Ferdinand Piech nebyl jen tvrdý byznysmen, ale i nadaný konstruktér. Stál za Porsche 917 nebo čtyřkolkami Audi

přidejte názor
Autor: Redakce
  • Ferdinand Piech se proslavil jako tvrdý a nekompromisní manažer

  • Byl ale také – a možná především – nadaným konstruktérem a technickým vizionářem

  • Zkonstruoval neporazitelné Porsche 917, značku Audi nasměroval ke čtyřkolkám, razil cestu turbodieselům a přivedl na svět nejrychlejší auto světa

  • Piech náhle zemřel ve věku 82 let tuto neděli

Manipulátor. Autoritář. Despota. Ale především muž, který přetvořil Volkswagen v jednu z nejvýznamnějších průmyslových skupin na světě. Tak si svět bude pamatovat Ferdinanda Piecha. Vnuk Ferdinanda Porscheho a bývalý dlouholetý šéf VW náhle zemřel v neděli po převozu do nemocnice, když krátce předtím zkolaboval v restauraci. Bylo mu 82 let.

Ještě nedávno býval jako předseda dozorčí rady VW vídán na velkých autosalonech, obvykle v doprovodu manželky Uršuly.  Volkswagen za jeho éry pohltil řadu superluxusních značek: Bentley, Lamborghini. Po dlouhém úsilí se Piechovi povedlo začlenit do „rodinné firmy“ i Porsche, které se úplné integraci dlouho bránilo a koncem minulé dekády se dokonce pokusilo naopak převzít VW. Urputný Piech si vydupal převratné Bugatti Veyron, ale také těžkopádnou limuzínu VW Phaeton i s její skleněnou továrnou v Drážďanech, která se z byznysového hlediska stala tou méně úspěšnou kapitolou v jeho životopisu. Jeho duchovním dítkem byl i „litrový“ Volkswagen XL1.

Retro: Motor VR6 od Volkswagenu byl unikát. Poháněl nejen Golfy a Passaty
Přečtěte si také:

Retro: Motor VR6 od Volkswagenu byl unikát. Poháněl nejen Golfy a Passaty

Piech věřil, že v budoucnu přežije jen několik málo velkých automobilových koncernů, a dělal všechno proto, aby Volkswagen byl jeden z nich. Ideálně ten úplně největší. V čele skupiny stál od roku 1993. Z představenstva odešel až v roce 2002, stále však na chod gigantu dohlížel z pozice předsedy dozorčí rady.

To všechno jsou známé skutečnosti. Piech si však zaslouží být připomínán také jako konstruktér. V roce 1963 nastoupil do Porsche. Stopu zanechal na modelech 911 i 904, jméno si však udělal jako konstruktér superúspěšného závodního speciálu Porsche 917, se kterým značka poprvé dosáhla celkového vítězství v Le Mans a který rychle ovládl vytrvalostní šampionáty v Evropě i v USA.

O dekádu později Piech v Audi zkonstruoval prototypy modelů 80 a 100 a na konci 70. let inicioval vývoj soutěžního speciálu pro mistrovství světa v automobilových soutěžích. Tak vzniklo legendární Audi Quattro, které definovalo značku Audi na dlouhá desetiletí dopředu. Piech přitom zúročil zkušenosti s vývojem pětiválcových motorů, které nasbíral, když před příchodem do Audi krátce provozoval vlastní konstrukční kancelář.

Retro: Audi Quattro je legenda, která v rallye zesměšnila konkurenci
Přečtěte si také:

Retro: Audi Quattro je legenda, která v rallye zesměšnila konkurenci

Právě díky svým technickým znalostem mohl Piech dělat strategická manažerská rozhodnutí. Odhodlal se v Audi ukončit éru rotačních motorů, zavedl pozinkování karoserií. Vizionářsky vsadil na pohon všech kol a přeplňování, později se právě on zasadil o rozmach turbodieselů TDI.

Pokračovat bychom mohli dlouho: V12 TDI. Dvouspojkové převodovky DSG. Hliníkové Audi A2. Po celou svoji manažerskou dráhu zůstal Piech také technikem. Vynalézavým, odvážným a ochotným riskovat. Pracovat s ním nebyl med. A žít pravděpodobně také ne. Jednou se údajně zapletl s manželkou svého příbuzného jen proto, aby změnil rozložení sil v rodinném klanu Porsche-Piech. Ale to už tak s velikány bývá. V historii zůstane vzrůstem drobný Rakušan právem zapsán jako jeden z největších mužů zlaté éry automobilového průmyslu.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?