Dnešní doba klasickým motorům nepřeje. Už před samotným nástupem nových emisních limitů skončila řada zajímavých automobilů (třeba Subaru WRX STI nebo Porsche Panamera 4S Diesel), aktuálně na tento čím dál větší seznam můžeme přidat další dvě položky. V obou případech jde o poměrně drahé osmiválcové modely. Jeden z nich nosí značku Jaguar, ten druhý Bentley.
Jaguar končí na evropském trhu s modelem XJR575. Tato verze se přitom představila teprve před rokem a v prodeji nebyla ani dvanáct měsíců. Důvodem je samozřejmě nová metodika měření emisí, stejně jako fakt, že pětilitrový kompresorem přeplňovaný osmiválec není nejnovější. Přesto nebylo v reálném provozu až tak velkým problémem jezdit s touhle expresní limuzínou za méně než deset litrů. Pokud si chcete na XJR575 zavzpomínat, dobře vám k tomu poslouží naše červnová reportáž z cesty s XJR575 na Nürburgring.
Druhým důvodem, proč XJR575 končí, jsou prodejní výsledky. Dokonce ani na domácím trhu ve Spojeném království o vůz příliš velký zájem nebyl. Současné XJ se totiž představilo před deseti lety a konkurence už je někde úplně jinde. I tak je škoda, že XJR575 musí z nabídky zmizet, protože to svému stáří navzdory bylo skvěle fungující auto. Radost jeho nákupem si aktuálně mohou udělat už jen američtí zákazníci.
Po Porsche Panamera končí i naftová Bentayga
Další osmiválec, který aktuálně na evropském trhu skončil, je naftový. Konkrétně se bavíme o Bentley Bentayga Diesel. Jistě, je potěšitelné, že Bentley pořád zachovává v nabídce dvanáctiválcové provedení a současně mohou zákazníci koupit i hybridní verzi nebo slabší zážehový osmiválec, přesto i konec naftové varianty zamrzí. Koncernový čtyřlitrový dvakrát přeplňovaný diesel totiž fungoval skvěle. Stejný motor mělo rovněž Porsche Panamera 4S Diesel, ale ani to už dnes nekoupíte.
Bentley říká, že za ukončením prodeje naftové verze modelu Bentayga stojí aktuální situace na trhu a klesající zájem ze strany zákazníků o dieselové motory, stejně jako záměr (podle všeho poněkud vynucený) více se soustředit na elektromobily.
Paradoxem je, že naopak Jaguar XJ na rozdíl od Bentley Bentayga je aktuálně dostupný výhradně s dieselem, protože automobilka stáhla z prodeje i třílitrový kompresorem přeplňovaný šestiválec. V celé dlouhé historii modelu XJ, který mimochodem letos slaví 50. narozeniny, se ještě nikdy nestalo, že by se prodával pouze s naftovou jednotkou. U Jaguaru XJ ale jde fakticky jen o oddalování konce, neboť se čeká na nástupce. Ten podle informací britského Autoexpressu dorazí do dvou let a (bohužel) to má být luxusní elektromobil.