-
Škoda představuje na autosalonu v Šanghaji koncept Vision E
-
Nejdůležitější parametry Škody Vision E jsou výkon 225 kW a teoretický dojezd 500 km
-
V koloně nebo na dálnici až do rychlosti 130 km/h se Škoda Vision E obejde bez zásahů řidiče
-
Díky indukčnímu nabíjení nepotřebuje Škoda Vision E nabíjecí kabel, stačí najet nad indukční desku
-
Za pouhých 30 minut se baterie nabije na 80 procent kapacity
-
Škoda Vision E měří 4688 mm na délku, 1924 mm na šířku a 1591 mm na výšku
-
Koncept postrádá středové sloupky a jeho zadní dveře se otevírají proti směru jízdy
-
První elektrifikovanou škodovkou bude Superb plug-in hybrid v roce 2019; do roku 2025 chce mít značka ve výrobním programu pět modelů s nějakou formou elektrického pohonu
Škoda Auto představí na autosalonu v Šanghaji studii Vision E, která přibližuje podobu i parametry sériového elektromobilu připravovaného na rok 2020. Autosalon začíná až ve středu 19. dubna, ale my jsme si mohli Škodu Vision E poprvé prohlédnout přímo v Šanghaji už v úterý dopoledne místního času.
Není náhodou, že česká značka německého koncernu si k premiéře elektrické studie vybrala právě Šanghaj. Díky štědré dotační politice i další podpoře vyrostla Čína za posledních několik let v největší trh elektromobilů na světě. Ty zde aktuálně dosahují podílu 1,45 %, což nevypadá jako mnoho, ale vzhledem k velikosti trhu to představuje statisíce aut. A boom není zdaleka u konce. Už od příštího roku bude čínská vláda požadovat pevný podíl elektromobilů v prodejním mixu jednotlivých automobilek – 8 % v roce 2018, 10 % v roce 2019 a 12 % v roce 2020. Splnit tyto cíle bez elektrických modelů je doslova nemožné.
Na podporu elektromobilů samozřejmě silně tlačí i evropské země. A automobilky je musí prodávat také proto, aby splnily flotilové limity emisí CO2, které nařizuje EU. Čína je nicméně pro elektromobily vhodnější bez ohledu na legislativní prostředí. Jak na prezentaci připomněl Dr. Haak, který ve Škodě odpovídá za strategické plánování, Číňané na rozdíl od Evropanů využívají k meziměstskému cestování převážně hromadnou dopravu, automobilový provoz se koncentruje na území velkoměstských aglomerací.
Škoda Vision E stojí na koncernové platformě MEB, určené pro elektrická auta. Podlahová plošina s bateriemi umístěnými naplocho v podlaze dává konstruktérům do začátku principiální výhodu v podobě nižšího těžiště a lepšího obestavění prostoru než u konvenčních aut. Automobilka zvolila podobu SUV se splývající střechou. Není tajemstvím, že velmi podobnou siluetu bude mít také „Kodiaq kupé“, připravovaný rovněž pro Čínu. Styling konceptu s ostrými hranami, výraznou „Tornádo linií“ a detaily z českého křišťálu navazuje na Kabaňův sloh. Vůz nemá tradiční masku chladiče, protože nemá ani chladič. Designéři ale zachovali její siluetu.
Světlomety jsou propojené podsvícenou LED lištou s bílým světlem, což je prvek, který se opakuje i na nárazníku a na bocích. Podsvícené je rovněž logo okřídleného šípu na kapotě s výrazně zaoblenou spodní hranou. Koncept s krátkými převisy, širokým rozchodem a dlouhým rozvorem (2,85 m) působí opravdu atraktivně a zásluhou nízké střechy se zdá subtilnější, než doopravdy je. Uvidíme, nakolik se podaří přenést jeho proporce do sériového modelu.
Dovnitř jsme na představení konceptu Škoda Vision E usednout nemohli, ale dveře nám otevřeli a mohli jsme si prohlédnout interiér zblízka. Studie nemá B-sloupky a zadní dveře se otevírají proti směru jízdy. Nastupování dále usnadní automatické natočení čtyř samostatných sedadel o 20 stupňů. Palubní deska má symetrické uspořádání, displej před spolujezdcem je stejně velký jako ten řidičův. Středový panel palubní desky i tunel mezi sedadly byste tu hledali marně.
Doporučujeme: Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3 – Kdo dojede nejdál? Na 200 km zapomeňte
Dva elektromotory pohánějí všechna čtyři kola konceptu. Automobilka slibuje kombinovaný výkon 225 kW, maximální rychlost 180 km/h a dojezd až 500 kilometrů na jedno nabití. K tomu mimochodem nebude zapotřebí kabel. Škoda Vision E má indukční nabíjení, takže stačí najet autem nad indukční desku. K dispozici je i rychlonabíjecí režim, při němž se baterie na 80 % kapacity nabije za pouhých 30 minut. Bezdrátový přenos energie funguje při maximálním nabíjecím výkonu 11 kW. Koncept by měl být údajně schopný také automatizované jízdy úrovně 3, což znamená, že se dokáže řídit zcela sám alespoň v některých režimech jízdy. „Studie Vision E se může samočinně pohybovat v kolonách, pomocí autopilota projíždět úseky dálnic, držet se v jízdním pruhu nebo předjíždět, samostatně vyhledávat volná parkovací místa a automaticky do nich zajíždět a vyjíždět,“ uvedl Christian Strube, člen představenstva společnosti Škoda Auto zodpovědný za technický vývoj.
Sériový nástupce konceptu Vision E nebude první produkční škodovkou s elektrifikovaným pohonem. Když necháme stranou flotilu zkušebních elektrických Octavií z roku 2014, už v roce 2019 přijde na trh plug-in hybridní verze Superbu. (Plug-in hybridy se mohou nabíjet ze zásuvky, ale nejsou na ni odkázané. Mají i spalovací motor.) „Již pro modelový rok 2019 se plánuje uvedení modelu Škoda Superb s plug-in hybridním pohonem na evropský trh. Tím vstoupíme do éry elektrifikovaného pohonu,“ řekl předseda představenstva Bernhard Maier. Do roku 2025 chce mít Škoda v nabídce pět tzv. elektrifikovaných modelů s nějakou formou hybridního nebo čistě elektrického pohonu.
Další podrobnosti o studii Škoda Vision E si můžete přečíst v obsáhlé tiskové zprávě: