Uhodnete, kde se prodává nejvíc elektromobilů na světě? V Norsku ani v Kalifornii to není

  • Celosvětově největším odbytištěm „aut do zásuvky“ je Čína

  • Zákazníci mohou získat příspěvek v celkové výši až 346 tisíc korun

  • Odbyt elektromobilů a plug-in hybridů v Číně meziročně roste o více než 160 procent

  • Jen za první pololetí se tam prodalo víc elektrických vozů než za celý rok 2015

Pokud jde o státy s nadprůměrným výskytem elektrických aut, informovanějším čtenářům se patrně vybaví Spojené státy (zejména Kalifornie) či Norsko, popřípadě ještě Nizozemsko.  Zdaleka největším odbytištěm elektromobilů na světě je nicméně Čína.

Je to zdánlivý paradox. Vždyť čínské emisní normy pro auta poháněná spalovacími motory nejsou tak přísné jako v Evropě či USA. A člověk nemusí být znalcem tamních reálií, aby věděl, že velké čínské aglomerace silně trpí smogem a celkovým znečistěním ovzduší, jehož nikoliv nevýznamnou část má na svědomí právě doprava.

Subvence jsou velkorysé

Právě proto ale začala Čína elektromobily mohutně subvencovat. Od centrální vlády lze získat příspěvek ve výši maximálně 45 000 juanů (V přepočtu přibližně 164 000 Kč), ale dalších až 50 000 juanů (182 000 Kč) mohou poskytnout místní úřady, uvedl před časem americký Forbes. K tomu se přidávají další úlevy od prominutí registračních poplatků až po bezplatné parkování. Výsledek na sebe nenechal dlouho čekat.

Doporučujeme: Pět anglických měst zvýhodní elektromobily. Budou moci jezdit dokonce i v protisměru

Přestože nabíjecí infrastruktura se v Číně rozvíjí jen pomalu, prodej elektrických a elektrifikovaných automobilů meziročně vyskočil o více než 160 procent. Jen za prvních pololetí se jich tam prodalo asi 170 000, z toho 36 000 tzv. plug-in hybridů. Zbylých 134 000 jsou čisté elektromobily.

V Evropě bylo ve stejném období zaregistrováno 91 300 elektromobilů a plug-in hybridů. Významně k tomu přispělo malé Norsko, kde tato auta díky štědrým pobídkám tvoří 24 % celého automobilového trhu! Spojené státy, které mají ale první boom elektrických vozů už za sebou, vykázaly v prvním pololetí 64 296 registrací „aut do zásuvky“. Nejúspěšnějším modelem je tam luxusní Tesla Model S, zatímco v Evropě se nejlépe prodává malý Renault Zoe.

Čína tvoří polovinu světového trhu elektromobilů

Pokud současný trend vydrží, potvrdí Čína svoji novou pozici elektrické velmoci. Web EV volumes předpokládá, že každý druhý elektromobil prodaný na světě během roku 2016 najde svého majitele právě v Číně.

Doporučujeme: Německo chce prý od roku 2030 zakázat auta se spalovacím motorem. Nebude to tak horké

Čínský automobilový trh je zároveň největší na světě. Loni se tam prodalo 24,6 milionu aut, zatímco v USA to bylo „jen“ 17,2 milionu a v Evropě ještě o tři miliony méně.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: