Obvykle si tu připomínáme různá výročí různých modelů, Volkswagen ale aktuálně upozornil na zajímavé výročí týkající se převodovky. Před patnácti lety se poprvé v masově vyráběném autě objevila automatická převodovka DSG, která znamenala výrazné rozšíření automatů na evropském trhu. A přestože projekt desetistupňového DSG byl zrušen, budoucnost údajně patří právě dvouspojkovým převodovkám.
Jak připomíná Volkswagen, na začátku tisíciletí byly automaty obvyklé hlavně v Americe. Na evropském trhu činil podíl vozů s automatem pouhých 14 % a logicky se většinově týkal luxusních modelů. Auta velikosti VW Golf sice také mohla mít automat, ale devadesát procent majitelů sázelo na manuál. Jednak kvůli ceně, jednak kvůli tomu, že samočinná převodovka znamenala také vyšší spotřebu. Tyto zavedené pořádky se ovšem změnily s příchodem dvouspojkové koncepce.
Převodovku DSG Volkswagen představil v sériově vyráběném autě poprvé v roce 2003 ve vrcholné verzi svého nejprodávanějšího modelu, šestiválcovém Golfu R32. Nová koncepce si získala popularitu díky rychlosti řazení i díky tomu, že oproti klasickým automatům s hydrodynamickým měničem přinesla dvacetiprocentní úsporu na spotřebě.
Dnes Volkswagen vyrábí hned několik variant převodovek DSG. Konkrétně DQ200-7 (až 250 Nm), DQ260-6 a DQ400-6 (až 400 Nm), DQ381-7 (až 420 Nm) a DQ500-7 (až 550 Nm). Zapomenout nesmíme ani na hybridní verzi s integrovaným elektromotorem. Nese označení DQ400E-6 a zvládne přenášet až 400 Nm. Používá se v plug-in hybridech Passat GTE a Golf GTE. Právě hybridy jsou údajně pro DSG ideální. Proto také Volkswagen v tiskové zprávě říká, že „této převodovce patří budoucnost“.
Populární je ale už v současnosti. Její podíl u modelu Golf je přes 40 %, téměř 30 % zákazníků u modelu Polo také volí DSG, v případě Sportsvanu to je 50 % a třeba u takového Tiguanu Allspace dokonce 90 %. Na druhou stranu nelze vždy stoprocentně tvrdit, že zákazníci manuál nechtějí. Někdy se manuál zkrátka už vůbec nenabízí. Po příchodu normy WLTP počet takových případů dále narostl.
Připomeňme, že dvouspojkový automat má konstrukčně blízko ke klasické manuální převodovce. Jednotlivé převody jsou rozděleny do dvou řad (sudé/liché stupně) a každá z těchto řad má svou spojku, takže mohou být fakticky v autě zařazené dva převody. Vůz jede pouze na ten, který má sepnutou spojku. Když dojde na přeřazení, převodovka pouze jednu spojku rozepne a druhou sepne. Proto je v ideálních případech, kdy převodovka může dobře odhadnout, co bude následovat (jako třeba při prudkém rozjezdu z místa) „přeřazení“ tak rychlé. A proto zároveň nastává prodleva ve chvílích, kdy řidič udělá něco, co převodovka nečeká.