Dacia hovoří o příchodu svého prvního elektromobilu jako o revoluci. Model nazvaný Spring Electric má totiž pomoci přičichnout ke kategorii aut do zásuvky i těm, kteří na takový vůz dosud neměli. Rumunský elektromobil bude prý nejlevnějším modelem na evropském trhu. Dacia ale zatím jeho cenu nezveřejnila.
Ukázala však velké množství fotografií a zveřejnila i technické parametry. Spring Electric je z hlediska designu moderním pojetím klasického stylu Dacie. Jde o malý městský crossover, který stojí na poměrně vysokém podvozku – světlá výška má hodnotu 150 mm. S délkou 3730, šířkou 1620 a výškou 1510 mm má být mrštným modelem do hustého městského provozu.
Přesto má jít podle Dacie o praktické auto. Do kufru se vejde až 300 litrů nákladu a zadní sedadla lze sklopit. To se pak objem rozšíří na 600 litrů. Vznikne dokonce i užitková verze s mřížkou, která bude vhodná třeba pro rozvážkové firmy. Ta už pojme 800 litrů a uveze 325 kg nákladu.
V základu holota
Z hlediska výbavy bude Spring Electric typickou Dacií. V základu to totiž bude poměrně holé auto. Rumuni vyzdvihují elektrický posilovač řízení, centrální zamykání na dálkové ovládání a všechna čtyři elektricky ovládaná okénka. Manuální klimatizace bude za příplatek, stejně tak multimediální systém či plnohodnotná rezerva. Dacia šla tak daleko, že zveřejnila fotografiie interiéru v nejnižší i top výbavě, což mnoho automobilek nedělá. Navíc je nutné zdůraznit, že rumunská značka nemíří jen na soukromé uživatele, chce nabídnout Spring Electric i pro městský carsharing.
Ostatně, výhradně do městského provozu se bude hodit i elektromotor s velmi nízkým výkonem: 33 kW, tedy 44 koní. Točivý moment: 125 Nm. Vynecháme-li například elektrická vozítka Aixam pro teenagery a pár bizarních modelů na českém trhu, bude Dacia Spring Electric nejslabším elektromobilem.
Nabídne ale poměrně solidní dojezd. Díky slabému výkonu a baterii o kapacitě 26,8 kWh by měla zvládnout ujet až 225 kilometrů na jedno nabití. To je třeba víc než Smart fortwo EQ. Jde navíc o průměrnou hodnotu, Dacia v čistě městském provozu hovoří dokonce o 295 kilometrech. Maximální rychlost je přitom omezena na 125 km/h, O akceleraci se v materiálech nemluví.
Srovnání základních parametrů Dacie Spring Electric s vybranými elektromobily
Dacia Spring Electric | Škoda Citigoe iV | Smart fortwo EQ | Renault Zoe R110 | |
---|---|---|---|---|
Kapacita akumulátoru (kWh) | 26,8 | 36,8 | 17,6 | 52 |
Max. výkon (kW) | 33 | 61 | 60 | 80 |
Max. točivý moment (Nm) | 125 | 212 | 160 | 225 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 125 | 130 | 130 | 135 |
Dojezd WLTP (km) | 225 | 252 | 159 | 395 |