Dnešní doba je nakloněna vozům typu SUV, přičemž značka Cupra tohle moc dobře ví a v nabídce má hned tři takové vozy. Testovaný Terramar využívá platformu MQB Evo a po stránce rozměrů nejde o žádného prcka. Však posuďte sami. Do délky vůz měří 4519 mm, na šířku 1863 mm a na výšku 1584 mm. Rozvor činí 2680 mm, což přináší celkem dost místa pro posádku.
Po vizuální stránce se mi Cupra Terramar líbí a testovaná verze dorazila v prostřední výbavě Cupra VZ. Ta je sice nesmírně bohatá, ale třeba 20" disky na snímcích byly již v rámci příplatkové výbavy. Příznivci tmavších laků karoserie jistě ocení odstín Dark Void, jenž ale do jisté míry maskuje některé linky a záhyby karoserie.
Video: Představení Cupra Terramar
Příď vozu zdobily příplatkové Matrix LED světlomety s mnoha chytrými funkcemi. Kromě klasického stínování překážek před vozidlem umí použitá technika nakreslit na silnici silné vodící čáry, které se navíc natáčí přesně podle toho, jak moc je stočený volant. Cením taktéž široký kužel světla, který lze dále rozšířit aktivací režimu světla do špatného počasí
.
Tady se sportovní geny nezapřou
Po stránce výbavy může být Cupra Terramar vybavena skoro až k prasknutí. Když jsem se poprvé posadil do kabiny vozu, ohromila mě rozměrná sportovní sedadla s integrovanou opěrkou hlavy a vtisknutým logem výrobce. Ta nabízela plně elektrické ovládání, možnost uložit dvě řidičské pozice a hlavně pak musím ocenit skvělé boční vedení. Plusem je i krásně vytvarovaný sportovní volant, který dostal poctivá fyzická tlačítka. Bravo, takhle to má vypadat.
Na druhou stranu, ne každý by v kabině mohl snést záplavu měděných prvků, kam se řadí například měděné kliky dveří či výdechy klimatizace. Důležitým prvkem zde byl 12,9palcový středový displej, přes který se ovládá většina palubních funkcí. Bohužel se přes něj ovládá i klimatizace, takže během jízdy je potřeba koukat na displej a pečlivě hledat jednotlivé piktogramy.
To je za mě velká škoda a třeba sesterská Cupra Ateca tohle má vyřešené o dost lépe (paradoxně zde těží ze staré techniky). V rámci pobytu na palubě vozu jsem často využíval bezdrátový Android Auto (lze i Apple CarPlay) a hlavně pak 15W chlazenou nabíječku pro mobilní telefon. Moc cením vyvýšení koncové přední části středového tunelu, kde se krom jiného nacházelo tlačítko pro aktivaci varovných blikačů.
Řidič ho má v těsné blízkosti a i takový detail se počítá. Po stránce prostoru pro posádku musím uznat, že Terramar je hodně prostorné rodinné SUV, kam se bez problému vejdou čtyři 190 cm vysocí cestující.
Horší je to s objemem kufru, za což může přítomnost plug-in hybridního ústrojí. V nitru vozidla se totiž nachází baterie, jejíž využitelná kapacita činí 19,7 kWh. Díky tomu se do kufru vejde v základu jen 490 litrů nákladu. Plug-in hybrid ale tenhle nedostatek kompenzuje v jiných ohledech.
O pohon testované verze se staral benzinový čtyřválcový motor s objemem 1,5 litru, který nabízel výkon 177 koní. Aby to ale mělo pořádné grády, tak k němu Cupra přidala výkonný elektromotor. Tím pádem kombinovaný výkon vyskočil na slušných 272 koní.
Síly má na rozdávání
Leckoho může mrzet to, že taková porce koní jde výhradně na přední nápravu. To přináší jisté limity a i já jsem často registroval prokluz předních kol, přičemž jsem rozhodně neměl plyn úplně na podlaze. V rámci technických řešení to ale nešlo jinak a kdo chce za každou cenu čtyřkolku, musí sáhnout po variantě s dvoulitrovým benzinovým motorem a výkonem 195 kW.
Testovaná verze nabízí nejvyšší maximální rychlost 215 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h se zde odehraje za 7,3 sekundy. Jak je vidno, není to žádný trhač asfaltu, ale plug-in hybridní Terramar rozhodně nepatří mezi nezáživná auta.
K dispozici jsem měl několik jízdních režimů (Normal, Cupra, Performance a Individual) a v každém z nich bylo znát naprosto jiné nastavení adaptivního podvozku DCC+ a hlavně pak motoru. Doporučuji si upravit režim Individual přesně podle svých osobních preferencí, protože jen v něm lze motor přepnout na režim Eco a současně mít aktivovaný umělý zvuk motoru. Ten v nedrsnějším nastavení připomíná benzinový osmiválec a i když to nemusí být pro každého, mě tahle vychytávka občas dost bavila.
Cupra Terramar nejspíš nikdy nebude vůz, se kterým budete chtít jezdit pomalu, ale kdo to zkusí, i díky plug-in hybridní technice bude překvapen, za jak málo dokáže jezdit. Plně nabitá baterie mi opakovaně umožnila ujetí 75 km v čistě elektrickém režimu a na dálnici je vůz schopen jet bezemisně až do rychlosti 140 km/h. Následně se „odpojí“ pedál plynu a až jeho plné sešlápnutí sepne spalovací agregát.
Doplnit energii umí nečekaně rychle
Největší výhodou testované Cupry je možnost nabíjet na DC rychlonabíjecích stanicích. Terramar si na nich umí vzít výkon až 50 kW, což se hodí hlavně při delším dálničním přesunu. Naopak palivová nádrž s objemem 45 litrů není na tak velké auto nic moc, ale to je daň za použitou techniku. A za kolik tedy Cupra Terramar e-Hybrid jezdí?
Při pravidelném nabíjení jsem byl schopen jezdit za 2,5 litru na 100 km. Naopak pokud jsem zkusil jezdit v čistě elektrickém režimu, spotřeba se pohybovala okolo 21 kWh na 100 km. I po této stránce mě tak Terramar příjemně překvapil a vlastně jen těžko se na něm hledají chyby.
Největším nedostatkem je absence pohonu všech čtyř kol, jelikož 272 koní na přední nápravě je už vážně dost. Jenže Terramar s tímhle pohonným ústrojím jezdí za málo, umí být hodně zábavným SUV díky propracovanému podvozku a v kabině je znát velká dávka luxusu. Přidejte k tomu kvalitní zpracování, vynikající Matrix LED světlomety, neotřelý vzhled a najednou před vámi stojí hodně zajímavý vůz, který se odlišuje od zbytku veškeré konkurence.
Cena? Každý sranda něco stojí. Výkonnější verze plug-in hybridu stojí na vrcholu nabídky a podle toho to také vypadá. Ve výbavě VZ budete potřebovat minimálně 1 444 900 Kč. Testovaná verze i s příplatky pak vycházela na částku 1 627 900 Kč.
+ dostatek výkonu, adaptivní podvozek, možnost DC nabíjení, dravý vzhled |
---|
- nelze mít s pohonem všech kol, menší objem kufru |
Zdroj: autorský text