- Kvalitní jízdní vlastnosti obou verzí
- Nadprůměrná dynamika Cupry Ateca
- Efektní design FR i Cupra
- Prostorný a praktický interiér
- Možnost úplně vypnout ESP v případě Cupry Ateca
–
- Kromě motoru si jsou verze Cupra a FR až moc blízké
- Cupra Ateca je o 400 tisíc dražší než Ateca FR 2.0 TSI
- Nechcete radši Seat Leon ST Cupra 4Drive, který je rychlejší než Cupra Ateca, v zatáčkách ještě obratnější a stojí o 255 000 Kč méně?
Seat se rozhodl k docela odvážnému kroku. Zhruba před rokem oficiálně osamostatnil značku Cupra a vydal se tak ve stopách Citroënu, který od sebe odloučil značku DS. Proč? V podobných případech jde zejména o to, že masové značky jsou dnes už schopné nabízet produkt, který se fakticky v mnoha ohledech podobným prémiovým autům vyrovná. Rozdíly se zmenšují až do té míry, že neznalí zákazníci často dají zejména na marketing a tím největším problémem je pro ně nakonec přítomnost všeobecně známého znaku na kapotě. Své by o tom mohla vyprávět třeba Kia a její model Stinger. Právě strategie založit novou značku, přidat adekvátní marketingovou omáčku a tvářit se prémiově by na podobné zájemce mohla zabrat.
Nás ale samozřejmě ze všeho nejvíc zajímá technická realita. A protože jsme v krátkém sledu za sebou vyzkoušeli Atecu FR 2.0 TSI 4Drive, což je „obyčejný“ Seat, a následně Cupru Atecu, což je „neobyčejný Seat“, mohli jsme porovnat, co vlastně ten měděný znak na kapotě fakticky přináší.
Není to DS – a to je dobře
Dobrá zpráva na úvod. Cupra/Seat možná představují podobný koncept jako DS/Citroën, ale další DS to fakt není. Naštěstí. V případě DS a Citroënu je totiž problém v tom, že obě značky kladou důraz zejména na komfort a DS tak fakticky nic navíc nenabízí. Samozřejmě pokud pomineme množství Alcantary nebo otáčející se segmenty ve světlech, což jsou ale maličkosti. U Cupry a Seatu je to trochu o něčem jiném.
Cupra Ateca se liší hlavně tím, že má podstatně výkonnější motor. Takový u obyčejné verze modelu Ateca nedostanete. A tak zatímco nejsportovnější klasická Ateca má výbavu FR a dvoulitr TSI naladěný na 140 kW (190 k), Cupra nabídne sice stejný motor, ale s výkonem 221 kW (300 k). Zbytek hnacího řetězce je už v podstatě shodný. Standardem je sedmistupňové DSG a mezinápravová spojka pohonu všech kol, skrývající se pod označením 4Drive.
Dynamika dvoulitrového Seatu Ateca FR je slušná. Sprint z nuly na 100 km/h zvládne za 7,9 s a jede až 212 km/h. Když jsem měl tohle auto půjčené, vlastně mi ani nic nechybělo. Šlo o všeobecně příjemné a docela rychlé SUV. Jenže Cupra Ateca je docela jiná písnička. Při vzpomínkách na testy Leonů Cupra z dob, kdy tyhle motory ještě neměly filtr pevných částic, mi přijde Cupra Ateca méně temperamentní, než bych si představoval. Ale to nic nemění na faktu, že jede jako čert. Oficiálně se umí rozjet z nuly na 100 km/h za 5,2 s a maximum je téměř 250 km/h. A jak to známe od tohoto dvoulitru už z minulosti, táhne hezky lineárně a nabízí sympatický výkonový vrchol.
V tabulce se můžete přesvědčit o tom, že realita byla ještě o něco lepší. To je pozoruhodné vzhledem k tomu, jak jsme dynamiku měřili. Bylo pod nulou, silnice nebyla dokonale suchá, auto mělo zimní pneumatiky a na palubě jsme byli dva. Jednoduše řečeno, reálných pět sekund z nuly na 100 km/h v těchto podmínkách je hodně dobrý výsledek.
Akcelerace | Cupra Ateca | Seat Ateca FR 2.0 TSI | Seat Leon Cupra 300 |
---|---|---|---|
0-50 km/h (s) | 1,89 | 2,26 | 3,4 |
0-100 km/h (s) | 5,06 | 7,15 | 7,02 |
0-130 km/h (s) | 8,06 | 12,3 | 9,96 |
0-150 km/h (s) | 10,8 | 17,12 | 12,51 |
0-170 km/h (s) | 14,17 | --- | 15,65 |
0-200 km/h (s) | 22,17 | --- | 22,36 |
30-50 km/h (s) | 0,86 | 1,1 | 1,3 |
50-70 km/h (s) | 1,04 | 1,52 | 1,39 |
80-120 km/h (s) | 3,35 | 5,45 | 3,33 |
130-150 km/h (s) | 2,74 | 4,77 | 2,56 |
130-200 km/h (s) | 14,09 | --- | 12,41 |
V tabulce najdete pro srovnání ještě výsledky ze staršího měření Seatu Leon ST Cupra 280 s automatickou převodovkou. To je přesně to auto, o kterém jsem psal, že mělo (minimálně v mých vzpomínkách) více temperamentu. Jenže mělo také pouze jednu hnanou nápravu. To je při prudké akceleraci dost znát. Ve vyšších rychlostech má Leon Cupra samozřejmě navrch, ale při klasickém sprintu na Cupru Ateca zdaleka nestačí. Přirozeně pokud nesáhnete po kombinaci karoserie kombi a pohonu všech kol. Pak navíc dostanete 221 kW (300 k), současné verze Leonu Cupra s pohonem přední nápravy mají 213 kW (290 koní).
V grafu je průběh akcelerace všech tří zmíněných aut ještě názornější. Dvoulitrová Ateca FR ve vyšších rychlostech na oba sourozence stačit nemůže. Při rozjezdu by ale také ona „dvoukolkovému“ Leonu Cupra na chvíli odjela.
Motor samotný je ale v základu stejný pro Curpu i FR 2.0 TSI. Jak se můžete přesvědčit v tabulce technických údajů pod článkem, shodný je objem, vrtání i zdvih. Když jsme u té techniky, překvapivě velmi podobný je také podvozek. Kdo čekal například výrazně větší rozchod kol, ten asi bude zklamán. Jedinou opravdu výraznou odlišností jsou rozměrnější brzdy Cupry (340 mm vpředu, 310 mm vzadu), které navíc můžete vyměnit za příplatkové brzdy Brembo (370 mm vpředu). To byl i případ testovaného exempláře. A protože obě Atecy mají dost podobný podvozek, nemůže překvapit, že i jízdní realita je velmi podobná.
Obě neutrální, obě jisté
Pokud chcete SUV s kvalitním podvozkem a kvalitními jízdními vlastnostmi, které se nezalekne ani rychlejší jízdy, Cupru nutně kupovat nemusíte. Také dvoulitrové FR, které nemá sportovnější nastavení podvozku, umí zatáčky projíždět velmi solidní rychlostí a umí být pěkně čitelné. Ateca se obecně chová jako zvětšený hatchback a naše dvě testované verze to pouze potvrdily. Co Ateca FR ale neumí, to je například zcela deaktivovat stabilizaci. To je jeden z detailů, který u Cupry získáte navíc. Stejně jako o 10 mm nižší světlou výšku a standardně dodávané adaptivní tlumiče DCC. Za ty u FR připlatíte 21 tisíc.
Vypnuté ESP si ale nejvíc užijete zejména na sněhu. Také Cupra Ateca je prostě crossover se stále hnanou přední nápravou a motorem vpředu napříč, takže s ním na běžné silnici žádné přetáčivé hrátky čekat nemůžete, ani když se ESP zcela zbavíte. Navíc je zde také režim Cupra, který ale přidává jen drobnosti, jako například možnost nastavit adaptivní tlumiče ve třech úrovních (Normal/Sport/Cupra). S volbou konkrétního režimu se u Cupry Ateca mění i chování výfuku s aktivními klapkami, takže zvukový projev je intenzivnější a sportovnější. Ani to FR neumí.
Pokud jde o komfort, ten sportovním zaměřením obou aut trpí. U Cupry je to dáno nižším podvozkem, u našeho FR příplatkovými devatenáctipalcovými koly (+21 000 Kč). V obou případech ale nelze mluvit o přehnané tvrdém odpružení.
Sečteno a podtrženo, Cupra Ateca a Ateca FR k sobě mají po stránce jízdních vlastností relativně blízko. Rozdíl je pouze v tom, že když budete chtít jezdit ostře, Cupra připraví výrazně intenzivnější zážitek, protože umí být o trochu pevnější v kolenou, zvučnější a hlavně v přímce daleko rychlejší. Jenže ani FR není špatné. Záleží na tom, jestli vám ty emotivnější zážitky a více výkonu stojí za příplatek 400 000 Kč. (FR v testované motorizaci stojí 804 900 Kč, zatímco Cupra Ateca začíná částkou 1 199 900 Kč).
Zbytek až překvapivě stejný
Záměrně říkáme, že za 400 tisíc dostanete v podstatě pouze intenzivnější zážitek z jízdy, protože v ostatních ohledech si jsou verze Cupra a FR dost podobné. Upřímně, svezení s Cuprou Atecou ze začátku letošního roku pro mne bylo vůbec první živé setkání s tímto autem. A zejména v interiéru mi přineslo snad i drobné zklamání.
Jistě, sem tam na vás vykoukne nápis Cupra, na volantu máte neokoukaný znak a před sebou standardně dodávaný digitální přístrojový štít (za něj u FR dáte zhruba 11 tisíc). Jinak je ale vše v zásadě při starém. To je z jednoho úhlu pohledu dobře, protože i Cupra Ateca má téměř bezchybnou ergonomii a prostorný, poměrně praktický interiér, který je ale (z druhého úhlu pohledu) trochu nudný.
Nevím proč, ale uvnitř jsem očekával třeba pravý karbon a vůbec víc specialit. Interiér je zkrátka téměř identický s FR. Samozřejmě pokud se nerozvášníte a nepřiplatíte za skořepinová sportovní sedadla (+40 000 Kč), která pro FR dostupná nejsou.
Zvenku se Cupra Ateca liší přece jen víc. Mohou za to měděné znaky, parádní litá kola, větší otvory pro přívod vzduchu k motoru, jiné provedení masky chladiče a hlavně čtyři koncovky výfuku vzadu. Pravdou ovšem zůstává, že ani po stránce vzhledu Ateca FR zas tak moc nezaostává.
Cena je sebevědomá
Cupra Ateca stojí 1 199 900 Kč, což není málo. I když je standardní výbava docela rozsáhlá, rozhodně se nemusíte bát, že byste neměli za co připlácet. Některé příplatky jsou ale snad až zbytečné, protože jsou velmi levné. Třeba asistenční systémy musíte dokoupit vždy. K dispozici jsou různé pakety. Paket zahrnující asistent jízdy v koloně, přednárazový systém, adaptivní tempomat, Lane Assist, čtení značek a automatické přepínání dálkových světel stojí 5900 Kč. Nejdražším příplatkem jsou větší brzdy Brembo za 65 tisíc, což pořád není tak moc. Kromě toho, že výborně brzdí, také skvěle vypadají.
FR s testovaným zážehovým dvoulitrem je oproti modelu Cupra Ateca levnější o 400 tisíc, ale i zde je výbava vcelku bohatá. Bez příplatku dostanete sportovní sedadla, navigaci, diodová světla, osmnáctipalcová litá kola (Cupra má standardně devatenáctky). Za digitální přístrojový štít si už ale musíte připlatit. Ateca je obecně povedené SUV, a tento test modelů FR a Cupra Ateca to pouze potvrdil.
Cupra Ateca je poměrně drahá. Rozhodně představuje pořádný cenový skok oproti nejrychlejší normální variantě FR 2.0 TSI 4Drive, která je navíc sama o sobě velmi schopná. Osobně ovšem nevidím problém ve srovnání Cupra Ateca vs. Ateca FR 2.0 TSI, ale ve srovnání Cupra Ateca vs. Seat Leon ST Cupra 4Drive. Leon umí být také rodinným autem, je rychlejší, v zatáčkách ještě lepší, zábavnější a pohonné ústrojí má stejné. Jen nemá znak Cupra a startuje částkou 944 900 Kč. Rozdíl 255 000 Kč je v tomto kontextu docela odvážný. Pokud ale nutně potřebujete ostré SUV, pak je Cupra Ateca bezesporu dobrou volbou. Už pouze proto, že na trhu žádný jiný podobný crossover za takové peníze nenajdete.
Základní cena testovaného vozu
Cupra Ateca: 1 199 900 Kč
Seat Ateca FR 2.0 TSI 4Drive: 804 900 Kč
Cena včetně příplatkové výbavy
Cupra Ateca: 1 432 600 Kč
Seat Ateca FR 2.0 TSI 4Drive: 1 000 400 Kč
Technické údaje | Cupra Ateca | Seat Ateca 2.0 TSI 4Drive FR |
---|---|---|
MOTOR | ||
Konstrukce: | přeplňovaný zážehový řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč | přeplňovaný zážehový řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč |
Zdvihový objem válců (cm3): | 1984 | 1984 |
Ventilový rozvod: | DOHC, 16 ventilů | DOHC, 16 ventilů |
Vrtání x zdvih (mm): | 82,5 x 92,8 | 82,5 x 92,8 |
Nejvyšší výkon (kW/min-1): | 221/5300-6500 | 140/6200-6000 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 400/2000-5200 | 320/1450-4200 |
Kompresní poměr: | 9,3:1 | 11,6:1 |
Převodovka: | sedmistupňová dvouspojková | sedmistupňová dvouspojková |
Poháněná kola: | všechna čtyři | všechna čtyři |
JÍZDNÍ VÝKONY | ||
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 5,2 | 7,9 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 247 | 212 |
Spotřeba paliva kombinovaná (l/100 km): | 8,5-8,9 | 7,0 |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | ||
Délka (mm): | 4376 | 4363 |
Šířka (mm): | 1841 | 1841 |
Výška (mm): | 1611 | 1611 |
Rozvor náprav (mm): | 2631 | 2630 |
Rozchod kol vpředu/vzadu (mm): | 1573/1547 | 1572/1544 |
Provozní hmotnost (kg): | 1540 | 1461 |
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): | 2150 | 2080 |
Objem zavazadlového prostoru (l): | 485/1579 | 485/1579 |
Objem palivové nádrže (l): | 55 | 55 |
PODVOZEK A PNEUMATIKY | ||
Zavěšení vpředu: | zavěšení McPherson | zavěšení McPherson |
Zavěšení vzadu: | víceprvková náprava | víceprvková náprava |
Brzdy vpředu/vzadu (mm): | ventilované kotoučové, 340/310 | ventilované/plné kotoučové, 312/272 |
Pneumatiky vpředu: | 245/40 R19 | 225/50 R18 |
Pneumatiky vzadu: | 245/40 R19 | 225/50 R18 |