Celých 23 let posílaly evropské laboratoře Euro NCAP rozjetá auta proti zdi. To se ale nyní změní. Nově má totiž během crash testů dojít ke střetům dvou aut, což je scénář bližší reálným nehodám na silnicích. Odborníci budou dokonce zkoumat střet malých vozidel s velkými, čímž chtějí dosáhnout bezpečnějších kolizí, ve kterých budou figurovat auta ze stále oblíbenější kategorie SUV.
Crash testy budou ve srovnání s dosavadním hodnocením přísnější. Nově se například bude zkoumat, zda není při střetu dvou aut jedno vozidlo příliš nepoddajné a nepřenáší tím riziko na druhé. V takovém případě by dostalo nižší bodové hodnocení.
„SUV a další velká auta historicky poskytují své posádce velmi dobrou ochranu. Při střetu s menším vozem to ale může být problém. V novém porovnávacím testu budeme proto hodnotit i to, jak je auto tuhé. Tím narovnáme celou situaci,“ řekl Matthew Avery, člen představenstva Euro NCAP.
Euro NCAP bude testovat také boční airbagy. Zaměří se dokonce i na středové, jenž se zatím ve vozech příliš neobjevují. Jako první s nimi přijela nová generace Hondy Jazz, brzy by se ale mohly rozšířit i do dalších modelů.
Laboratoře budou přísnější i na systémy autonomního brzdění a prověřovat se nově budou také funkce, které varují řidiče před únavou. „Věříme, že kontrola bdělosti řidiče je dalším důležitým prvkem mezi bezpečnostními systémy,“ řekl Avery.
Podle něj Euro NCAP bude hodnotit i funkce vozu po nehodě. Jde hlavně o systém e-call, u nějž se bude zjišťovat, jak přesné informace je schopen předat záchranným složkám. Vozy dostanou body i za to, jak lehké pro posádku bude se z nich po nehodě dostat. Výsledky prvních testů zveřejní Euro NCAP už v létě.