V úvodní části dlouhodobého testu Citroenu C4 Grand Picasso jsme konstatovali, že kategorie velkoprostorových aut patří k těm, které doplácejí na pokračující boom SUV a crossoverů. Minivany nikdy nebyly úplně sexy, ale jezdily jimi rodiny, které se nevešly do kombíku. Dnes si ovšem takový zákazník koupí spíše SUV. Proto nás napadlo porovnat prostornost Grand Picassa s typickým zástupcem tohoto segmentu. Zvolit jsme samozřejmě nemohli nic jiného než Škodu Kodiaq. S naším Citroenem je srovnatelná půdorysem i cenou (i když ve standardu není zdaleka tak dobře vybavená). Hlavně ale na českém trhu zcela dominuje prodejním statistikám podobných aut.
Nejprve se, jak je naším dobrým zvykem, podíváme do prostoru pro cestující. Vpředu je situace víceméně srovnatelná, Kodiaqu jsme však naměřili větší vnitřní šířku a Picasso má velmi krátký sedák.
Doporučujeme: Je prostornější nová Honda CR-V, Hyundai Santa Fe, nebo Škoda Kodiaq?
Ve druhé řadě už nalezneme několik pádných argumentů ve prospěch francouzského MPV. Všimněte si výrazně větší vnitřní šířky a zejména šířky prostředního sedáku. Grand Picasso (nově C4 Space Tourer) patří k nemnoha autům podobné velikosti, do nichž umístíte na druhou řadu sedadel trojici dětských sedaček. Tohle vaše SUV neumí. Dospělé cestující Citroen potěší také nabídkou prostoru pro nohy, ale úplně komfortní sezení vás zde nečeká kvůli velmi krátkým opěradlům.
Naproti tomu ve třetí řadě je situace zase poměrně vyrovnaná. Co do podélné a výškové prostornosti si nemá naše MPV s typickým SUV co závidět, stejně jako co do rozměrů (miniaturních) sedadel. Citroen však opět boduje velkorysejším přídělem prostoru pro lokty. U obou aut platí, že sedadla ve třetí řadě jsou doopravdy vhodná jen pro děti, kterým už stačí jen podsedák, ale ještě nedorostly do pubertální velikosti. Manipulace s dětskou autosedačkou v omezeném prostoru je obtížná a její instalací se samozřejmě připravíte o možnost neobsazené sedadlo rychle sklopit.
Všechny naměřené hodnoty naleznete pro přehlednost v tabulce:
Prostor pro cestující (cm) | Citroen C4 Grand Picasso | Škoda Kodiaq 7místná |
---|---|---|
PRVNÍ ŘADA SEDADEL | ||
Šířka v úrovni loktů | 150 | 154 |
Prostor pro hlavu min. | 93 | 93 |
Prostor pro hlavu max. | 101 | 101 |
Délka sedáku | 46 | 47 |
Délka opěradla | 62 | 65 |
Rozsah podélného seřízení sedadla řidiče | 24 | 24 |
Rozsah výškového seřízení sedadla řidiče | 8 | 8 |
DRUHÁ ŘADA SEDADEL | ||
Šířka v úrovni loktů | 151 | 143 |
Prostor pro hlavu | 91 | 94 |
Délka sedáku | 45 | 45 |
Délka opěradla | 57 | 65 |
Šířka sedáků levý/střední/pravý | 43/45/43 | -/27- |
Prostor pro nohy min. | 23 | 24 |
Prostor pro nohy max. | 47 | 42 |
Prostor pro nohy za 178cm řidičem | 34 | 26 |
Prostor pro nohy za 190cm řidičem | 28 | 24 |
Rozsah podélného seřízení sedadel | 15 | 18 |
TŘETÍ ŘADA SEDADEL | ||
Šířka v úrovni loktů | 133 | 123 |
Prostor pro hlavu | 85 | 84 |
Délka sedáku | 35 | 35 |
Délka opěradla | 54 | 52 |
Šířka sedáku | 38 | - |
Prostor pro nohy min. | 19 | 20 |
Prostor pro nohy max. | 34 | 38 |
A jak to vypadá v zavazadlovém prostoru? Kodiaq má výhodu delší ložné plochy a poněkud překvapivě také zbývajícího prostoru za třetí řadou sedadel. V pětimístné konfiguraci naopak jasně boduje Grand Picasso – podívejte se na hodnotu „teoretického minimálního kvádru“, což je prosté vynásobení délky a šířky ložné plochy a výšky po roletu. Manipulaci s těžším nákladem výrazně usnadní nakládací hrana položená o 11 centimetrů níž. Navíc za ní není žádný „schod“.
Prostor pro zavazadla (cm) | Citroen C4 Grand Picasso | Škoda Kodiaq 7místná |
---|---|---|
Šířka mezi bočnicemi | 118 | 101 |
Výška po roletu | 55 | 44 |
Délka ložné plochy, 5 míst | 98 | 108 |
Délka ložné plochy, 7 míst | 31 | 47 |
Výška nakládací hrany | 66 | 77 |
Šířka vstupního otvoru | 111 | 113 |
Výška vstupního otvoru | 89 | 81 |
Teoretický minimální kvádr, 5 míst (dm3) | 636 | 475 |
Teoretický minimální kvádr, 7 míst (dm3) | 201 | 209 |
Průřez nakládacího otvoru (m2) | 1,00 | 0,91 |
A samozřejmě, pokud sklopíte všechna sedadla, je výsledná „jeskyně“ v hranatém MPV s vysokými plochými boky ještě o dost větší než v crossoveru.
Jak se manipuluje se sedadly v Picassu a jak vypadá zavazadlový prostor po jejich složení, jsme vám původně chtěli zdlouhavě popisovat, ale nemusíme. Hezky to ilustruje následující video od britského zastoupení značky Citroen:
Jaký je tedy závěr? Upřímně řečeno, než jsme se pustili do porovnávání čísel, čekali jsme, že prostorová výhoda Picassa bude ještě jednoznačnější. Běžná čtyřčlenná rodina asi opravdu nemá důvod pořizovat si minivan, pokud touží po stylovějším SUV nebo crossoveru s alespoň částečnou schopností jízdy mimo zpevněné komunikace. Grand Picasso nebo obecněji kompaktní minivan nejvíc ocení rodiny se třemi dětmi, které mohou sedět na druhé řadě hezky vedle sebe a za nimi pořád zůstává ohromný prostor na tu spoustu věcí, které taková rodina na cestách potřebuje.
[su_hello-bank-calculator]