Evropská komise zveřejnila první čísla týkající se počtu úmrtí při dopravních nehodách za loňský rok. Tyto statistiky sledují celkem třicet evropských států a kromě jiného také ukazují na značné rozdíly v bezpečnosti silničního provozu v různých zemích. Zatímco v Norsku je průměrný počet nehod na milion obyvatel pouze 16, v Rumunsku je to téměř šestkrát více. Loňský celoevropský průměr skončil na počtu 44 úmrtí/milion obyvatel.
Evropa si tak v tomto ukazateli nepatrně pohoršila. Rok 2020 byl s průměrem 42 úmrtí/milion obyvatel o pět procent lepší, ale současně platí, že byl více poznamenán pandemií a různými lockdowny. Provoz byl tudíž celkově slabší. I proto statistiky srovnávají loňský výsledek s rokem 2019 (51), přičemž v takovém případě se bavíme o poklesu průměrného počtu úmrtí na milion obyvatel o patnáct procent.
Všeobecným evropským cílem je dosáhnout nulového počtu úmrtí v dopravním provozu do roku 2050. Do roku 2030 chce Evropa dosáhnout snížení smrtelných nehod na polovinu. Během posledních deseti let přitom klesl počet úmrtí o 36 %. Problémem ovšem zůstávají velké rozdíly napříč jednotlivými státy. Za hlavní důvody lze označit intenzitu provozu, ale také stáří vozového parku.
Rumunsko téměř nejstarší a nejhorší
Celoevropsky nejbezpečnější silnice jsou v Norsku (16 úmrtí/milion obyvatel), na Maltě (17) a ve Švédsku (18). Naopak na konci tohoto žebříčku najdeme Rumunsko, kde za minulý rok činil průměr úmrtí při dopravních nehodách na milion obyvatel 93. Druhé nejhorší je Bulharsko (81), následuje Lotyšsko (78) a čtvrté od konce skončilo Chorvatsko (72). České republice připadá s průměrem 50 úmrtí/milion obyvatel dvacátá příčka. Stejného výsledku dosáhlo také Portugalsko. Kompletní žebříček najdete níže.
Zajímavé je dát tyto výsledky do souvislosti s průměrným stářím vozového parku v jednotlivých státech. Mezi prvními patnácti státy najdeme hned sedm, kde je průměr provozovaných automobilů nižší než deset let. Naopak ve druhé polovině žebříčku figuruje jen jedna taková výjimka, a sice Polsko s průměrem 9,8 let, které je ale v počtu úmrtí při dopravních nehodách až na 26. příčce. Průměr posledního Rumunska je podle sdružení ACEA 16,9 let. Starší automobily najdeme už jen v Litvě (17 let).
Dálnice jsou nejbezpečnější
Podrobnější údaje o nehodách v rámci celé Evropy ukazují na známé trendy. Celkem 52 % úmrtí při dopravních nehodách bylo zaznamenáno na okresních komunikacích, 40 % se událo ve městech a pouze 8 % připadá na dálnice. Jinak řečeno, dálnice jsou v celoevropském měřítku nejbezpečnější komunikace, což nakonec potvrzují také statistiky z tuzemského provozu.
Ve městech logicky připadá nejvíce úmrtí na zranitelné účastníky provozu (70 %). Celkem 37 % tvoří chodci, 18 % lidé jezdící na jednostopých vozidlech a 14 % cyklisté. Právě z těchto důvodů některé země chtějí zavést ve městech rychlostní limit 30 km/h, některá evropská města už k tomuto kroku sáhla. Zároveň je podle organizací zaměřených na bezpečnost provozu údajně nutné zvýšit policejní dohled, zejména co se týká maximální povolené rychlosti.
Průměrný počet úmrtí na milion obyvatel v roce 2021 v jednotlivých státech Evropy:
- Norsko - 16
- Malta - 17
- Švédsko - 18
- Dánsko - 23
- Švýcarsko - 23
- Island - 24
- Irsko - 27
- Nizozemsko - 28
- Německo - 31
- Španělsko - 32
- Lucembursko - 38
- Rakousko - 40
- Finsko - 40
- Estonsko - 41
- Belgie - 43
- Francie - 45
- Slovensko - 47
- Itálie - 48
- Kypr - 49
- Česká republika - 50
- Portugalsko - 50
- Litva - 52
- Slovinsko - 54
- Maďarsko - 56
- Řecko - 57
- Polsko - 59
- Chorvatsko - 72
- Lotyšsko - 78
- Bulharsko - 81
- Rumunsko - 93