Chystáte se v létě do Chorvatska? Dávejte pozor, tamní silnice jsou čtvrté nejnebezpečnější v Evropě

29.03.2022
5 nových názorů
Autor: Tiskový servis MDČR
  • Evropská komise zveřejnila statistiky nehodovosti za rok 2021

  • Oproti pandemickému roku 2020 počet smrtelných nehod v rámci Evropy lehce vzrostl

  • Nejnebezpečnější silnice co do počtu smrtelných nehod najdete v Rumunsku

  • Příliš dobře si nevede ani českými turisty oblíbené Chorvatsko. Tamní průměr počtu úmrtí při dopravních nehodách je čtvrtý nejhorší 

Evropská komise zveřejnila první čísla týkající se počtu úmrtí při dopravních nehodách za loňský rok. Tyto statistiky sledují celkem třicet evropských států a kromě jiného také ukazují na značné rozdíly v bezpečnosti silničního provozu v různých zemích. Zatímco v Norsku je průměrný počet nehod na milion obyvatel pouze 16, v Rumunsku je to téměř šestkrát více. Loňský celoevropský průměr skončil na počtu 44 úmrtí/milion obyvatel.

Evropa si tak v tomto ukazateli nepatrně pohoršila. Rok 2020 byl s průměrem 42 úmrtí/milion obyvatel o pět procent lepší, ale současně platí, že byl více poznamenán pandemií a různými lockdowny. Provoz byl tudíž celkově slabší. I proto statistiky srovnávají loňský výsledek s rokem 2019 (51), přičemž v takovém případě se bavíme o poklesu průměrného počtu úmrtí na milion obyvatel o patnáct procent.

Nepovolená není nepřiměřená. Překračování rychlosti je i u těžkých nehod zcela marginální příčinou
Přečtěte si také:

Nepovolená není nepřiměřená. Překračování rychlosti je i u těžkých nehod zcela marginální příčinou

Všeobecným evropským cílem je dosáhnout nulového počtu úmrtí v dopravním provozu do roku 2050. Do roku 2030 chce Evropa dosáhnout snížení smrtelných nehod na polovinu. Během posledních deseti let přitom klesl počet úmrtí o 36 %. Problémem ovšem zůstávají velké rozdíly napříč jednotlivými státy. Za hlavní důvody lze označit intenzitu provozu, ale také stáří vozového parku.

Rumunsko téměř nejstarší a nejhorší 

Celoevropsky nejbezpečnější silnice jsou v Norsku (16 úmrtí/milion obyvatel), na Maltě (17) a ve Švédsku (18). Naopak na konci tohoto žebříčku najdeme Rumunsko, kde za minulý rok činil průměr úmrtí při dopravních nehodách na milion obyvatel 93. Druhé nejhorší je Bulharsko (81), následuje Lotyšsko (78) a čtvrté od konce skončilo Chorvatsko (72). České republice připadá s průměrem 50 úmrtí/milion obyvatel dvacátá příčka. Stejného výsledku dosáhlo také Portugalsko. Kompletní žebříček najdete níže.

Zajímavé je dát tyto výsledky do souvislosti s průměrným stářím vozového parku v jednotlivých státech. Mezi prvními patnácti státy najdeme hned sedm, kde je průměr provozovaných automobilů nižší než deset let. Naopak ve druhé polovině žebříčku figuruje jen jedna taková výjimka, a sice Polsko s průměrem 9,8 let, které je ale v počtu úmrtí při dopravních nehodách až na 26. příčce. Průměr posledního Rumunska je podle sdružení ACEA 16,9 let. Starší automobily najdeme už jen v Litvě (17 let).

Dálnice jsou nejbezpečnější

Podrobnější údaje o nehodách v rámci celé Evropy ukazují na známé trendy. Celkem 52 % úmrtí při dopravních nehodách bylo zaznamenáno na okresních komunikacích, 40 % se událo ve městech a pouze 8 % připadá na dálnice. Jinak řečeno, dálnice jsou v celoevropském měřítku nejbezpečnější komunikace, což nakonec potvrzují také statistiky z tuzemského provozu.

Praha přeťala cyklopruhem konec dálnice D5. Jezdí tam 28 tisíc aut denně
Přečtěte si také:

Praha přeťala cyklopruhem konec dálnice D5. Jezdí tam 28 tisíc aut denně

Ve městech logicky připadá nejvíce úmrtí na zranitelné účastníky provozu (70 %). Celkem 37 % tvoří chodci, 18 % lidé jezdící na jednostopých vozidlech a 14 % cyklisté. Právě z těchto důvodů některé země chtějí zavést ve městech rychlostní limit 30 km/h, některá evropská města už k tomuto kroku sáhla. Zároveň je podle organizací zaměřených na bezpečnost provozu údajně nutné zvýšit policejní dohled, zejména co se týká maximální povolené rychlosti.

Průměrný počet úmrtí na milion obyvatel v roce 2021 v jednotlivých státech Evropy:

  1. Norsko - 16
  2. Malta - 17
  3. Švédsko - 18
  4. Dánsko - 23
  5. Švýcarsko - 23
  6. Island - 24
  7. Irsko - 27
  8. Nizozemsko - 28
  9. Německo - 31
  10. Španělsko - 32
  11. Lucembursko - 38
  12. Rakousko - 40
  13. Finsko - 40
  14. Estonsko - 41
  15. Belgie - 43
  16. Francie - 45
  17. Slovensko - 47
  18. Itálie - 48
  19. Kypr - 49
  20. Česká republika - 50
  21. Portugalsko - 50
  22. Litva - 52
  23. Slovinsko - 54
  24. Maďarsko - 56
  25. Řecko - 57
  26. Polsko - 59
  27. Chorvatsko - 72
  28. Lotyšsko - 78
  29. Bulharsko - 81
  30. Rumunsko - 93

 

Jirka (neregistrovaný)
Čím více na jih, tím větší masakr na silnici. My jsme byli autem v Řecku a to je teprve něco. Dovolená v Řecku autem spoléhá na to, že máte kvalitní klakson a silné nervy. To samé, když jsme byli na Sicílii. Naštěstí jsme na to byli docela připravení, protože nás před tím varovala cestovní pojišťovna, ať víme, do čeho jdeme. :D To se mi stalo snad poprvé v životě. ;-)
Ele Vai Pedir Você Em Namoro Em 30 Dias (neregistrovaný)
Congratulations on the content. Interesting.. 65721407
Tyjátr (neregistrovaný)
Mi teda ty polské silnici zase tak dobré nepřišly. Ale ono je to možná tím, kde se člověk pohybuje. Já jsem pracoval v praca Poznań a tam v okolí to byl docela marast. Na druhou stranu uznávám, že polští řidiči jsou hodně ohleduplní, pokud jezdíte v Polsku, ale pokud je potkáte někde mimo jejich domovinu, tak mi přijdou jak zmatené včely. :-D
Audrey want to play with you! Start play: http://inx.lv/FQgA?h=be4743e5d3f998306192801213f39558- (neregistrovaný)
0a19nhb3
Lojza (neregistrovaný)
K tomu slanýmu rybníku jezdí jen naši paštikáři se starýma vránama
  • Našli jste v článku chybu?