Aktuální koronavirová krize nezasáhla pouze trh s novými auty, projevuje se také na trhu ojetin. Kvůli nejisté finanční situaci zákazníci odkládají výměnu staršího vozu za nový. Nejnovější automobily navíc kvůli přísným emisním limitům současně zdražují. To vše dohromady znamená, že kvalitních ojetin ubývá a s tím roste také riziko podvodů.
Společnost Cebia na tuto skutečnost upozornila už začátkem letošního roku, když analyzovala data z prodejů ojetých vozů v roce 2020. Z výsledků vyplynulo, že průměrný věk prodávaných ojetin je zhruba 10 let, přičemž průměrný nájezd loni činil 162 000 km. Už tyto dvě skutečnosti působí podezřele. Podíl nikdy nebouraných vozů pak byl podle prodejců 99,63 %, což je další číslo, které téměř jistě neodpovídá realitě.
O tom, že problémy se stáčením tachometrů stále existují, svědčí také studie litevské společnosti carVertical, která Cebii konkuruje.
Studie analyzovala na 570 tisíc aut prodaných minulý rok. Téměř u tří čtvrtin (74,4 %) vozů s naftovým motorem byly evidovány korekce najetých kilometrů. Je to logické, protože dieselová auta obvykle jezdí na delší vzdálenosti, takže za relativně krátký čas najedou relativně hodně kilometrů. Naftové ojetiny se přitom v našich končinách prodávají nejvíce (jejich podíl je 55 %). U benzinových vozů byly nesrovnalosti kolem počtu najetých kilometrů zjištěny u 25 % aut.
Zmíněná studie se zabývala i elektrickými auty. Ačkoliv u nich se běžně vysoké nájezdy neočekávají, i zde byly úpravy počtu najetých kilometrů zjištěny, i když se to týkalo pouze 0,6 %. „Stáčení“ elektromobilů bude do budoucna zajisté velmi zajímavé téma. Vysoký počet najetých kilometrů by byl evidentním důkazem častého využívání rychlonabíjecích stanic a tudíž opotřebované baterie. Její stav je u ojetých elektromobilů z pohledu zůstatkové ceny naprosto klíčový.
Podle carVertical lze stočením tachometru v průměru zvýšit hodnotu auta o 25 %. Největší rozdíly oproti skutečnosti se týkají vozů z let 1991 až 1995 (80 109 km). Úprava jejich tachometrů je jednoduchá a levná. U nejnovějších vozů (2016 až 2020) se tachometry stáčejí v průměru o 35 997 km. CarVertical ale uvádí, že existují případy, kdy byly tachometry stočeny o 200 až 400 tisíc kilometrů.
Upravování skutečného stavu najetých kilometrů je u ojetých vozů druhým nejčastějším podvodem. Týká se v průměru každé šesté prodané ojetiny. Nejčastějším podvodem (třetina nabízených vozů) je zatajování nějakého dřívějšího poškození vozu.