Chcete šetřit životní prostředí? Raději než hybridní Volvo si kupte Škodu Octavia RS TDI

6 nových názorů
Autor: Redakce
  • Německý ADAC dlouhodobě hodnotí auta také z pohledu ekologického dopadu jejich provozu 

  • Takzvaný EcoTest porovnává reálné emise napříč různými druhy pohonu 

  • V roce 2017 bylo otestováno 105 modelů

  • Vítězství získal Hyundai Ioniq Electric 

  • Na opačném konci skončilo třeba plug-in hybridní Volvo XC90, které bylo poraženo i Octavií RS nebo šestiválcovou Kiou Stinger 

Německý ADAC dlouhodobě testuje různé automobily také z pohledu produkce emisí. Za rok 2017 bylo v rámci takzvaného EcoTestu prověřeno celkem 105 vozů s nejrůznějšími druhy pohonu. Celkové hodnocení je složeno ze dvou částí. Jednou jsou škodlivé emise (kde je zahrnuta kromě jiného například také distribuce paliva), druhou spotřeba, respektive produkce CO2. Na předních příčkách samozřejmě najdeme elektromobily, přesto výsledky přinesly nejedno překvapení.

Doporučujeme: Rozhovor — „Kvůli elektromobilům se nová elektrárna stavět nemusí“

Celkovým vítězem se stal Hyundai Ioniq Electric. Ten získal v hodnocení produkce škodlivých látek plný počet padesáti bodů. Spotřebu, respektive produkci emisí CO2, přepočítává ADAC u elektromobilů podle spotřeby elektrické energie a německého energetického mixu emisí CO2, který je 579 g/kWh. Ioniq dosáhl průměrné spotřeby 14,7 kWh/100 km, což znamená produkci emisí CO2 85 g na kilometr a v konečném účtování německého autoklubu 55 bodů z celkových šedesáti. Dohromady tedy elektrický Ioniq obdržel v rámci EcoTestu 105 bodů.

Přehled deseti nejčistších modelů podle tohoto testu najdete níže:

Pořadí Model Škodlivé látky Spotřeba a emise CO2 Body celkem
1. Hyundai Ioniq Electric 50 55 105
2. VW e-Golf 50 50 100
3. Toyota Prius Plug-in Hybrid 47 50 97
4. Opel Ampera-e 50 45 95
5. Renault Zoe 50 44 94
6. Audi A4 Avang g-tron 50 38 88
7. Tesla Model X 100D 50 37 87
8. Suzuki Ignis 1.2 SHVS 48 38 84
9. Toyota Yaris 1.5 VVT-iE 49 35 84
10. Toyota C-HR 1.8 Hybrid 49 33 82

Kde jsou vítězové, tam jsou také poražení. V další tabulce si můžete prohlédnout desítku nejhorších modelů tohoto testu. Tím úplně nejméně ekologickým automobilem bylo Isuzu D-Max se vznětovým čtyřválcem 1,9 l, které získalo nulový počet bodů. Propadl také Renault Koleos ve verzi dCi 175 4WD X-Tronic s celkovým ziskem dvou bodů.

Výsledky, které byste asi nečekali 

Žebříček nabízí několik překvapivých umístění. Za pozornost stojí zejména výsledek Volva XC90 ve vrcholné verzi T8 Twin Engine. Pravda, jde o nejrychlejší motorizaci v nabídce tohoto modelu, faktem ale je také skutečnost, že je to plug-in hybrid s oficiální pohádkovou spotřebou 2,1 l/100 km. Výsledkem je ovšem pouze 12 bodů za produkci škodlivých látek a stejně tak 12 bodů za spotřebu. ADAC uvádí, že zde velmi záleží na chování uživatelů. Pokud vůz bude jezdit dobitý, je vše v pořádku. Mimochodem, místo uváděných 45 km zvládl ADAC na jedno dobití pouze 32 km. Navíc spotřeba elektrické energie byla poměrně vysoká (26,3 kWh/100 km). Na dálnici pak vůz vykázal spotřebu 11,1 l/100 km.

Pořadí Model Škodlivé látky Spotřeba a emise CO2 Body celkem
96. Mazda CX-5 Skyactiv-D 150 --- 18 18
97. Kia Sportage 2.0 CRDi 136 AWD --- 17 17
98. BMW X3 xDrive20d Steptronic 4 12 16
99. Ford Kuga 2.0 TDCi 4x4 --- 16 16
100. Hyundai Tucson 2.0 CRDi 4x4 --- 16 16
101. Citroën Spacetourer M BlueHDi 150 --- 11 11
102. Ford Edge 2.0 TDCi Bi-Turbo 4x4 Powershift --- 9 9
103. Subaru Forester 2.0D Lineartronic --- 8 8
104. Renault Koleos dCi 175 4WD X-tronic --- 2 2
105. Isuzu D-Max 1.9 Ddi --- --- ---

Celkový výsledek znamená dohromady 24 bodů a fakt, že jde o nejhorší hybridní vůz, který se testu účastnil. Lépe skončila například i šestiválcová Kia Stinger. Ta sice dostala nula bodů za spotřebu, ale zároveň 26 bodů za produkci škodlivých emisí. Ještě větší příděl bodů získala naftová Octavia Combi RS s automatickou převodovkou (36 bodů). Pokud tedy chcete šetřit životní prostředí, paradoxně vude sportovní Octavia lepší volbou než hybridní XC90.

Doporučujeme: Auta v r. 2030 — Kufr Octavie Combi 680 l, Octavia RS dá stovku za 5,5 s a 911 Turbo pojede 356 km/h

Zajímavé je rovněž umístění Audi A4 Avant g-tron S tronic. Tento vůz dostal v rámci EcoTestu 88 bodů ze 110 možných a je zároveň také nejlepším s klasickým spalovacím motorem. Dokonce má lepší bilanci emisí než čistě elektrická Tesla Model X, která získala o bod horší hodnocení.

Další překvapení patří Toyotě. Yaris s novým čtyřválcovým zážehovým motorem o objemu 1,5 litru dokázal porazit jak hybridní C-HR, tak hybridní Prius, protože v testu vykázal nižší spotřebu. A konečně bychom neměli přehlédnout ani 50. příčku Lady Vesta. Ta s motorem 1.6 16V získala celkem 57 bodů, tedy stejné hodnocení, jaké má o jedno místo lepší Honda Civic s moderním litrovým přeplňovaným motorem. Ten sice vykázal nižší produkci škodlivých emisí než Lada, ale ta na druhou stranu měla nižší spotřebu.

Pro úplnost dodejme, že nejlepším modelem značky Škoda je Karoq osazený motorem 1.5 TSI a převodovkou DSG. Ten skončil s přídělem 64 bodů na celkovém 30. místě. Pokud by vás zajímal podrobnější popis metodiky bodování jednotlivých automobilů v tomto testu, najdete ho v našem starším článku. 

Jindřich Mitter (neregistrovaný)
Tohle hodnocení mě naprosto nezajímá. Auto musí pořádně jet, CO2 neřeším.
JardaH (neregistrovaný)
Škodovka=Chuck Norris po česku...vždy lepší než cokoliv si jen dokážete představit!
JardaH (neregistrovaný)
Škodovka=Chuck Norris po česku...vždycky lepší než cokoliv jiného!
Luboš S. (neregistrovaný)
No tak proč když prvenství získal Hyundai Ioniq, je na titulce zase info a foto Škody?. Tomu říkáte objektivní novinařina? Vy tu Škodovku fakt musíte nacpat všude, i kdyby byla poslední, tak šup s ní na titulku. Ach jo...
  • Našli jste v článku chybu?