Raketový růst českého trhu s novými vozy se sice mírně zpomalil, ale do statistik značně promluvil letošní srpen. Od 1. září se totiž už nesmí v EU prodávat nová auta se starší emisní normou, takže které značky je neudaly, mají smůlu. Kdo sháněl specifický model v polovině roku, možná se setkal se situací, že skladem takové auto není a nejde ani objednat.
Automobilky se připravovaly, takže nechtěly mít skladové zásoby „neprodejných“ aut. A auta, kterých se nezbavily, si nakonec dealeři byli nuceni registrovat na sebe. Nyní je budou muset prodávat jako „ojetiny“, ale tím splnili povinnost provést registraci do 31. 8. 2018. Takže i to může být důvod, proč bylo v srpnu registrováno na českém trhu rekordních 27 830 nových aut, nejvíce za jeden měsíc v historii. To je o skoro třetinu více srpnových registrací než před rokem i rok před tím.
Doporučujeme: Studie pražského provozu ukázala zajímavé věci. Třeba že emisní zóny ničemu nepomohou
Statistiky nepřímo ukazují na to, jak kdo uměl se skladovými zásobami pracovat. Škoda „prodala“ o necelých 7 % více aut než v loňském srpnu, ale v tomto měsíci měla na českém trhu podíl jen necelých 24 % místo obvyklých skoro 31 %. Naopak některé značky si „polepšily“ dost výrazně a nemáme pocit, že by to bylo nečekaným zájmem zákazníků.
Nissan meziročně zvýšil počet registrací o 162 %, Jeep o 124 %, Kia o 120 %, Renault o 118 % a Volkswagen o 114 %. Naopak je docela zajímavé, jak se propadly registrace některých jiných značek. Třeba BMW v srpnu skoro neprodávalo, tabulkově si pohoršilo o 46 %. Důvodem ale může být i to, že BMW prostě nemělo auta. Tento měsíc je vážně zkreslený a statisticky ho asi nemůžeme brát moc vážně.
Doporučujeme: Přísnější emisní normy a dražší benzín přejí CNG. Prodeje začínají růst
Poklesl opět podíl aut s naftovým motorem, podle Svazu dovozců automobilů jim připadá už jen 30 % trhu. Skoro 67 % jsou auta se zážehovým motorem a zbytek tvoří alternativní pohony jako CNG, LPG, hybridy a elektromobily. Zajímavé je, že privátní registrace se drží na 28 % proti obvyklým 25 %. Možná lidé přeci jen tuší, že jednodušší auta z trhu mizí a každá nová generace bude jen komplikovanější, dražší a možná i horší, aspoň z dlouhodobého hlediska.
Srpnové registrace tak ve statistikách patrně zůstanou jen kuriózním výkyvem. Zkreslené však budou prodeje i v následujících měsících, kdy se budou dealeři aut zbavovat jako „ojetin“. Očekáváme, že další dva tři měsíce budou naopak statisticky nejhorší v historii.