Ceny ojetin klesají. Podle společnosti Cebia, která zkoumala vývoj u čtyřletých bazarových vozů, klesla jen v loňském roce jejich cena v průměru o 4,6 procenta. Nejvíc to bylo u vozů střední a nižší střední třídy. Tam vyšel pokles cen dokonce o 8,1 procenta. Nejméně klesaly ceny u větších modelů z vyšší střední třídy a u luxusních aut.
Proč ceny začaly padat? Podle analýzy Cebie je to tím, že na trhu s ojetinami přibyla auta. Ta se pak logicky i déle prodávala. Průměrně strávil ojetý vůz v inzerátu nebo na ploše bazaru celých 85 dní. Méně se ovšem v prodeji ohřála auta kategorie SUV. Zájem o ně se v posledních čtyřech letech víc než zdvojnásobil. Aktuálně tak mají 37procentní podíl ze všech prodaných ojetin. To je mimochodem ještě víc než u nových aut, kde mají 35 procent.
Zatímco zájem o SUV roste, v kategorie rodinných MPV naopak zájem ubývá. Spolu s ním ale klesá i počet nabízených aut a tak se jejich cena zvyšuje. V této třídě to bylo o 3,55 procenta oproti předchozímu roku. MPV zabraly jen 10 procent trhu. Podle Cebie zatím není možné odhadnout, jak na tom budou ojetiny letos. Pandemie koronaviru totiž zcela změnila situaci. Na vývoj cen bazarových aut ale bude mít zřejmě vliv jejich nižší dovoz ze zahraničí, ale třeba i míra nezaměstnanosti.
Octavia je levná, ale jen s dieselem
Z analýzy Cebie vyplývá, že se do bazaru vyplatí vyrazit za čtyři roky starými vozy nižší nebo nižší střední třídy. Český bestseller Škodu Octavia už v ročníku 2016 pohodlně pořídíte do 200 tisíc korun. Prakticky vždy bude vybavena úsporným, ale výkonově slabým motorem 1.6 TDI (66 kW), občas se objeví i jeho 81kW verze. Jde také o auta s vysokým nájezdem přesahujícím 150 a někdy až 200 tisíc km.
Objevili jsme ale i Octavii 1.2 TSI (81 kW) s nájezdem 149 tisíc kilometrů za 218 999 korun. Zajímavá byla i Octavia Combi 2.0 TDI o výkonu 110 kW (144 tisíc najetých kilometrů) s vysokou výbavou včetně navigace za 248 tisíc korun. V ceně do 300 tisíc se už objevují modely s malým nájezdem, například model s motorem 1.0 TSI (85 kW) s 61 tisíc kilometrů vyjde na 270 tisíc korun.
Tady jsou příklady, jaké ojetiny můžete dostat v případě Octavie podle rozpočtu:
Škoda Octavia 2016 | 200 000 Kč | 250 000 Kč | 300 000 Kč | 350 000 Kč |
---|---|---|---|---|
Obyvklý motor | 1.6 TDI (66 kW) | 1.6 TDI (81 kW) | 1.6 TDI (81 kW) | 2.0 TDI (110 kW) |
Nájezd | 114 - 242 000 km | 85 - 190 000 km | 30 - 160 000 km | 20 - 150 000 km |
Ojetý Volkswagen Golf je dražší. Kusy s menším nájezdem u něj najdete od 300 tisíc korun výš. Zase jde ale o lépe vybavené modely, které jsou občas obdařené silnějším dvoulitrovým dieselem, popřípadě automatem DSG. Zajímavý byl například Golf Variant ve verzi Highline 2.0 TDI (110 kW) s nájezdem 58 tisíc kilometrů za 327 tisíc korun. U golfů je také širší nabídka kusů na CNG (nad 350 tisíc korun) a našli jsme už i elektrický e-Golf. S nájezdem 51 tisíc kilometrů se prodává za 380 tisíc korun.
Zkuste Hyundai nebo Ford
Mimo koncern je zajímavý čtyřletý Hyundai i30 s cenami od 150 do 270 tisíc korun. Model se prodává nejčastěji ve verzi Trikolor a motorem 1.6 CRDi. Lze narazit i na kusy s velmi malým nájezdem, třeba vůz s 47 tisíci kilometry a dieselem pod kapotou stojí 230 tisíc korun. U sesterské Kie je nabídka podobná, jen dosahuje vyšší ceny (až k 350 tisícům). Častěji se objevuje motor 1.4 CRDi. Kombi s jeho 100kW verzí jsme našli ve výbavě Komfort s nájezdem 77 tisíc kilometrů za 269 900 korun.
Za nízkou cenu má i Ford Focus. Řada čtyřletých modelů se pohybuje kolem hranice 200 tisíc korun a najdou se i kusy s malým nájezdem. To je případ Focusu 1.5 TDCi (88 kW) s 87 tisíci kilometrů za 199 900 korun. Podobně zaplatíte i za Opel Astra 1.6 CDTi (81 kW) ve výbavě Enjoy s 95 tisíci kilometry.
A jak je to u luxusních aut. Na slušné Audi A4 nejčastěji s motorem 2.0 TDI potřebujete méně než 400 tisíc korun. Za tu částku pořídíte i BMW 320d xDrive s top výbavou, tady jde ale spíš o výjimku, ceny „trojky“ stoupají obvykle k půl milionu. S takovou částkou je potřeba počítat i u Mercedesu třídy C. Volvo V60 pak koupíte i za 300 tisíc, tady jsou ale modely hlavně s velkými nájezdy, jinak potřebujete také půl milionu.