Elektrická auta se ještě docela nedávno prezentovala spíše jako volba pro ty, kteří se chtějí přesouvat z místa A do místa B, chtějí přitom šetřit životní prostřední a při této bohulibé snaze jsou ochotni obětovat všechno možné. Takže rádi překousnou nižší výkon, nízkou maximální rychlost a nepříliš zábavný charakter. S plánovaným širším nástupem elektromobilů by se to ale mohlo změnit. I elektromobily by mohly být zábavné. GKN už delší dobu vyvíjí systém eTwinster, který to dokáže spolehlivě zařídit.
Možnosti nového systému jsou aktuálně testovány na prototypu s označením GTD19 (ne, nemá vůbec nic společného s VW Golf GTD). Jde o upravený Jeep Renegade, který dostal místo spalovacího motoru baterie a elektromotor o výkonu 120 kW. Na ten navazuje dvoustupňová převodovka a „aktivní diferenciál“ eTwinster.
Kvůli charakteristice elektrického motoru se obyčejné elektromobily objedou bez vícestupňové převodovky. Dvoustupňové řešení od GKN ovšem dokáže jednak zvýšit maximální možnou rychlost, jednak snížit spotřebu elektrické energie. Systém eTwinster navazuje na převodovku a je v principu shodný s tím, co známe třeba z Focusu RS nebo Jaguaru E-Pace. Místo diferenciálu tu jsou spojky, takže systém může přesně dávkovat točivý moment na jednotlivá kola. U elektrického Jeepu Renegade tato novinka preferuje při jízdě pod plynem v oblouku vnější kolo, což dramaticky snižuje nedotáčivost.
Jestli je vám pohonné ústrojí z Jeepu Renegade (GTD19) povědomé, máte dobrou paměť. GKN stejné řešení prezentovalo už minulý rok, nicméně prototyp GTD18 dostal jednotku v trochu jiné konfiguraci. Základem byl model GLA 45 AMG, který přišel o pohon zadní nápravy. Tu poháněla právě tato chystaná technika, která kombinuje elektromotor, dvoustupňovou převodovku a systém eTwinster.
GKN chce s Jeepem Renegade dokázat, že vyvíjená novinka má opravdu široké možnosti použití. Nasadit ji lze jak u obyčejných elektromobilů s pohonem přední nápravy, tak u elektrických aut s pohonem všech kol nebo plug-in hybridů. Zástavba má být přitom vcelku jednoduchá.
Otázkou samozřejmě je, kdy se podobný systém objeví v sériové výrobě. Může se tak stát brzy, ale potíž je v tom, že aktivní diferenciál a dvoustupňová převodovka cenu elektromobilů zvýší. A jak víme, v současnosti je právě vysoká pořizovací cena tím hlavním důvodem, proč zákazníci elektromobily nechtějí. Je proto pravděpodobné, že jako první dostanou tuto novinku prémiové elektromobily podobné Jaguaru I-Pace nebo Audi e-tron, které stojí od dvou milionů výše. Tam se nějaká podobná výbava navíc snadno ztratí.