Vypadá to, že by elektrifikovaná budoucnost mohla přinést více modelů výrazně odkazujících do minulosti. Jednotlivé automobilky totiž u svých konceptů docela často experimentují s kombinací retro designu, moderních technologií a elektrického pohonu. Aktuálním příkladem je Peugeot 504 budoucnosti, nazvaný e-Legend.
Právě koncept e-Legend bude hlavní hvězdou pařížského stánku této automobilky. Vůz je dlouhý 4650 mm, široký 1930 mm, vysoký 1370 mm a má rozvor náprav 2690 mm. To znamená, že je přesně o deset centimetrů kratší než nová 508, o více než 3 cm nižší a o necelé tři centimetry širší. Předlohou byl této novince model 504 Coupé. Alespoň podle fotek je výsledek mimořádně povedený.
Dynamika mu opravdu nechybí
Protože jde o auto budoucnosti, pohon je elektrický. Akumulátory mají kapacitu 100 kWh a měly by umožňovat dojezd až 600 km podle metodiky WLTP. Automobilka konstrukci baterií nijak blíže nerozvádí, ale je prakticky jisté, že vůz pracuje se stejným uspořádáním, jako všechny chystané (i stávající) elektromobily s takto vysokým dojezdem. Tedy baterie budou umístěný v podlaze mezi nápravami.
Dynamika má být z dnešního pohledu nadstandardní. U každé nápravy je umístěn jeden elektromotor, celkový výkon systému je 340 kW (462 k) a vrchol točivého momentu dosahuje 800 Nm. Zrychlení z nuly na 100 km/h proběhne za méně než čtyři sekundy a nejvyšší rychlost je 220 km/h. Takové svezení by nemuselo být špatné.
Peugeot počítá jak s manuálním řízením, tak s autonomním režimem jízdy. Řidič bude mít k dispozici dokonce dvě varianty (klidnější a rychlejší). Interiér nabídne kromě krásných sedadel opět s retro designem také řadu displejů a možnost uklidit volant do palubní desky. Řízení bude probíhat takzvaně „po kabelech“, tedy bez fyzického spojení volantu s předními koly.
Světová premiéra proběhne v Paříži, o možné sériové výrobě konceptu e-Legend neříká tisková zpráva vůbec nic. Vývoj ovšem trval celé dva roky, takže když nic jiného, tak minimálně některé prvky se do reality běžného provozu určitě dostanou.
Nová móda?
Nakonec by ale nebylo až tak velké překvapení, kdyby Peugeot opravdu do výroby pustil elektromobil podobného střihu. A to hned z několika důvodů. Zaprvé, crossovery této značky se prodávají přímo skvěle, což dovoluje udělat sem tam nějakou tu specialitu. Dobře to je vidět na současné 508, která v mnoha směrech ustoupila praktickým dovednostem kvůli designu. Za druhé, Peugeot aktuálně nemá po odchodu RCZ v nabídce klasické kupé. Protože elektrický pohon je dost drahá záležitost, která se zdaleka neprodává tak, jako crossovery, je možné si u něj dovolit trochu extravagance. Elektrické sportovní kupé navíc zatím na trhu není a dobře se k němu hodí dynamické schopnosti elektromotorů.
Tím hlavním důvodem je ale nakonec fakt, že podobné retro koncepty se lidem líbí. Peugeot totiž není první, kdo s tímto přišel. Zmínit můžeme koncept Honda Urban EV z minulého roku následovaný studií Sports EV Concept. Volkswagen pro změnu navázal studiemi I.D. Buzz a I.D. Buzz Cargo na slavný Transporter T1 a Mercedes letos v Pebble Beach ukázal koncept Vision EQ Silver Arrow odkazující se pro změnu na rekordní W125 z roku 1938.
Všechny tyto studie včetně Peugeotu e-Legend mají jedno společné: vyvolaly značnou pozornost a velmi pozitivní reakce. Například Honda chce začít vyrábět sériovou verzi Urban EV už příští rok. Zapomenout pak nesmíme ani na elektrickou reinkarnaci BMW Isetta (ta už se vyrábět začíná) nebo na elektrický E-Type, který vzali zákazníci takovým útokem, že se tomu v Jaguaru dodnes diví.
Elektrická retro auta by mohla být zajímavým prvkem, který dorazí s výraznější elektrifikací automobilového trhu. Pokud budou vypadat jako Peugeot e-Legend, zlobit se nebudeme.