Tradiční britský výrobce luxusních automobilů Jaguar se už v roce 2025 změní ve výrobce výhradně elektrických aut. Oznámil to Thierry Bolloré, nový generální ředitel skupiny Jaguar Land Rover, při prezentaci nové strategie „Reimagine“.
Značka terénních vozů a SUV Land Rover v následujících pěti letech zařadí do nabídky šest elektromobilů včetně elektrické varianty připravovaného nového Range Roveru, spalovacích motorů se však zcela nevzdá. Skupina připravuje tři nové platformy, dvě pro LR a jednu čistě elektrickou pro Jaguar. Projekt elektrické limuzíny XJ byl zrušen, místo ní přijde značka se zcela novým modelem na kompletně nové technice.
Už v roce 2026 mají z nabídky automobilky Jaguar Land Rover zcela zmizet dieselové motory. Společnost naopak investuje do vodíkového pohonu. První pojízdný prototyp „Projektu Zeus“ byl měl být připraven k testování už v letošním roce. Vodík přitom zůstává v automobilovém průmyslu silně kontroverzním tématem. Někteří výrobci, mezi nimi zejména Toyota, v něm spatřují budoucnost bezemisní mobility bez omezení spjatých s bateriovými elektromobily. Jiní tvrdí, že výroba a skladování vodíku jsou velmi náročné jak finančně, tak ekologicky, a že technologie, která by to změnila a umožnila udržitelnou výrobu vodíku v masovém měřítku, zatím není na obzoru.
Proměna tradiční značky na elektrickou může na první pohled vypadat jako riskantní strategie, Jaguar však prakticky nemá co ztratit. Jeho prodeje v posledních letech stále klesají. V roce 2020, silně poznamenaném koronavirovou krizí, si značka připsala pouhých 103 493 prodaných aut – zhruba o dvě třetiny méně než Land Rover, který s 323 480 prodanými vozy také není zrovna masovou značkou. Velký zájem není ani o elektrický crossover Jaguar i-Pace.
Ten sice přišel na trh prakticky jako teprve druhé takové auto, po Tesle Model X, náskok ovšem nedokázal zcela zúročit a v poslední době mu přibývá konkurence ze všech stran. V loňském roce oslovil i-Pace v celosvětovém měřítku pouhých 16 457 zákazníků, zatímco například Audi prodalo více než 47 tisíc e-tronů.
Před prodejními objemy chce Bolloré dávat přednost kvalitě. Ta je slabým místem anglických vozů. V nejrůznějších žebříčcích spolehlivosti a spokojenosti se Jaguar i Land Rover dlouhodobě umisťují ve spodních patrech žebříčku, což pochopitelně nepřidává ani jejich zůstatkové hodnotě, ani ochotě zákazníků pořídit si vůz stejné značky opakovaně.
Bolloré plánuje také zeštíhlit manažerskou strukturu a počet nevýrobních pozic, zavírání výrobních závodů nicméně podle svých slov nechystá.
Vlastníkem automobilky Jaguar Land Rover je indický koncern Tata Motors.