Britský Jaguar se už za čtyři roky stane výhradně elektrickou značkou. V plánu je i vodík

1 nový názor
Autor: Redakce
  • CEO Jaguar Land Rover Thierry Bolloré představil základní body strategie Reimagine

  • Každý Land Rover bude mít v budoucnu i elektrickou variantu, Jaguary budou výhradně elektrické

  • Společnost koketuje i s vodíkovým pohonem, prototyp chystá už na letošek

  • Diesely zmizí z nabídky obou značek do roku 2026

Tradiční britský výrobce luxusních automobilů Jaguar se už v roce 2025 změní ve výrobce výhradně elektrických aut. Oznámil to Thierry Bolloré, nový generální ředitel skupiny Jaguar Land Rover, při prezentaci nové strategie „Reimagine“.

Značka terénních vozů a SUV Land Rover v následujících pěti letech zařadí do nabídky šest elektromobilů včetně elektrické varianty připravovaného nového Range Roveru, spalovacích motorů se však zcela nevzdá. Skupina připravuje tři nové platformy, dvě pro LR a jednu čistě elektrickou pro Jaguar. Projekt elektrické limuzíny XJ byl zrušen, místo ní přijde značka se zcela novým modelem na kompletně nové technice.

Už v roce 2026 mají z nabídky automobilky Jaguar Land Rover zcela zmizet dieselové motory. Společnost naopak investuje do vodíkového pohonu. První pojízdný prototyp „Projektu Zeus“ byl měl být připraven k testování už v letošním roce. Vodík přitom zůstává v automobilovém průmyslu silně kontroverzním tématem. Někteří výrobci, mezi nimi zejména Toyota, v něm spatřují budoucnost bezemisní mobility bez omezení spjatých s bateriovými elektromobily. Jiní tvrdí, že výroba a skladování vodíku jsou velmi náročné jak finančně, tak ekologicky, a že technologie, která by to změnila a umožnila udržitelnou výrobu vodíku v masovém měřítku, zatím není na obzoru.

Z kuriozity běžným palivem? Vodík má zlevnit, musí ale překonat technické potíže
Přečtěte si také:

Z kuriozity běžným palivem? Vodík má zlevnit, musí ale překonat technické potíže

Proměna tradiční značky na elektrickou může na první pohled vypadat jako riskantní strategie, Jaguar však prakticky nemá co ztratit. Jeho prodeje v posledních letech stále klesají. V roce 2020, silně poznamenaném koronavirovou krizí, si značka připsala pouhých 103 493 prodaných aut – zhruba o dvě třetiny méně než Land Rover, který s 323 480 prodanými vozy také není zrovna masovou značkou. Velký zájem není ani o elektrický crossover Jaguar i-Pace.

Ten sice přišel na trh prakticky jako teprve druhé takové auto, po Tesle Model X, náskok ovšem nedokázal zcela zúročit a v poslední době mu přibývá konkurence ze všech stran. V loňském roce oslovil i-Pace v celosvětovém měřítku pouhých 16 457 zákazníků, zatímco například Audi prodalo více než 47 tisíc e-tronů.

Audi e-tron vs. Jaguar i-Pace: Podrobný srovnávací test luxusních SUV na elektřinu
Přečtěte si také:

Audi e-tron vs. Jaguar i-Pace: Podrobný srovnávací test luxusních SUV na elektřinu

Před prodejními objemy chce Bolloré dávat přednost kvalitě. Ta je slabým místem anglických vozů. V nejrůznějších žebříčcích spolehlivosti a spokojenosti se Jaguar i Land Rover dlouhodobě umisťují ve spodních patrech žebříčku, což pochopitelně nepřidává ani jejich zůstatkové hodnotě, ani ochotě zákazníků pořídit si vůz stejné značky opakovaně.

Bolloré plánuje také zeštíhlit manažerskou strukturu a počet nevýrobních pozic, zavírání výrobních závodů nicméně podle svých slov nechystá.

Vlastníkem automobilky Jaguar Land Rover je indický koncern Tata Motors.

Transformace značky Jaguar na výrobce elektromobilů…

  • Našli jste v článku chybu?