-
Společnost výrobců a prodejců automobilů (SMMT) ze Spojeného království varuje před odchodem z EU bez dohody
-
Podle názoru SMMT by taková situace znamenala otřes, jaký tamní automobilový průmysl ještě nezažil
-
V ohrožení jsou stovky tisíc pracovních míst týkajících se nejen přímo výroby, ale také dalších dodavatelů
-
Brexit bez dohody by údajně mohl způsobit také omezení nabídky automobilů na trhu ve Spojeném království nebo jejich zdražení
-
V minulosti však automobilky s výrobou v Británii hrozily podobnými černými scénáři, pokud země nepřijme euro
Za necelých čtrnáct dnů by mělo Spojené království definitivně opustit EU, přičemž britský parlament stále neschválil žádnou dohodu. Tamní společnost výrobců a prodejců automobilů (Society of Motor Manufacturers and Traders, zkráceně SMMT) varuje před opuštěním EU bez dohody s tím, že by takový krok měl na automobilový průmysl zdrcující dopad – navzdory tomu, že někteří zastánci Brexitu bez dohody si myslí, že se nic zásadního nestane.
Podle SMMT způsobí Brexit bez dohody otřes, jaký tamní automobilový průmysl ještě nezažil. Problémy jsou v zásadě dva. EU je pro Spojené království hlavním exportním trhem a zároveň je v EU velké množství subdodavatelů potřebných pro výrobu. (Třeba česká společnost Varroc Lightning vyrábí pro Jaguar Land Rover světla). Kdyby došlo na takzvaný tvrdý Brexit, dohoda o volném obchodu by přes noc přestala platit, což by vážně narušilo dodavatelský řetězec, výrobu a v konečném důsledku i reputaci automobilového průmyslu ve Spojeném království, uvádí SMMT.
https://autobible.euro.cz/jaguar-land-rover-dnes-oficialne-otevrel-slovensku-svou-tovarnu-vyrabi-zde-discovery/
Dalším údajným problémem je rozvoj automobilového průmyslu jako takového. Výroba aut ve Spojeném království od roku 2013 postupně rostla. V roce 2016 zde bylo vyrobeno 1 722 698 vozů a plán byl takový, že do roku 2020 bude dosaženo roční produkce na úrovni dvou milionů. Jak upozorňuje SMMT, Brexit měl na tyto plány negativní vliv už teď. Dvoumilionového cíle dosaženo nebude.
Přestože Brexit ještě fakticky nenastal, zahraniční automobilky omezily investice a došlo také na propouštění, tvrdí SMMT. Sdružení vyčíslilo pokles investic na zhruba půl miliardy liber oproti roku 2012. Také kvůli tomu poklesl v roce 2017 počet vyrobených automobilů ve srovnání s rokem předchozím o tři procenta na 1,67 milionu. S existenčními problémy se podle SMMT potýká jedna z pěti společností působící v automobilovém průmyslu a tisíce lidí už přišly o místo. Přestože zastánci Brexitu bez dohody říkají, že za to může pokles poptávky po dieselových autech, respektive pokles celosvětové poptávky po automobilech obecně, podle SMMT je právě Brexit konstantně uváděn jako důvod pro omezení investic a propouštění.
https://autobible.euro.cz/tradicni-britska-znacka-lotus-miri-rukou-cinanu-ti-slibuji-velke-investice/
Brexit bez dohody by podle jeho zastánců měl přinést možnost soustředit se více na jiné trhy, jenže to SMMT odmítá. Jiné trhy aktuálně tvoří jen malé procento pro vývoz a nedokážou kompenzovat problémy způsobené odchodem bez dohody na trhu, který tvoří více než poloviční odbyt pro britský automobilový průmysl. Stejně tak podle SMMT dojde ke zdražení dovážených aut, případně k omezení jejich nabídky. Odchod bez dohody totiž ostatním výrobcům dovoz prodraží. Tím jim sníží marže. Menší zisk budou muset zaplatit buď kupující, nebo si výrobce rozmyslí, zda se mu prodej vůbec vyplatí. Případná cla by podle zastánců Brexitu měla přinést výhodu domácím výrobcům, ale SMMT upozorňuje, že cla by se týkala i exportu, takže by se žádná domácí výhoda nekonala. Automobilky působící ve Spojeném království totiž daleko více aut vyvezou do EU, než kolik jich prodají na domácím trhu. Řešením by mohly být dvoustranné dohody o vzájemném obchodu, jenže jejich vyjednání bude podle britské společnosti výrobců a prodejců trvat velmi dlouho.
Společnost výrobců a prodejců automobilů zároveň říká, že právě problémy automobilového průmyslu budou mít zásadní vliv také na celé Spojené království, protože ten ročně přináší do státní kasy zhruba 80 miliard liber. Současně znamená podporu lokálních ekonomik a tvoří 13 % celkového exportu Spojeného království.
Není to poprvé, kdy automobilky, které vyrábějí auta v Británii, varují před černými scénáři v souvislosti s mírou zapojení země do struktur EU. Začátkem tisíciletí výrobci varovali před fatálními následky, pokud Británie nepřijme euro. Třeba Nissan nebo Toyota už tehdy vyhrožovaly utlumením výroby. Nic takového se ale nestalo. Výroba aut byla prakticky konstantní až do krizového roku 2009.
Přímo ve výrobě je ve Spojeném království zaměstnáno 186 000 lidí, automobilový průmysl jako celek ale znamená více než 800 tisíc pracovních míst. Kromě domácích automobilek vyrábí auta ve Spojeném království také Nissan, BMW, Honda nebo Toyota. V roce 2017 byl nejvíce vyráběným modelem Nissan Qashqai (346 771 kusů), následovalo Mini, Honda Civic, Toyota Auris a Nissan Juke. Osmdesát procent zde vyrobených aut jde na export, EU tvoří z tohoto množství zhruba polovinu. Kromě aut se ve Spojeném království vyrábí také třeba motory (9 továren).