Automobilová drahota v praxi: Nejluxusnější auta zdražila za šest let „jen“ o 25 %, zatímco ta nejlevnější dnes stojí o 55 % více

27.07.2023
přidejte názor
Autor: Tiskový servis Dacia

Německý autoklub ADAC upozornil na to, jak moc automobily na tamním trhu za posledních šest let zdražily. Kdo by chtěl vůz za cenu méně než 15 000 eur, ten má dnes na výběr už jen čtyři modely. Některé z nich navíc za poslední léta zdražily o více než 60 %. Podobné trendy lze pozorovat i na českém trhu. 

Kombinace pandemie, nedostatku čipů, ale také nucená elektrifikace nových automobilů přinesla zákazníkům řadu špatných zpráv. Realitou se staly dlouhé čekací lhůty a téměř nulová ochota prodejců dávat slevy. K tomu přidejme nutnost instalovat čím dál složitější motory a výsledek je zjevný. Ceny nových vozů v posledních letech skokově vzrostly. Dokazuje to i německý ADAC, který nedávno otestoval automobily s cenou pod 15 000 eur. Na tamním trhu našel dnes už jen čtyři takové modely. 

Konkrétně se jedná o Citroën C3, Fiat Panda, Mitsubishi Space Star a Dacii Sandero. ADAC ale upozorňuje, že i tyto modely během uplynulých let dost zdražily. Třeba Sandero stálo v roce 2019 necelých 7000 eur, dnes jeho nejlevnější varianta vychází na 11 300 eur. Bavíme se tedy o nárůstu ve výši 62 %. 

Nejporuchovější ojetiny? Pozor na Dacie, Škody jsou spíš průměrné
Přečtěte si také:

Nejporuchovější ojetiny? Pozor na Dacie, Škody jsou spíš průměrné

Razantní zdražení potvrzuje i dřívější analýza ADAC sledující průměrnou cenu v rámci jednotlivých kategorií. V případě nejmenších vozů byla v roce 2017 průměrná cena na německém trhu 14 200 eur, zatímco letos to je 21 940 eur. Průměr tak vzrostl o 55 %. 

Obecně platí, že čím větší a dražší automobily, tím menší procentuální nárůst tato analýza eviduje. V rámci modelů nižší střední třídy se průměr zvedl mezi lety 2017 a 2023 o 31 %, když původně činil 29 375 eur a letos už je na částce 38 473 eur. U nejdražších vozů došlo k nárůstu o 25 %. 

Proč tomu tak je? 

Stejné trendy lze pozorovat i na českém trhu a také důvody jsou totožné. Ceny skokově vzrostly kvůli nedostatku vozů způsobenému potížemi s dodávkami dílů, hlavně polovodičů. Automobilky pak začaly upřednostňovat dražší verze a spolu s tím přestávaly dávat slevy. Jakkoliv se mohlo zdát, že je situace kritická, spousta značek na této situaci naopak vydělala a začaly přicházet zprávy o rekordních tržbách. 

Druhou důležitou částí problémů je snaha snižovat emise a nutnost instalovat elektrifikované pohony do všech automobilů. ADAC tuto věc demonstruje na případu Fiatu Tipo, které bylo ještě v roce 2021 k dispozici se stokoňovým motorem za cenu od 17 490 eur, jenže teď už je v Německu k dispozici pouze výkonnější hybridní provedení, které stojí minimálně 31 490 eur. Podobně je na tom také třeba Golf, který byl dříve dostupný s motorem o výkonu 90 koní za 20 700 eur, dnes ale tento motor v nabídce není a cena začíná částkou o více než 10 000 eur vyšší. 

Test ojetiny: Škoda Rapid má před sebou skvělou bazarovou kariéru
Přečtěte si také:

Test ojetiny: Škoda Rapid má před sebou skvělou bazarovou kariéru

Na českém trhu v některých případech zdražení tak markantní není, protože u nás zatím není tlak na elektrifikaci tak silný a tudíž zde zůstávají v prodeji některé motory, které už v Německu k dispozici nejsou. Ale zdražovalo se také. 

Například zmíněná Dacia Sandero startovala v roce 2021 na českém trhu částkou 239 900 Kč s motorem SCe 65, dnes vás stejná motorizace vyjde minimálně na 296 400 Kč. Provedení TCe 90 ve výbavě Essential dříve stálo 274 900 Kč, dnes ho pořídíte za 316 400 Kč. Fiat Tipo s karoserií kombi pak začíná ceníkovou částkou 561 900 Kč, přičemž ještě před rokem byla „cena od“ nižší skoro o 100 tisíc. 

I Panda u nás před třemi lety začínala na necelých 250 tisících, dnes tento model pořídíte od 330 tisíc. Hodně podražily i jiné značky včetně Škody. Třeba nabídka pro Kodiaq byla tak osekána, že se nejlevnější provedení aktuálně nevejde pod milion. 

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?