Aktualizováno 21. 7. 2017 14.15 – Prémiové německé automobilky se snaží napravit reputaci vznětových motorů, která silně utrpěla aférou Dieselgate. Nebo možná jen chtějí předejít podobné blamáži, jaká potkala kvůli obcházení emisních testů Volkswagen. A po něm i další a další výrobce aut. Výsledkem je v každém případě nevídaná péče o čistotu výfukových plynů: Audi, BMW a Mercedes-Benz dodatečně upraví software dieselových aut, které prodaly na domácím trhu v posledních letech.
Audi a BMW uzavřely tento týden s vládou spolkové země Bavorsko dohodu, podle níž dobrovolně aktualizují software více než 50 procentům dieselů homologovaných dle normy Euro 5. Ta platí od roku 2009, ale z technických důvodů bude možné modifikovat pouze auta vyrobená v roce 2011 nebo později. Výsledkem by i tak mělo být reálné snížení emisí oxidů dusíku v následujících pěti letech o 20 procent.
Bavorská vláda podle listu Financial Times očekává, že kdyby se k iniciativě připojili i další výrobci, podařilo by se snížit emise NOx z dieselových aut provozovaných v Německu do roku 2021 o polovinu.
Doporučujeme: Ojeté diesely z Dieselgate? Noční můra pro VW, ale požehnání pro motoristy
Nezávisle na dohodě bavorských automobilek oznámil podobné opatření také Daimler, který sídlí ve spolkové zemi Bádensko-Württembersko. Na aktualizaci softwaru pozve majitele přibližně tři milionů mercedesů se vznětovými motory. Celoevropská servisní kampaň si podle agentury Reuters vyžádá náklady ve výši 220 milionů eur (přibližně 5,7 mld. Kč).
Servisní zásah bude nepovinný a zákazníci se mohou sami rozhodnout, zda ho chtějí podstoupit. „I když se zákazník rozhodne nabídku nevyužít, nadále bude jezdit s autem, které vyhovuje všem předpisům a nemá žádný technický problém,“ zdůrazňuje Jan Kuhn z českého zastoupení Mercedes-Benz. Automobilka bude majitele příslušných vozů informovat. „Akce může probíhat v několika etapách, ale první zákazníky začneme oslovovat v nejbližších týdnech,“ říká Kuhn.
Hlavní cíl nákladných „dobrovolných“ opatření je zřejmý. Automobilky chtějí napravit negativní image dieselové technologie, do které investovaly miliardy eur, a zabránit dalšímu šíření zákazů, omezování nebo daňového znevýhodňování spalovacích motorů. Mnohé země nebo města k podobným opatřením přistoupily nebo o nich vážně uvažují právě v návaznosti na aféru Dieselgate, která poukázala na mnohdy dramatické rozdíly mezi schválenými a reálnými emisemi NOx. Výsledky na sebe nenechávají čekat, podíl dieselů na evropském automobilovém trhu klesá.
Oxidy dusíku, zejména oxid dusičitý (NO2), mají negativní vliv na lidské zdraví. Snadno pronikají do plic, dráždí sliznice a poškozuje dýchací cesty.
Stanovisko tuzemských importérů Audi a BMW zjišťujeme.