Legenda je zpátky! S takovým titulkem zřejmě v nejbližší době vyjde řada amerických motoristických časopisů. Automobilka Ford totiž představila nový off-road a SUV Ford Bronco. Auto navazuje na pověstný třídveřový vůz, který se v USA prodával 31 let až do roku 1996. Nyní se vrací na silnice a hlavně do terénu. Namířeno má proti Jeepu Wrangler, Land Roveru Defender nebo třeba Mercedesu-Benz třídy G.
Design off-roadu se veze na módní vlně retro střihu v moderním vydání. Na karoserii vozu je tak patrný odkaz na původní generaci, zároveň ale Ford Bronco disponuje jednoduchými liniemi. K mání je ve tří a čtyřdveřovém provedení, podobně jako Jeep Wrangler je možné ho odstrojit. Odnímatelné jsou nejen střešní panely, ale i dveře. Z Bronca se tak stane třeba auto na pláž.
Samozřejmostí je celá řada vylepšujících balíčků. Jeden z nich nese jméno Sasquatch, kterým Američané někdy označují sněžného muže. Paket zahrnuje třeba 17“ kola obutá do masivních 35“ pneumatik, upravený podvozek do terénu a uzávěry diferenciálů vpředu a vzadu. S off-roadem to tak Bronco myslí opravdu vážně.
Chytré detaily
Vnitřek vozu je vyroben z odolných materiálů, má hranatý design, ale není ani troch spartánský. Na jednu stranu se Bronco chlubí třeba pogumovaými velkými tlačítky, která lze opláchnout vodou a ovládat v rukavicích, na stranu druhou nabízí moderní zábavní systém SYNC 4 s dotykovou obrazovkou o velikosti 12 palců. Apple CarPlay a Android auto jsou připravené na propojení s chytrými mobilními telefony.
Na palubě vozu je ale cítit, že se o jeho praktičnosti přemýšlelo. Nad palubní deskou je tak nainstalované bidýlko, na které lze jednoduše upnout držáky telefonu nebo GoPro. V terénu pomohou madla pro cestující. Kufr má pogumovanou podlahu a při otevření zadních dveří má výsuvnou plochu pro snadnější uložený nákladu. Navíc je auto vybaveno špunty, aby bylo možné kabinu opláchnout a vodu pak vypustit. Dokonce tu najdete i otvírák na pivo. Bronco je tak připraven pro kempování.
Podobně jako Ford Mustang nabídne i Bronco na americkém trhu výběr mezi manuální šestistupňovou a automatickou desetistupňovou převodovkou. K mání budou dva motory, tedy benzinový čtyřválec 2.3 EcoBoost o výkonu 201 kW (270 k) a 420 Nm točivého momentu či 2.7 V6 EcoBoost o síle 231 kW (310 k) a 542 Nm.
Zajímavostí je i velmi nízká cena v porovnání s konkurenty. Základní model Ford Bronco Base vyjde na 28 500 dolarů, to je v přepočtu asi 670 tisíc korun. Je ale jasné, že v takovém případě majitel přijde o spoustu zajímavých prvků. Plně vybavený model First Edition stojí 59 305, tedy 1,4 milionu korun. K ceně je ale potřeba přičíst lokální daň a poplatky.
Bronco jako SUV pro rodinu
Tady to ale ještě nekončí. Ford si je dobře vědom toho, že syrovým off-roadem osloví jen určitou vybranou skupinu nadšených řidičů. Ti, kteří by nenašli využití pro takový stroj, mají ještě možnost řídit Ford Bronco Sport. Ač se podle jména zdá, že jde jen o variantu vozu, v podstatě je to jiné SUV, zaměřené více na rodinu a vyznavače aktivního životního stylu.
Ford Bronco Sport je o něco menší než Ford Escape (v Česku ho známe jako Ford Kuga) a větší než EcoSport. Pod kapotu dostane tříválec s objemem 1,5 litru a výkonem 135 kW (181 k), 259 Nm. Druhou možností bude čtyřválec 2.0 EcoBoost o síle 183 kW (245 k) a 259 Nm. Jeho design je stále hranatý, ale více zaměřený na cestování po městě. Kabina je pak kompletně jiná, najdeme v ní kombinaci prvků, které jsou známé z jiných modelů – ať už jde o volant, přístrojový štít nebo ovladače klimatizace.
I Bronco Sport chce mít ale praktický interiér se zajímavými řešeními jako je úložný prostor pod sedáky nebo gumová podložka do kufru. Díky hranatému tvaru by se dovnitř mělo vejít dost nákladu. Auto je připraveno i na převoz horských kol. Na americkém trhu začíná na 28 155 korunách, což je v přepočtu 662 tisíc korun, nejlépe vybavené First Edition vyjde na 39 995 dolarů, tedy asi 941 tisíc korun.
Pokud se vám Ford Bronco nebo Bronco Sport líbí, máme pro vás bohužel smutnou zprávu. „Vozy se nebudou prodávat na českém ani evropském trhu,“ potvrdil Autobibli mluvčí českého zastoupení Fordu Martin Linhart. Třeba se to ale časem změní, Ford Mustang nebo Edge se na starý kontinent také po letech dostaly.