Potřebujete tahat velké a těžké přívěsy? Většina obyčejných aut se na takovou práci nehodí. Vybrali jsme pět zajímavých ojetin, které utáhnou alespoň třítunový přívěs.
Mějte na paměti, že na jízdu s těžkým vlekem nemusí běžný řidičák stačit. Pokud má velké auto celkovou hmotnost okolo tří tun a smí táhnout vlek o hmotnosti až 3500 kg, je na takovou jízdní soupravu potřeba jiné řidičské oprávnění. Více jsme psali v článku Řidičské průkazy: Skupiny, podskupiny, druhy vozidel a minimální věk pro udělení.
Land Rover Discovery
+ Je pohodlný, praktický a umí toho hodně v terénu
- Jednodušší je najít kometu pouhým okem než bezproblémovou „diskošku“
Charakteristickým projevem Land Roverů je vrtošivá elektronika, ale pokud nyní narazíte na starší kus, který nezlobí, pravděpodobně už zlobit nezačne. Mnoho lidí hledá automaticky diesel 2,7 nebo 3,0 l, ale nejsme si jisti, zda je to úplně nejlepší volba. Leda by vám snad specialista na britské vozy a tyto motory dokázal vůz perfektně prověřit a hlavně se pak o něj postarat.
Doporučujeme Jízda s přívěsným vozíkem: Jak řídit a na co všechno dávat pozor
Benzinový osmiválec je docela zajímavá volba už z toho důvodu, že bývá levný. Pozor, aby nebral olej a nekouřil. Mnoho motorů také někdo uvařil. Je to zkrátka opět o důkladném prověření celého auta. Počítejte s investicemi do podvozku a velkým servisem automatické převodovky a diferenciálů. Jinak je „Diskotéka“ skvělé a důstojné auto, pokud tedy funguje.
Mercedes-Benz ML
+ Pokud funguje, je to pracant k neutahání
- Většina aut na trhu je napadená korozí a potřebuje vysoké investice
První generace ML byla podivným mixem klasického off-roadu s moderním SUV. Zatímco konkurence začala přecházet na samonosné karoserie, ML používalo žebřinový rám. Dnes však případný zájemce o ojetinu asi jízdní vlastnosti moc řešit nebude, půjde mu hlavně o spolehlivost. A tady je kámen úrazu. Tedy ne že by ML nebylo spolehlivé, ale komu funguje (ať už díky pečlivé údržbě nebo nedávným vysokým investicím), ten se ho zbavovat nebude.
Doporučujeme test ojetiny: Volvo XC90 stárne, ale pořád stojí za úvahu
Na trhu jsou tak většinou jen auta napadená korozí, s utahanými motory a rozsypanými automaty. Na druhou stranu, pokud máte šikovného mechanika a umíte si dobře spočítat, kolik toho konkrétní kus „spolkne“, dá se třeba z verze s motorem 270 CDI a manuálem udělat solidní pracant na tahání více než třítunového přívěsu. Marné nejsou ani zážehové benzinové osmiválce, ale tam musíte počítat s patnáctilitrovou spotřebou.
Nissan Patrol
+ Bytelný dělník na silnici i do terénu, který už nebude ztrácet na ceně
- Mnoho aut už rezaví a obvykle za sebou má nesmírně těžký život
Legendární Patrol byl a vlastně stále je dělník k neutahání, pokud dostává vše, co potřebuje. Je nutné počítat s tím, že tahle auta už najíždějí druhý půlmilion, některá možná už i třetí. Je to auto ze staré školy, kdy byla technika a mechanika důležitá a na náklady se tolik nehledělo. Hlavně to muselo být relativně jednoduché, aby to šlo v polních podmínkách africké stepi spravit.
Doporučujeme Jak vybrat přívěsný vozík za auto: Každému podle jeho potřeb
Na údržbu Patrola si najděte specialistu, který mu rozumí a ví, co všechno potřebuje. Tohle auto má několik specifických detailů, se kterými si nezkušené servisy nebudou vědět rady. Pokud jde o motory, je celkem jedno, který vyberete. Všechny jsou při dodržování servisních zásad spolehlivé, i když v dnešním světě dynamikou ani spotřebou neohromí. Patrolů v dobrém stavu přežívá tak málo, že na ceně už prakticky neztrácejí. Spíše naopak.
Toyota Land Cruiser
+ Spolehlivá konstrukce a robustní podvozek
- Vysoké ceny specifických dílů a náročný servis (který někteří majitelé zanedbávají)
Land Cruiser není jen spolehlivý a odolný dělník, ale také velice schopný offroad s mimořádně dobře navrženým podvozkem. Po půl milionu kilometrů na českých silnicích nevznikají v zavěšení vůle a ani pravidelné jízdy mimo asfalt, pokud tedy někdo s třítunovým autem neskáče na motokrosové trati, se na stavu zavěšení nijak výrazně neprojeví.
Doporučujeme test ojetiny: Dacia Duster je nenáročný dříč, který hodně vydrží
S naftovým osmiválcem obvykle problémy nejsou, když dostává kvalitní naftu a pravidelný servis. Počítejte se spotřebou až 14 litrů nafty, pokud táhnete 3500 kg těžký vlek. Opět ale platí, že Land Cruisera vám musí prověřit zkušený mechanik. Opravy jsou ne snad likvidační, ale opravdu drahé. Vykrvácíte hlavně za práci, které bývá dost. A také za materiál. V motoru je devět litrů oleje a měnit by se měl po roce nebo 15 000 km. V diferenciálech a automatu měňte olej nejpozději po 100 000 km nebo pěti letech, ale pokud taháte vleky a jezdíte do terénu, raději zkraťte interval na 60 000 km nebo tři roky.
Volkswagen Touareg
+ Bytelná konstrukce a univerzální schopnosti
- Předchozí majitelé kašlali na údržbu, nebo jim došly finance na servis
O Touaregu první generace se mluví hlavně v souvislosti s motory 2.5 TDI-PD a 5.0 V10 TDI-PD, což byla a jsou servisní pekla. Jenže u všech složitých ojetin platí, že problémy vznikají hlavně zanedbanou údržbou. Bohužel motory TDI-PD v Touaregu se mnohdy nedožily bez potíží ani opatrných servisních intervalů. Kdo se do nich nedávno vysypal za desítky tisíc, jen tak je do světa posílat nebude.
Doporučujeme test ojetiny: BMW X5 (E70) může být hodně drahá legrace
Touareg má také citlivé převodovky a systém pohonu všech kol, ale kdo se o něj stará a přistupuje k údržbě pečlivě, má naději, že mu zachovalý Touareg ještě poslouží. Asi nejlepším kompromisem je verze s motorem 3.0 TDI V6, která se dá s rozumnými náklady udržet při životě, má solidní dynamiku a jezdí za 10 litrů nafty na 100 km. Jen počítejte s tím, že pokud budete neustále tahat vlek s hmotností 3500 kg, půjde neudržovaný automat rychle do kytek.