5 nejlepších ojetin pro tahání těžkých přívěsů: Rozhodně nejsou bez rizika

04.07.2018
9 nových názorů
Autor: Redakce
  • Většina běžných aut a SUV utáhne maximálně 2000 kg těžký vlek

  • Některá auta ale mohou táhnout až 3500 kg

  • Na těžký vlek už ale potřebujete řidičák, obyčejná skupina B nestačí

  • Podívejme se na pět nejlepších ojetin na tahání vleků

Potřebujete tahat velké a těžké přívěsy? Většina obyčejných aut se na takovou práci nehodí. Vybrali jsme pět zajímavých ojetin, které utáhnou alespoň třítunový přívěs.

Mějte na paměti, že na jízdu s těžkým vlekem nemusí běžný řidičák stačit. Pokud má velké auto celkovou hmotnost okolo tří tun a smí táhnout vlek o hmotnosti až 3500 kg, je na takovou jízdní soupravu potřeba jiné řidičské oprávnění. Více jsme psali v článku Řidičské průkazy: Skupiny, podskupiny, druhy vozidel a minimální věk pro udělení.

Land Rover Discovery

+ Je pohodlný, praktický a umí toho hodně v terénu
- Jednodušší je najít kometu pouhým okem než bezproblémovou „diskošku“

Land Rover Discovery (1) Discovery se nezalekne ani těžšího terénu, ale více ojetým kusům už brodění říčním dnem nedělá moc dobře
Land Rover Discovery (2) Naftový šestiválec nemusí být zrovna sázka na jistotu. Benzinový osmiválec je spolehlivější a neskrývá drahé pasti

Charakteristickým projevem Land Roverů je vrtošivá elektronika, ale pokud nyní narazíte na starší kus, který nezlobí, pravděpodobně už zlobit nezačne. Mnoho lidí hledá automaticky diesel 2,7 nebo 3,0 l, ale nejsme si jisti, zda je to úplně nejlepší volba. Leda by vám snad specialista na britské vozy a tyto motory dokázal vůz perfektně prověřit a hlavně se pak o něj postarat.

Doporučujeme Jízda s přívěsným vozíkem: Jak řídit a na co všechno dávat pozor

Benzinový osmiválec je docela zajímavá volba už z toho důvodu, že bývá levný. Pozor, aby nebral olej a nekouřil. Mnoho motorů také někdo uvařil. Je to zkrátka opět o důkladném prověření celého auta. Počítejte s investicemi do podvozku a velkým servisem automatické převodovky a diferenciálů. Jinak je „Diskotéka“ skvělé a důstojné auto, pokud tedy funguje.

Mercedes-Benz ML

+ Pokud funguje, je to pracant k neutahání
- Většina aut na trhu je napadená korozí a potřebuje vysoké investice

Mercedes-Benz ML (1) Zejména s osmiválcem si ML ani nevšimne, že za sebou nějaký menší vlek má. Naftový motor 270 CDI je asi nejrozumnější volba
Mercedes-Benz ML (2) Pokud chcete osmiválec, zapomeňte na naftu a berte benzín. Sice žere 15, ale přežije snad i jaderný výbuch. Chce jen pečlivý servis

První generace ML byla podivným mixem klasického off-roadu s moderním SUV. Zatímco konkurence začala přecházet na samonosné karoserie, ML používalo žebřinový rám. Dnes však případný zájemce o ojetinu asi jízdní vlastnosti moc řešit nebude, půjde mu hlavně o spolehlivost. A tady je kámen úrazu. Tedy ne že by ML nebylo spolehlivé, ale komu funguje (ať už díky pečlivé údržbě nebo nedávným vysokým investicím), ten se ho zbavovat nebude.

Doporučujeme test ojetiny: Volvo XC90 stárne, ale pořád stojí za úvahu

Na trhu jsou tak většinou jen auta napadená korozí, s utahanými motory a rozsypanými automaty. Na druhou stranu, pokud máte šikovného mechanika a umíte si dobře spočítat, kolik toho konkrétní kus „spolkne“, dá se třeba z verze s motorem 270 CDI a manuálem udělat solidní pracant na tahání více než třítunového přívěsu. Marné nejsou ani zážehové benzinové osmiválce, ale tam musíte počítat s patnáctilitrovou spotřebou.

Nissan Patrol

+ Bytelný dělník na silnici i do terénu, který už nebude ztrácet na ceně
- Mnoho aut už rezaví a obvykle za sebou má nesmírně těžký život

Nissan Patrol je připraven na těžkou práci, ale najít dnes zachovalý kus v dobrém stavu je obtížné. Udržovaná auta lidé do světa jen tak neposílají
Nissan Patrol (1) Starší verze je už dnes pomalu veterán s trvalou neklesající hodnotou. Potřebuje řidiče, který ví, co dělá. A také zodpovědného majitele

Legendární Patrol byl a vlastně stále je dělník k neutahání, pokud dostává vše, co potřebuje. Je nutné počítat s tím, že tahle auta už najíždějí druhý půlmilion, některá možná už i třetí. Je to auto ze staré školy, kdy byla technika a mechanika důležitá a na náklady se tolik nehledělo. Hlavně to muselo být relativně jednoduché, aby to šlo v polních podmínkách africké stepi spravit.

Doporučujeme Jak vybrat přívěsný vozík za auto: Každému podle jeho potřeb

Na údržbu Patrola si najděte specialistu, který mu rozumí a ví, co všechno potřebuje. Tohle auto má několik specifických detailů, se kterými si nezkušené servisy nebudou vědět rady. Pokud jde o motory, je celkem jedno, který vyberete. Všechny jsou při dodržování servisních zásad spolehlivé, i když v dnešním světě dynamikou ani spotřebou neohromí. Patrolů v dobrém stavu přežívá tak málo, že na ceně už prakticky neztrácejí. Spíše naopak.

Toyota Land Cruiser

+ Spolehlivá konstrukce a robustní podvozek
- Vysoké ceny specifických dílů a náročný servis (který někteří majitelé zanedbávají)

Toyota Land Cruiser (1) Jestli chcete auto, kterým můžete táhnout loď přes půl světa, tady máte svého šampiona. Nesmírně odolná technika je zárukou mobility
Toyota Land Cruiser (2) Land Cruiseru se líbí i v bahně. I když podvozek vydrží hodně, pozor na evidentně omlácené kusy. Kdo se o vůz stará, tomu vydrží milion kilometrů

Land Cruiser není jen spolehlivý a odolný dělník, ale také velice schopný offroad s mimořádně dobře navrženým podvozkem. Po půl milionu kilometrů na českých silnicích nevznikají v zavěšení vůle a ani pravidelné jízdy mimo asfalt, pokud tedy někdo s třítunovým autem neskáče na motokrosové trati, se na stavu zavěšení nijak výrazně neprojeví.

Doporučujeme test ojetiny: Dacia Duster je nenáročný dříč, který hodně vydrží

S naftovým osmiválcem obvykle problémy nejsou, když dostává kvalitní naftu a pravidelný servis. Počítejte se spotřebou až 14 litrů nafty, pokud táhnete 3500 kg těžký vlek. Opět ale platí, že Land Cruisera vám musí prověřit zkušený mechanik. Opravy jsou ne snad likvidační, ale opravdu drahé. Vykrvácíte hlavně za práci, které bývá dost. A také za materiál. V motoru je devět litrů oleje a měnit by se měl po roce nebo 15 000 km. V diferenciálech a automatu měňte olej nejpozději po 100 000 km nebo pěti letech, ale pokud taháte vleky a jezdíte do terénu, raději zkraťte interval na 60 000 km nebo tři roky.

Volkswagen Touareg

+ Bytelná konstrukce a univerzální schopnosti
- Předchozí majitelé kašlali na údržbu, nebo jim došly finance na servis

Volkswagen Touareg (1) Naftový desetiválec jede jako z praku, ale dneska už jich v dobré kondici moc není. Nejrozumnější volbou je asi šestiválcová nafta
Volkswagen Touareg (2) Zatraceníhodný není ani benzinový osmiválec 4,2 l. Slabinou Touaregu je automat a systém pohonu všech kol. Majitelé zapomínají na výměny oleje

O Touaregu první generace se mluví hlavně v souvislosti s motory 2.5 TDI-PD a 5.0 V10 TDI-PD, což byla a jsou servisní pekla. Jenže u všech složitých ojetin platí, že problémy vznikají hlavně zanedbanou údržbou. Bohužel motory TDI-PD v Touaregu se mnohdy nedožily bez potíží ani opatrných servisních intervalů. Kdo se do nich nedávno vysypal za desítky tisíc, jen tak je do světa posílat nebude.

Doporučujeme test ojetiny: BMW X5 (E70) může být hodně drahá legrace

Touareg má také citlivé převodovky a systém pohonu všech kol, ale kdo se o něj stará a přistupuje k údržbě pečlivě, má naději, že mu zachovalý Touareg ještě poslouží. Asi nejlepším kompromisem je verze s motorem 3.0 TDI V6, která se dá s rozumnými náklady udržet při životě, má solidní dynamiku a jezdí za 10 litrů nafty na 100 km. Jen počítejte s tím, že pokud budete neustále tahat vlek s hmotností 3500 kg, půjde neudržovaný automat rychle do kytek.

petr (neregistrovaný)
Hodně záleží v čem chcete jezdit a jak umíte jezdit. Já vlastním 5 roků nissan patrol y60 2,8td . Mám ho jak na práci- tahání přívěsu 3,5t , hodne pomůže mimo silnici,.tak i na zábavu. Tohle auto tě musí bavit, protože když chceš mít opici, musíš mít na banány :)
GASS (neregistrovaný)
Vážení, Na tento článek jsem narazil naprostou náhodou a jeho téma mne zaujalo spíše z nostalgie a nestíhám se divit. Mám letitou zkušenost s převážením všemožných nákladů (od dodávek až po kamiony). Pořídit si Patrola na tahání těžkých vleků je blbost! Protože táhla zadní nápravy půjdou do prdele a auto pak lítá po silnici při každém zrychlení nebo zpomalení (změna o 1 jízdní pruh). Je ale pravda že to nebude hned, ale u představy ojetého vozu se s tímto rozhodně potkáte dost brzo. A následuje servis a to bohužel opakovaný. Osobně jsem to před lety vyzkoušel na 2 kusech staršího typu Y60. Následně vlek tahán za Terrano2 (taž. 2,7 tuny) a nakonec jsem stejně pořídil odtahovku (transit). Když už chcete mučit nějaký ojetý vůz těžkým vlekem, tak si nejprve řekněte jestli to musí být offroad (budu tahat auta nebo jachtu....). Pokud nemusíte do terénu (terén není polní cesta!!), tak absolutně zapomeňte na něco s pohonem 4x4, teprve až je to krajně nutné, tak se radši poohlédněte třeba po Navaře (NV200..). Pamatujte že platí heslo: mám na opičku, ale nemám na banány! Za vaše peníze seženete uvedené vozy ve velkém cenovém rozpětí a za stejný peníze a ve výsledku menší nervy se můžete vozit třeba Transporterem, který může tahat až 2,5 tuny. Jde vlastně jen o to na kolik si můžete dovolit "neřešit" finance. Protože vozy uvedené v článku jsou nákladnější na provoz i na servis. A teď si otevřeně řekněme že tyto auta jsou fakt super, ALE - a to je ono to ALE. A pane autore rozlišujte pojem a průjem, protože stejně tak dobře můžete nějakému méně zkušenému čtenáři poradit jiný druh sebepoškozování například skok z okna! (fuj) Já vím že napsat něco celistvého je problém a pravděpodobně jste na sbírání informací měl méně času než já (20 let automobilismu na vlastní noze), ale i tak je to prostě a jednoduše FUJ.
Krs (neregistrovaný)
Chybí Pajero V60, síly na vlek dost, terénu se nebojí, na kouli 3,3 t. Je to velký a pohodlný stroj, který zastane i špinavou práci.
Marek (neregistrovaný)
Jsi na omylu Pajero není velký stroj patří do středně lehkých až lehčích Offroadů.... Bylo by to trápení tahat pro něj nějaký velký přívěs. Jinak jsou Pajera dobrá a fajn.
Buran (neregistrovaný)
Nechápu, proč v tomto článku nejsou levní tahouni jako Sorento,Rexton,Pajero atd .Zase článek o ničem.
Marek. B (neregistrovaný)
Jsou to poměrně lehká auta. Hlavně obyčejné a v dalěko nižší třídě..... Zase komentář o ničem.
Kr. (neregistrovaný)
Mám 8 let LC100, a tahám občas vlek s bagrem. Mám najeto 250 tis, a vše zatím bez problémů. S Hlítkou bych se kopců bál, s Diskoškou bych asi moc parády po servisech neudělal. Měl jsem Géčko 400cdi, a větší klumprt jsem neviděl, musel jsem mít 2 auta, abych měl jistotu, že ráno vyjedu, takže ML bych nikdy nezobnul. Lc 100 byla nejlepší volba, s odstupem času to vidím jasně....
qwertz (neregistrovaný)
nedávno tu byl článek, že nejlepší auto na tahání přívěsů je embéčko:-DD
  • Našli jste v článku chybu?