• Redakční flotilu rozšiřuje velkoprostorový Citroen Grand C4 Picasso

  • Testujeme auto v sedmimístném provedení s prakticky veškerou výbavou, motorem 2.0 BlueHDi o výkonu 110 kW a šestistupňovým automatem

  • Picasso mění název na SpaceTourer, ale naše auto se jmenuje ještě postaru

  • Picasso se vyznačuje neotřelým designem exteriéru i interiéru. Bude nás zajímat, zda originalita nepřekáží praktické použitelnosti

Kategorie velkoprostorových aut neboli MPV neboli minivanů bude brzy na vymření. Stejně jako třeba tradiční střední třída a dokonce i sportovní kupé nebo roadstery postupně vyklízí prostor SUV a crossoverům, které, zdá se, dokážou odpovědět na každou automobilovou potřebu dnešního zákazníka. Peugeot už na nový trend přistoupil zcela, nové generace modelů 3008 a 5008 se změnily z MPV v crossovery. Sesterský Citroen zatím odolává. Zato my jsme neodolali příležitosti připomenout si, oč zákazník přichází, když dá před praktickou „krabicí“ přednost stylovějšímu pseudo-SUV.

Picasso, jménem i technikou spojené ještě s modelem Xsara, patřilo v roce 1999 k průkopníkům třídy kompaktních MPV. Současný model C4 Picasso je druhou generací (třetí, počítáme-li i Xsaru Picasso) a prodává se už pět let, ale jeho odvážný „kosmický“ design za tu dobu vůbec nezevšedněl. Na autosalonu v Ženevě oznámil Citroen, že Picasso mění název na SpaceTourer, ale vůz, který nám bude v redakci dělat společnost až do začátku léta, nese ještě jméno slavného malíře. A před ním předponu Grand, která označuje delší, až sedmimístnou variantu.

Citroen C4 Grand Picasso -5
Prodloužená verze má před modelovým označením C4 Picasso předponu Grand. Třetí řadu sedadel si ale musíte přiobjednat zvlášť, stejně jako u konkurence
Citroen C4 Grand Picasso -7
Naše auto ještě nese na zádi podpis slavného malíře, ale v Ženevě se model C4 Picasso oficiálně přejmenoval na C4 SpaceTourer

Když necháme stranou osobní verze původně užitkových aut, přímé soupeře Citroenu C4 Picasso bychom napočítali na prstech jedné ruky. Prodejním statistikám v této kategorii suverénně vévodí Volkswagen Touran, který v loňském roce nasbíral 2995 nových registrací, ale C4 Picasso se 672 prodanými (resp. zaregistrovanými kusy) je na tom lépe než Ford C-Max (672), Opel Zafira (646) i Renault Scénic (567). Modely jako Toyota Verso, Kia Carens nebo prémiové BMW 2 Active Tourer už sledují střed pelotonu s výraznějším odstupem. Picasso je úspěšné i celoevropsky, loni na podzim oznámil Citroen dosažení hranice půl milionu prodaných aut.

Citroen C4 Grand Picasso -24
Nic pro tradicionalisty: volant je posetý tlačítky a místo přístrojového štítu je tu centrálně umístěný barevný displej o úhlopříčce 12 palců. Grafické ukazatele rychlosti a otáček jsou inspirované avionikou modernějších letadel

Prodejní mix řady C4 Picasso neznáme, ale troufáme si hádat, že většina prodaných kusů bude mít o něco skromnější specifikaci než červený exemplář, který nám Citroen na několik měsíců půjčil. Tohle je totiž absolutní vrchol nabídky. Má karoserii „Grand“, vyšší ze dvou nabízených stupňů výbavy (Feel a Shine) a tu vůbec nejdražší motorizaci, jakou si lze pořídit: přeplňovaný vznětový čtyřválec 2.0 BlueHDi v kombinaci se šestistupňovou samočinnou převodovkou. Aby nedošlo k mýlce, tohle není kompromisní „robotizovaná“ převodovka, jakou možná znáte z jiných modelů skupiny PSA, ale normální planetový automat s hydrodynamickým měničem točivého momentu.

Jak je u Citroenu dobrým zvykem, sériová výbava je neobyčejně bohatá. Z těch méně samozřejmých věcí obsahuje systém automatického parkování včetně zadní kamery, sledování mrtvých úhlů, bezklíčové odemykání, laminovaná skla v bočních oknech, navigaci, bezdotykové ovládání zadní výklopné stěny nebo protisluneční rolety v zadních oknech. Ceníková cena takového auta činí 792 900 Kč, ale Citroen ho dlouhodobě nabízí za „akční“ cenu 689 900 Kč. (Verze s manuální převodovkou je o čtyřicet tisíc levnější.)

Kdyby to nestačilo, naše Picasso dostalo i většinu položek z nevelkého seznamu příplatkové výbavy: červenou metalízu Ruby za 14 900 Kč, soubor jízdních asistentů Drive Assist II (36 000 Kč), bi-xenonové natáčecí světlomety (21 000 Kč), panoramatické střešní okno s elektrickou roletou (18 500 Kč), kola Zephyr (2500 Kč) nebo kombinaci paketů Family Nappa. Ta sice vyjde na 85 000 Kč, ale je v ní obsažena mimo jiné třetí řada sedadel včetně vlastních výdechů ventilace, posuvná sedadla ve druhé řadě, elektrické seřizování sedadla řidiče s pamětí polohy, vyhřívání předních sedadel a také kožené čalounění ve velmi efektní černo-béžové kombinaci.

Citroen C4 Grand Picasso -48
Když správně vezmete za táhlo na horní části opěradla, celé sedadlo se takto odsune vpřed, aby uvolnilo průchod ke třetí řadě
Citroen C4 Grand Picasso -52
Snad nepřekvapí, že sedadla ve třetí řadě jsou vhodná jen pro děti, kterým už stačí podsedák, ale ještě nedorostly do velikosti dospělého

Když spojíte takto rozmařilou výbavu s originálním designem exteriéru i interiéru, výsledkem je auto, které rozhodně nenaplňuje tradiční představu o MPV coby nudných krabicích pro lidi bez fantazie. Naopak fantazii, nebo přinejmenším toleranci k fantazii francouzských návrhářů budete potřebovat, aby vás svérázná designová i ergonomická řešení tohoto Citroenu nevyhnala ze showroomu už při první obhlídce.

Příď s přimhouřenými štěrbinami LED světel mu dává silně futuristický nádech, který pokračuje i v interiéru. Panoramatické čelní okno sahá vysoko nad hlavy cestujících (určitě se budeme zajímat o to, na kolik vyjde jeho výměna;)) a přístrojový štít je tvořen obrovským barevným displejem, se kterým si návrháři docela roztomile vyhráli. Třeba rychloměr a otáčkoměr mají podobu „speed tape“ jako ukazatele rychlosti a výšky v kokpitech moderních letadel. Nechybí dokonce indikace aktuální a zvolené rychlosti ve formě barevně odlišených čar na stupnici rychloměru.

Spodní displej je povědomější, protože stejný používá PSA i v mnoha jiných modelech značek Peugeot a Citroen. Také volant posetý tlačítky a otočnými ovladači citroenáře z míry nevyvede, ačkoliv všichni ostatní na něj koukají jako na zjevení.

Co je originální, nebývá zpravidla úplně praktické, ale v Grand Picassu je plno detailů, které svědčí o úsilí konstruktérů zpříjemnit každodenní život. Páčkový volič převodovky u volantu ponechává volný prostor mezi sedadly, kde najdete posuvnou a vyjímatelnou konzolu s odkládací schránkou. Přední sedadla mají na vnitřní straně vlastní, polohovatelnou loketní opěrku a na B-sloupku je praktický háček na kabát, který býval ještě nedávno výsadou aut z koncernu Volkswagen. Víc než kterýkoli konkrétní detail ale rodiny ocení atmosféru na palubě. Extrémně bohaté prosklení v kombinaci s vysokým podílem světlých ploch v interiéru jaksi automaticky navodí pohodovou, výletní, téměř neautomobilovou náladu. Moje šestiletá dcera si Picasso okamžitě intuitivně zamilovala při prvním odvozu do školky.

Citroen C4 Grand Picasso -20
Za sklopným stolečkem na předním opěradle je LED svítilna a popruh
Citroen C4 Grand Picasso -33
Přední sedadla mají na vnitřní straně každé vlastní loketní opěrku

Což je zavazující a předurčuje to, že Picasso se bude muset zapojit do našeho rodinného života ve větší než obvyklé míře. Ačkoliv nám před domem téměř vždy stojí nějaké testovací auto, rodinné cesty absolvujeme prakticky bez výjimky vlastním C-MAXem (shodou okolností také diesel s automatem), protože hrozně nerad přendávám z auta do auta dětské sedačky. Jenže Grand C4 Picasso je jako stvořené právě pro rodinné cestování, proto budu muset překonat lenost a prověřit jeho kvality a odolnost v tomto režimu. Plný kufr, řev menšího dítěte, věčné dotazy většího, všude spousta drobků, dveře pomatlané banánem, nějaká ta čára pastelkou na sedadle… Znáte to. Alespoň uvidíme, jestli jsou plasty a čalounění tak omyvatelné, jak se zdají od pohledu.

Citroen C4 Grand Picasso -36 Citroen C4 Grand Picasso -34 Citroen C4 Grand Picasso -6 Citroen C4 Grand Picasso -15

Jinak ale máme pro červený Citroen připravenu i sérii méně mučivých zkoušek. Určitě nás bude zajímat reálná dynamika, u kolegů z firmy Dieselpower necháme změřit výkon na brzdě, a protože Grand C4 Picasso je velkoprostorové auto s flexibilním interiérem, jedno pokračování dlouhodobého testu budeme stoprocentně věnovat vnitřnímu prostoru a možnostem jeho uspořádání. Prozatím si tohle svérázné MPV prohlédněte alespoň v galerii pod tabulkou technických údajů:

Technické údaje Citroen Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDi EAT6
MOTOR
Konstrukce: vznětový čtyřválec, uložený vpředu napříč
Plnění: přeplňování turbodmychadlem
Zdvihový objem válců (cm3): 1997
Vrtání x zdvih (mm): 85 x 88
Ventilový rozvod: DOHC, 4 ventily na válec
Nejvyšší výkon (kW/min-1) 110/4000
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 370/2000
Převodovka: šestistupňová samočinná
Poháněná kola: přední
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s): 10,2
Nejvyšší rychlost (km/h): 207
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) 5,1/4,0/4,4
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 4602
Šířka (mm): 1826
Výška (mm): 1644
Rozvor náprav (mm): 2840
Rozchod kol vpředu (mm): 1573
Rozchod kol vzadu (mm): 1576
Provozní hmotnost (kg): 1551
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): 2280
Objem zavazadlového prostoru (l): 170-1843
Objem palivové nádrže (l): 55
Řízení: hřebenové s elektromechanickým posilovačem
Standardní rozměr pneumatik: 205/55 R17
Citroen Grand C4 Picasso v dlouhodobém testu: Ohrožený druh
Ohodnoťte tento článek!
4.54 (90.77%) 13 hlas/ů

PŘIDAT KOMENTÁŘ: