-
Chorvatsko oficiálně otevřelo most na poloostrov Pelješac. Nejen turistům se tak zjednoduší cesta do Jižní Dalmácie
-
Jako první se po novém mostě projel chorvatský hypersport Rimac Nevera a závodní Smart jezdce Niko Puliče
-
Most je dlouhý 2404 m a jeho otevření přišlo tři měsíce před plánovaným termínem
Po dlouhých letech komplikované výstavby byl oficiálně otevřen most na poloostrov Pelješac. Pro Chorvatsko jde o důležitou událost, neboť tímto krokem fakticky došlo k připojení jižní části, která byla až donedávna oddělena úzkým pásem Bosny a Hercegoviny kolem města Neum. Dobrá zpráva je to také pro české turisty mířící na úplný jih Chorvatska. Ti už nebudou muset jezdit přes Bosnu a tím fakticky opouštět území EU, případně už nemusí využívat trajekt na poloostrov Pelješac.
Slavnostní otevírání nového mostu dlouhého 2404 m probíhalo celé úterý 26. července. Úplně první automobily na něj vjely až večer, přičemž nešlo o náhodné turisty nebo místní obyvatele.
Z jednoho konce nového mostu vyrazil první sériově vyrobený elektrický hypersport Nevera chorvatské značky Rimac. Za volantem ale neseděl přímo samotný zakladatel automobilky Mate Rimac, o čemž se v nedávné minulosti spekulovalo, nýbrž hlavní inženýr Matija Renič. Z druhé strany pak na most vyrazil chorvatský závodní jezdec Niko Pulič se svým Smartem upraveným pro závody do vrchu a osazeným klasickým spalovacím motorem o výkonu zhruba 700 koní. Důkladně přepracovaný Smart si můžete prohlédnout na přiloženém videu:
Most Pelješac je součástí většího projektu zahrnující kromě samotného přemostění také zhruba třicet kilometrů silnic. Realizace započala už v roce 2007, ale o tři roky později byla kvůli nedostatku financí přerušena. Znovuobnovení projektu následovalo v roce 2018, kdy se výstavby ujala čínská společnost China Road and Bridge Corporation.
Nový most není unikátní svou délkou, v Chorvatsku existuje i delší most, je ale kromě realizace čínskou společností zajímavý velmi náročnou konstrukcí, kdy například některé mostní pilíře musely být založeny až v hloubce přes sto metrů. Celková šířka mostu je 22,5 m, přičemž v každém směru je jeden jízdní pruh široký 3,5 m, nouzový pruh široký 2,5 m a na každé straně metrový bezpečnostní pás.
Podle informací webu sea-help.eu měl původně celý projekt stát zhruba 420 milionů eur a v roce 2017 EU slíbila proplatit 85 % této částky. Chorvatské ministerstvo mořeplavby, dopravy a infrastruktury v oficiální tiskové zprávě uvádí, že celý projekt nakonec vyjde na 520 milionů eur a z evropských fondů půjde 357 milionů. Most bude součástí hlavní silniční spojnice až do města Osojnik nedaleko Dubrovníku. Ta by měla být hotová do roku 2029.