Český trh s auty se propadl na úroveň před šesti lety. To nejhorší ale ještě přijde

Zdroj: Archiv MF
  • V březnu se v Česku zaregistrovalo 13 685 nových aut, to je nejslabší měsíc od února 2014

  • Pokles zaznamenaly všechny třídy aut kromě vyšší střední, kde se jich zaregistrovalo víc než v únoru

  • Hodnoty připomínají prodeje v době zhruba před šesti lety, duben ale zřejmě dopadne ještě hůř

Pandemie koronaviru zavřela továrny automobilek a také jejich showroomy. Některé značky se přeorientovaly na výrobu zdravotnického materiálu, jiné přestávku věnují třeba přestavbě výrobní linky. Karanténa Česka, která odstartovala 16. března, se ale podepsala i na registracích nových vozů na českém trhu. Ten se propadl, ale výsledek není ještě tak hrozný, jak se mohlo zprvu zdát.

Počet zaregistrovaných nových aut byl v březnu 13 685. To je oproti únoru o téměř 3700 a oproti letošnímu lednu dokonce o skoro 5500 vozů méně. Zároveň jde o nejhorší měsíc od února 2014, kdy se zaregistrovalo jen 12 779 vozů. Tehdy šlo o výrazně slabé období, registrace se okolo 13 až 14 tisíc vozů pohybovaly častěji v letech 2010 až 2013.

Karanténa Česka přinesla méně nehod i mrtvých. Policie přesto vyrazí měřit

Propad trhu se projevil u všech značek stejně. K výraznému střídání na předních příčkách tak v březnu nedošlo. Například Hyundai i30 se třetí měsíc roku 2020 zaregistrovalo víc než Škody Scala (463 oproti 448), stala se tak nejprodávanějším vozem nižší střední třídy. V únoru naopak vedla Scala se 795 vozy proti 663. V lednu byla na špici zase Hyundai s 840 vozy proti 810. Tahle dvě auta se tedy střídají.

Méně registrací zaznamenaly všechny třídy aut, jen ve vyšší střední se hodnota prakticky nepohnula. Zaregistrovalo se 626 vozů, což je o tři víc než v únoru. V porovnání s minulým březnem je už ale pokles viditelný, před rokem se v této kategorii prodalo 716 aut. Více prozradí následující tabulka prodejů v jednotlivých třídách podle statistik Sdružení dovozvů automobilů (SDA):

Třída Březen 2020 Únor 2020 Březen 2019
Mini 349 500 474
Malé 2040 2759 3310
Nižší střední 2125 3215 3675
Střední 2156 2255 2057
Vyšší střední 626 623 716
Luxusní 14 26 23
MPV 1231 1537 2268
Sportovní 70 107 79
SUV a Terénní 4748 6084 6011
Nezařazeno 326 271 234
Celkem 13 685 17 377 18 847

Největší pokles je logicky patrný v nejprodávanější třídě. SUV se zaregistrovalo 4748 kusů, to je o 1336 méně než v únoru, který končil prakticky se stejným výsledkem jako březen 2019. Nižší střední třída klesla z 3215 na 2125 aut a propadla se pod střední třídu, která si prakticky držela své hodnoty poklesem o necelých 100 aut. Střední třída je tak nyní na českém trhu druhá nejoblíbenější. Sluší se ale podotknout, že do ní SDA řadí i Škodu Octavia a tím se výsledky zkreslují.

Roušku mít v autě nemusíte, ustoupil ministr. Ale jen když jedete sami, s rodinou už ano

Škoda Octavia je totiž nejprodávanější auto v Česku a nic na tom nezměnila ani koronavirová krize. Zaregistrovala 1742 kusů a stala se tak jediným vozem na českém trhu, který v březnu překonal hranici tisíce registrací. Druhá je Škoda Fabia s 995 kusy, třetí pak Škoda Karoq s 551 záznamy.

Katastrofální předpověď se tedy zatím nenaplnila a trh nespadl ani na úroveň let ekonomické krize 2008, kdy se v Česku měsíčně prodalo třeba i méně než 10 tisíc aut. Vzhledem k tomu, že v březnu byly showroomy zavřené je v druhé polovině měsíce, dopadne duben pravděpodobně hůř. A i když se obchody znovu otevřou, zákazníci budou mít menší chuť nakupovat. Nepomůže ani zdražování, se kterým na začátku dubna přišla třeba Škoda:

Škoda zdražila téměř všechny modely o desítky tisíc. Elektrické Citigo stojí půl milionu

Český trh s auty se propadl na úroveň před šesti lety. To nejhorší ale ještě přijde
Ohodnoťte tento článek!
3.5 (69.23%) 13 hlas/ů

6 KOMENTÁŘE

  1. Pracuji již několik let v autoprůmyslu pokles výroby vozidel je pochopitelný jsou důležitější věci ke koupi než auto taková korejská auta jejich prodej klesá již skoro rok je mnoho značek a některé předražené , více stoupne prodej ojetých aut jsou levnější pokud nebudou otevřeny hranice pro cestování nebude třeba tolika aut .Mám chevroleta má 10 let je to spolehlívé auto ještě 15 let mi vydrží , lidé si rozmislí za co utrácet .

  2. Automobilky půjdou časem do (_!_),pokud si teda troubové v Bruselu nerozmyslí ten svůj elektrický sen. Pak budou prosperovat pouze automobilky v Japonsku a Tesla. V Evropě žádná automobilka elektrické auto neumí vyrobit a takové elektrické Citigo je spíš parodie na e-auto.Taky BMW a Mercedes se setkali s nezájmem o svoje vyrobené e-auta.Dohnat víc než 10 leté zpoždění oproti Tesle a Nissanu Leaf už nejde dohnat.

  3. Ani se nedivím, že při tom množství ekonesmyslů v autech, které neberou konce a hlavně je neustále prodražují, obyčejný člověk sáhne po starším jednodušším kusu. V Německu šli loni ceny starších ojetin o 20 % nahoru a nad tím by se měl někdo zamyslet. Výsledek znám dopředu, zvýší se ekovýpalné na starší auta 🙁

  4. Jojo Chevroleta mám devět let a jediné co se tam pokazilo byly žárovky. Teď jsem šel proti proudu a koupil si naftové suv. Za rok za dva už ba trhu nebudou.

  5. “Pracuji již několik let v autoprůmyslu” Ne že by to kohokoli zajímalo.
    “pokles výroby vozidel je pochopitelný” Ne že bychom to všichni nevěděli…
    ” jsou důležitější věci ke koupi než auto” Obzvláště když tisíce a tisíce lidí přišli/přijdou o zaměstnání 🙁
    “více stoupne prodej ojetých aut jsou levnější” Jak překvapivé! Jak nečekané! Jak šokující! Díky že jste nám to takhle krásně osvětlil, nás by to vůbec, ale vůbec nenapadlo! Ojetina je levnější jak fungl nové auto, no kdo by to kdy řekl?!?
    “pokud nebudou otevřeny hranice pro cestování nebude třeba tolika aut” Vtip století!
    “Mám chevroleta má 10 let je to spolehlívé auto ještě 15 let mi vydrží” A t osem píšete, proboha živého, proč?!?
    “lidé si rozmislí za co utrácet” Co že to udělají? “rozmislí?!?
    Bože můj… 🙁

  6. Neni se co divit, novinari by meli jit vzorem: Vzhledem k tomu, že v březnu byly showroomy zavřené je v druhé polovině měsíce, dopadne duben pravděpodobně hůř.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: