Češi mohli v roce 2016 vybírat z více než milionu ojetých vozů

Zájemci o koupi ojetých automobilů měli v loňském roce možnost vybírat z celkového počtu 1 090 000 nabízených vozů prostřednictvím autobazarů i soukromých inzerátů. Průměrná cena činila 192 354 Kč, průměrné stáří 10,4 roku. V prosinci se na poklesu nabídky podílel i nižší objem dovozů.

Celkový počet nabízených vozů na českém trhu meziročně stoupl o 158 tisíc vozů, což znamenalo nárůst o 17 %. Nejvíce ojetých vozů tradičně nabídlo hlavní město. V Praze bylo v loňském roce postupně k dispozici celkem 298 273 ojetin, což v meziročním srovnání znamená nárůst o více než 22 tisíc automobilů. Naopak nejméně vozů nabídl v průběhu roku Karlovarský kraj (23 091), avšak toto číslo znamenalo nárůst, a to o 6,5 tisíce vozů oproti předchozímu roku. „Razantní nárůst nabídky ojetin ve všech krajích svědčí o oživení trhu s ojetými vozy, který se zvětšil téměř o pětinu. Širší vozové parky prodejců ojetých vozů tak stále více umožňují zákazníkům vybrat si vůz podle vlastních představ,“ říká generální ředitelka AAA AUTO, Karolína Topolová. V rámci zemí střední Evropy, kde AAA AUTO působí, je dle statistických údajů společnosti Česká republika druhým největším trhem ojetin. Na Slovensku bylo v uplynulém roce na trhu nabízeno 558 000 ojetých automobilů, v Maďarsku 686 000 a v Polsku 1 958 000.

Průměrná cena ojetin se zvýšila ze 180 194 Kč v roce 2015 na 192 354 Kč v loňském roce, tedy o 6,7 %. „Tento pozvolný nárůst cen svědčí o tom, že stále více klientů se přizpůsobuje trendu kupovat kvalitnější, a lépe vybavené ojeté vozy,“ dodává Topolová. Počet najetých kilometrů ovšem zaznamenal mírný nárůst. Zatímco v roce 2015 byl průměrný nájezd 147 812 km, loni to bylo 157 177, což znamenalo nárůst o 6,3 %. Průměrný věk ojetin na českém trhu za rok 2016 činil 10,4 roku.

Mezi nejvíce inzerované značky v uplynulém roce patřila tradičně tuzemská Škoda, následovaná VW a Fordem. Ve stejném pořadí obsadily prvních pět příček v TOP 10 nejvíce nabízených ojetin roku 2016 i jednotlivé modely těchto značek. Za první Škodou Octavií následovala Fabia, třetí byl VW Passat. Do první desítky se vešla i stále oblíbenější Škoda Superb. Ta obsadila v roce 2015 sedmou pozici. V loňském roce si, pravděpodobně zejména díky uvedení novému modelu na trh (červen 2015) a následném vstupu tohoto modelu mezi zánovní ojetiny ještě polepšila a skončila na celkové 6. pozici. Odsunula tak o jednu příčku níže Ford Mondeo. V rámci TOP 10 nejinzerovanějších ojetin se nicméně jednalo o jedinou změnu.

Nejinzerovanější ojeté vozy na českém trhu za rok 2016
1. Škoda Octavia 6. Škoda Superb
2. Škoda Fabia 7. Ford Mondeo
3. Volkswagen Passat 8. BMW 3
4. Volkswagen Golf 9.  Renault Megane
5. Ford Focus 10. Opel Astra

 

Vývoj trhu ojetin v prosinci 2016

V samotném posledním měsíci loňského roku bylo na českém trhu ojetin k dispozici 69 000 tisíc vozů, tedy o 2000 méně, než v listopadu. „Kromě běžného útlumu obchodu s ojetinami během konce roku měl na snížení nabídky podíl i pokles objemu dovážených ojetých vozů pod úroveň prosince roku 2015. Celkově tak dovozy ojetin nenaplnily prudce růstový trend ze začátku roku,“ vysvětlila Topolová.

Průměrná cena automobilů klesla v prosinci z listopadových 200 650 na 197 205 Kč, tedy o více než 3000 Kč. Statistika průměrného nájezdu zaznamenala oproti listopadu menší pokles, a to na 153 415 km, průměrné stáří automobilu stouplo z prosincových 9,1 na 9,7 roku. Žebříček deseti nejčastěji inzerovaných ojetin na českém trhu v prosinci potvrdil rostoucí oblibu rodinných vozů, a to zejména v průběhu právě probíhajících zimních měsíců. Volkswagen Touran, se již podruhé za sebou probojoval do TOP 10. V prosinci si dokonce polepšil ještě o jednu pozici a obsadil pomyslnou devátou příčku. „Rostoucí oblibu rodinných vozů vidíme zejména v souvislosti se začínající lyžařskou sezonou, v rámci, níž se zvyšuje poptávka po prostornějších vozech“ dodala Topolová. Svou roli zde ovšem hraje i fakt, že před necelými 2 lety byla představena nová generace tohoto modelu.

Nabídku ojetých vozů kontinuálně mapuje 30 analytiků výkupního oddělení AAA AUTO, kteří denně aktualizují zejména cenovou mapu ojetin v celém regionu střední Evropy. Sledují inzeráty na autoserverech, v tištěných médiích i webové nabídky autobazarů. AAA AUTO také prostřednictvím call centra, emailu a kontaktních formulářů analyzuje měsíčně až 15 tisíc přímých nabídek vozů, z nichž přibližně 5 tisíc nakonec vykoupí.

Ohodnoťte tento článek!
Sdílejte

PŘIDAT KOMENTÁŘ: