BMW trvá na svém: Elektrická platforma není výhodná

  • BMW nebude vyvíjet čistě elektrickou platformu

  • Model i3 ukázal, že tento přístup není ekonomicky výhodný

  • I tak bude podle bavorské automobilky v roce 2030 každé druhé BMW elektrifikované

Bavorská automobilka v posledních několika měsících prošla významnou obměnou na nejvyšších manažerských pozicích a nové vedení postupně začíná odhalovat své vize o jejím dalším směřování. Jedním z nejdůležitějších rozhodnutí je zastavení vývoje ryze elektrické platformy, která se prý BMW nevyplatí.

BMW neplánuje následovat ostatní německé prémiové výrobce v dalším vývoji čistě elektrické platformy, jakou využívá například BMW i3. Namísto toho chce vylepšovat platformy, jež mohou nést jak elektrifikovaný, tak standardní pohon prostřednictvím spalovacího motoru. Tuto informaci prozradil nový generální ředitel BMW Oliver Zipse, který zářivější budoucnost spatřuje v tzv. „integrované“ platformě. Nicméně podobně smýšlel také předchozí generální ředitel Harald Kruger.

BMW 330e do zásuvky se řídí lépe než klasické a umí jet za dva litry

Automobiloví výrobci v posledních letech v Evropě čelí velké výzvě. Do roku 2030 musí snížit své průměrné emise z 95 g/km, což je norma, která vejde plně v platnost příští rok, na 59 g/km. Na základě těchto požadavků BMW očekává, že za deset let bude muset být každý druhý v Evropě prodávaný model se znakem roztočené vrtule plug-in hybrid.

Navzdory tomu BMW čistě elektrickým podvozkovým platformám nevěří. Podle mnichovského výrobce jsou jakékoliv prodejní předpoklady velmi nejisté a elektrická platforma se vedení značky momentálně nejeví jako zisková. Díky tomu, že BMW bude vyrábět společnou platformu pro klasický i elektrický pohon, je schopno promptně reagovat na měnící se požadavky trhu. Podle kritiků však BMW upřednostňuje finanční stránku před tou inovativní.

I starší Tesly mají větší dojezd než nejnovější konkurence z Evropy. Vděčí za to konstrukci baterie

BMW v roce 2013 jednu ryze elektrickou platformu vyvinulo, a to vpravdě inovativní. Ovšem karbonové šasi BMW i3 se podle mnichovského výrobce finančně neosvědčilo a s největší pravděpodobností přímého nástupce nedostane. Důvodem jsou samozřejmě vysoké náklady na výrobu.

BMW trvá na svém: Elektrická platforma není výhodná
Ohodnoťte tento článek!
4.3 (85.31%) 64 hlas/ů

25 KOMENTÁŘE

  1. A je to tady…
    Když jsem byl kdysi na školení ve Varšavě právě na i3, tak už tehdy jsem říkal, že auto je sice úžasný (nemluvím o designu), ale nemá budoucnost…
    Elektromobilita, jako taková je slepá ulička a to platí bohužel i o hybridním pohonu…
    PS. : plug-in hybrid je vůbec nesmysl, který funguje jen na snížení flotilních emisí, jinak je o ničem…

    • To bych netvrdil. Pro mě by byl nabíjecí hybrid ideální. Denně jezdím běžně 20km, na chalupu to mám 30, takže bych velkou část ježdění zvládnul na elektřinu. Auto si můžu pohodlně nabít doma i na firmě a nepotřebuju k tomu žádnou extra výkonnou nabíječku. Ale akceptuju, že každý jiné nároky a jiné možnosti a zásadně nesouhlasím se striktní politikou v tomhle směru.

      • K tomu Hybridu. Jsem z oboru a od začátku všichni technici říkají, že to bude problém. V obci i mimo do určité rychlosti jede auto na el. agregát a ten jak známo nehřeje. Za obcí na to šlápnete a okamžitě vytáčíte studený motor. I minuta klidné jízdy s běžícím motorem stačí na ohřátí a natlakování oleje v celém motoru.
        Životnost motoru bude tragická, opravy půjdou za výrobcem (auta budou v záruce)
        ale zákazník bude říkat, že el. motor je OK, podělal se spalovací.
        A celá slavná ekoloby bude dál tlačit na automobilky na omezování emisíí atd.

    • Jaké auto má tedy budoucnost na příštích 50let??
      Nepište mi, že vodík. To je totiž rovněž elektromobil, rerpektivě hybrid pro nějž nemáme vodik a ani drahou infrastrukturu. Zásuvku máme doma úplně všichni. A argumenty, že někdo bydlí v paneláku a že ji má o “pár ” metrů dál neberu.

      • Právě v tom paneláku je to naprostý nesmysl.

        1. nejsou nabíječky a ani nebudou, protože by se muselo celé sídliště rozkopat a tahat kabely. Ale odkud? Vedle sídliště by musela stát elektrárna. Kdo to zaplatí? Z čeho? Ze společných daní určitě ne, protože si nebudu nabíječku platit za svoje doma, a ještě jí platit lidem na sídlišti.

        2. U rodinného domu si to zaplatím já, ale opět se platí za garantovaný příkon, tedy z jističe, který se bude muset navýšit. Ve většině obcí ty kapacity nejsou.

        • Bydlím v bytě 2kk kde je jistič 3f/25A
          Nabíjím elektromobil z obyč zásuvky 230V za noc 150km. Kdybych chtěl, max. co umí auto je 7.2kW. To je ani ne 80% jističe co má varná deska…
          takže navýšení jističe není potřeba…

          • Vidíte to kratkozrace. Hlavní deon v trafostanicich je 160A, 3f , to je většinou pro 3 panelové domy cca 120-150 bytů . V momentě když by si 8 bytů začalo využívat 3*25A jistič na plnou kapacitu tak deon padne. V těch 120-150 bytech bude 120-150 aut, kdy to budete nabijet?

            Elektroloby je prostě nesmysl, pro ceps by to znamenalo vyměnit komplet vedení, vše dimenzovat na 20* takový proudy, všude nová trafa z 22kV na 400V opět vše 20* silnější , všude rozvody.

            Ekologie ekektroauta taky nesmysl protože se všichni tváříme jakoby elektřina vznikala bez ekostopy pro tuhle planetu, a jelikož je složité spočítat kolik CO2 zanechá celý elektromobil tak se tváříme že méně než spalovací.

            Jen výroba baterií čištění prvků do nich, těžba vzácných kovů zanechává takovou stopu že to bude horší jak spalovací motory,

            Uhelné elektrárny Na výrobu elektřiny.
            Jaderné elektrárny a jejich nevyřešené dlouhodobé řešení kam s odpady to vše nám jaksi uniká

  2. njn fosilní automobilky si budou muset zvyknout ze jejich 10000% marže už nebudou možný, holt stav kdy auto s výrobní cenou 60.000,- prodávají za 760.000,- již nebude možný…. přežije ta automobilka která dokáže vyjít s rozumným ziskem do 30%

  3. ať někdo spočítá kolik energie je denně/ročně spáleno z ropy a tento ekvivalent promítne do elektráren, no a pak mi řekněte kde a za čí peníze se budou stavět jaderné elektrárny a hlavně kam s tím jaderným odpadem.
    Neřkuli o tom, že nulové emise chce jen v Evropa a co zbytek světa?

    • Je to prosté. Počítám pro Octavii jen 84kW:
      Roční prodej Octavii na českém trhu je cca 23 000ks, průměrně ujedou denně 1hod (držím se při zemi).
      Takže: 23 000ks x 1hod x 365dní/rok x 84kW = 705 180 000 kWh/rok = cca 705 GWh/rok

      Temelín měl v roce 2018 výkon 16,48 terawatthodin (TWh) = 16 480 GWh to je zaokrouhleno 4,3% jeho výkonu pouze pro nové Octavie ročně na trhu.

      Další výpočty již kulhají na odhadech:
      Registrováno je v ČR 5 700 000 (pět miliónů sedm set tisíc). Kdyby jen čtvrtina tj 25% chtěla přejít na elektřinu je to 1 425 000 aut! Stejným propočtem se dostaneme k potřebnému výkonu 43 690MWh/rok
      to jsou 3 současné Temelíny potřebné pro provoz čtvrtiny registrovaných aut na elektřinu!

      Pokud jste to dočetl někdo až sem, tak jste si jistě všimli, že neuvažují ztráty přenosové soustavy. To samozřejmě navyšuje potřebný výkon elektráren.

  4. Celé je to jen jakási alternativa, pro např 2 nebo 3 auto do rodiny, možná pro mne OK, ale je to poměrně nákladná alternativa. 100% pohonných hmot sjou zatíženy spotřební daní a ta je celkem vysoká. Pakliže přejdeme na čistě el. provoz promítne se tato daň i na koncové spotřebitele. Nebo jinak, klesne-li objem výběru této daně, určitě se bude hledat cesta jak tento objem doplnit. Zároveň si myslím, že infrastruktura a většina trafostanic to nedokážou pokrýt. Chtěli jsme ve firmě instalovat nabíječku a bohužel naše “trafačka” to kapacitně nedá. Nová investice cca 10 mega pro tři nabíjecí místa. Nedávno jsem měl půjčené prémiové auto s 3,0 dieselem, úplně mne ohromil výkon, pružnost, maximální rychlost a i spotřeba. Za mě strojařsko/motorářská dokonalost.

  5. Mám BMWi3 s prodlouženým dojezdem Rex. Mám ho rok najeto 25000km. S jízdními vlastnostmi jsem nadšená. Je i krásné, z každé jízdy mám radost. V souvislosti s touto v pravdě velkou investicí jsem se samozřejmě zamýšlela i o budoucnosti. Našla jsem si svou cestu a to tak, že jsem si pořídila fotovoltaiku na střechu. Dále pak k tomu mám bateribox s integrovanou zásuvkou pro nabíjení. Jsem proto již teď připravena na budoucnost. Ještě se zmíním o možnosti následně použít baterie z vozu, které budou vykazovat sníženou kapacitu a to pro zvýšení zásoby elektrické energie nejen pro domácnost!!! Vím není to pro každého,ale řešení je. Mám již nyní radost z jízdy, cestování i pocitu že snižují nejen emise ale i hluk.

    • Super, fandím tomu že jste spokojená, vyzkoušel jsem si to také a jezdí to skvěle, dynamika je výtečná ještě lepší je i8, další level.
      Jen jsme se vrátil z lyžovačky v Itálii a při představě, že tam jedu elekto autem, tak to bych fakt asi nedal i když jsem toho příznivcem 🙂

  6. Novínářská fušeřina!

    Clickbait nadpis:
    BMW trvá na svém: Elektrická platforma není výhodná

    Reálný obsah zprávy: BMW bude vyrábět elektroauta a spalovací auta na stejné platformě.

    Diskuze pod článkem:
    Elektroauta jsou finanční nesmysl.

    Takto milý čtenáři je česká společnost informována a žere to i s navijákem.

    Hawk!

  7. Elektromobil není pro každého. Musíte ho chtít a hlavně umět využít. Vlastním 4 roky Nissan Leaf 30kWh kapacita baterie, najeto 62.000 km. Pokud odhlédnu od zvláštního asijského designu, nelze tomu autu nic vyčíst. Je prostorné v kabině i v kufru. Řídí se lehce a jezdí skvěle i v zimě. Okamžitě topí. Elektromobil je velmi návykový a ve srovnání se spalovacím motorem moc zábavný, provozně výrazně levnější. Používám ho celý rok. Denně najedu průměrně 100-120km pracovně i soukromě. Nabíjím snadno bez nutnosti navyšovat rezervu příkonu ze sítě. Elektřina je dnes nejdostupnější medium na Zemi. Druhé auto se spalovacím motorem už téměř nepoužívám. Elektromobil je zatím dnes ideální doplněk ke konvečním autům a ještě dlouho bude. Nicméně technologie jdou kupředu. Za několik roků tu budou jiná elektrická auta a bude jich přibývat. Městům a lidem by se mohlo výrazně ulevit.

  8. Musíme si zvyknout, že auto není pro každého, což je dobře. Bude muset posílit veřejná doprava. Lidí co jezdí autem 1 až 5 km do práce by měli chodit pěšky, nebo na kole. Je to blbý, ale je to tak.

  9. Jsem ráda že je někdo také nadšený z elektromobilů. Pro mě to je splněný dětský sen. Při četbě verneovek jsem si představovala jak svět bude jednou fungovat na energii ze slunce. Vždyť svítí zadarmo.

  10. To moj sused ma tiez Leaf. Kupil to jazdene a dojazd uplna katastrofa. Cez zimu cca 100 km. Takze musi vzdy riešiť kam ide aby sa vratil aj domov.. Nedoplatok na elektrine 3000 eur za 1. rok..

PŘIDAT KOMENTÁŘ: