Cestovní BMW se výbavou ještě přiblížilo autům. Může mít i adaptivní tempomat

  • Nová přední kapotáž a upravený plexištít slibují lepší aerodynamiku

  • Přední světlomet lze dovybavit náklonovou funkcí

  • Příplatkový adaptivní tempomat využívá radar s dosahem 120 metrů

  • Nový je také digitální přístrojový panel s  – konečně! – plně integrovanou navigací

V kategorii cestovních motocyklů byste dnes těžko hledali častěji skloňované jméno než „ertéčko“. To za více než čtyři dekády své existence dozrálo téměř k dokonalosti, a o to těžší je vymýšlet na něm něco nového. Přesto se prostoru ke zlepšení našlo ještě dost.

Když něco funguje, není podle známé poučky radno se v tom vrtat. Vývojáři BMW si ji vzali k srdci v případě motoru a podvozku, u kterých se už skutečně není kam posouvat – dvouválcový boxer se po poslední modernizaci ventilových rozvodů spojené s navýšením zdvihového objemu na 1254 cm3, dostal na hodnoty 136 koní a 143 Nm, a ty mu zůstaly i po letošních úpravách, vynucených normou Euro 5. Jedinou novinkou u pohonné jednotky pro rok 2021 je rozšířená nabídka jízdních režimů, do které přibyl třetí mód Eco, a lepší varianta kontroly trakce ve standardní výbavě. Veskrze jde tedy o softwarové záležitosti, ostatně jako u většiny ostatních změn pro příští sezonu. Nesahalo se ani na architekturu podvozku, ale i v této oblasti si mnichovští inženýři pomohli elektronikou. Jediné, co už si říkalo o viditelný zásah, byl poněkud vousatý design.

Kapotáž zeštíhlela a vytváří méně turbulencí
Semiaktivní podvozek se sám nastaví podle zatížení

Za vzhledem BMW R 1250 RT modelového roku 2021 však nehledejte jenom výsledek omlazovací kúry, ale hlavně vylepšené obtékání vzduchu kolem přední kapotáže, která byla u předchozích modelů zdrojem turbulencí. Stížnostem na nepříjemné vzdušné proudy má vystavit stopku jednak lépe tvarovaná, nižší kapotáž, a pak také nový průduch mezi držákem plexištítu a jeho spodní hranou. Právě do těchto míst by se měla odklonit část vzduchu valícího se na elektricky ovládaný štít, který teď nebude vytvářet vzdušné víry za zády jezdce ani při posunutí do nejvyšší polohy.

Světla

Ještě výraznějším rozpoznávacím prvkem RT 2021 je nový přední světlomet, pochopitelně osazený výhradně LED. Kromě toho, že na pohled dodává novému modelu drsnější výraz ve tváři, jde o údajně nejvýkonnější světlo – respektive světlo s nejdelším dosahem v produkci BMW.

Náklon potkávacího světla ovládá elektromotor
Výsledkem je lepší viditelnost v zatáčce

Za zmínku stojí hlavně jeho příplatkové funkce: kromě denního svícení lze přikoupit funkci naklánění potkávacího světla, které posvítí do zatáčky a umí vyrovnat náklon až 35°. Dálková světla se potom naopak umí srovnat podle zatížení, a udržovat rovnoměrnou délku dosvitu i při akceleraci a brzdění.

Displej

Při pohledu ze sedla přitáhne největší pozornost bezesporu nová přístrojovka. Tu od nynějška tvoří barevný TFT displej s úhlopříčkou 10,25“, full-HD rozlišením a tvrzeným skleněným krytem s antireflexní vrstvou.

Plochu přístrojového panelu lze rozdělit…
…a vybrat si z mnoha typů zobrazení

Na tak velkou obrazovku (žádná jiná motorka se takovou plochou displeje pochlubit nemůže) se pohodlně vejde kromě standardních údajů také integrovaná navigace, a ve standardní výbavě nechybí ani možnost připojení telefonu či interkomu. Chybí snad jen dotykové ovládání – komunikace s displejem totiž probíhá stále pomocí tlačítek na řídítkách.

Elektronika

Rok 2021 se do historie elektronické výbavy zapíše jako letopočet, kdy se v motorkách poprvé objevil adaptivní tempomat. Stejně jako Ducati v nové Multistradě nabízí tento prvek také BMW k R 1250 RT 2021, ovšem jako součást příplatkové výbavy. Na rozdíl od standardně montovaného DCC tempomatu, který mimochodem umí udržovat zvolenou rychlost i při jízdě z kopce, dokáže tempomat ACC (Active Cruise Control) navíc zachovat přiměřený odstup od vozidla jedoucího před motorkou. V tom mu pomáhá radar s dosahem 120 metrů, přičemž vzdálenost, na kterou vás pustí k autu před vámi, lze nastavit ve třech úrovních. Stejně tak lze pomocí tlačítka pracovat s dynamikou akcelerace a zpomalování, a ACC navíc dokáže nastavit i vhodnou rychlost pro průjezd zatáčkou. Funguje v rychlostech 30-160 km/h.

Brzdy

Na hardwaru se ani tady nic nemění, zato elektronický asistent, který se stará o bezpečné a efektivní brzdění dostal řadu vylepšení. Funkce s celým názvem BMW Motorrad Full Integral ABS Pro má kromě klasického antiblokovacího dohledu v náplni práce také ideální rozložení brzdného účinku mezi přední a zadní kolo, přičemž je úplně jedno, zda zmáčknete pravou páčku na řídítku nebo šlápnete na pedál zadní brzdy. Systém je dokonce tak sofistikovaný, že vám během brzdění nedovolí ani omylem přidat plyn.

Příslušenství

Utrácet nad rámec základní ceny bylo u BMW vždycky snadné, a nové RT není výjimkou. Kromě již dříve zmíněných příplatkových prvků výbavy si nyní můžete poručit například semiaktivní podvozek s automatickým nastavováním předpětí pružin podle zatížení. Ke standardně montovanému asistentu rozjezdů do kopce je za příplatek k mání verze Pro, která upravuje intenzitu brzdného účinku podle aktuálního sklonu motorky a má i funkci automatické „parkovací brzdy“ na kopci se sklonem větším než 3°.

Větrák v uzamykatelné schránce brání přehřátí telefonu
Nápis elegance značí speciální (příplatkovou) barevnou variantu

A tím nabídka příslušenství zdaleka nekončí. Chcete uzamykatelnou vodotěsnou schránku s indukční nabíječkou na telefon a vlastním chlazením? Máte ji mít. Nebo raději rovnou celý paket doplňků? Ani to není problém – vybírat můžete hned ze dvou, Comfort a Dynamic.

Cestovní BMW se výbavou ještě přiblížilo autům. Může mít i adaptivní tempomat
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 3 hlas/ů
Sdílejte

PŘIDAT KOMENTÁŘ: