• Nejnovější kombi řady 3 je ve všech směrech větší než předchůdce

  • Objem primárního zavazadlového prostoru narostl o 32 litrů

  • Dělené zadní sedadlo i elektrické ovládání pátých dveří se dodávají sériově

  • Zajímavostí jsou příplatkové pryžové lišty, které zamezují pohybu zavazadel 

  • Kombi má komfortnější nastavení podvozku, které od podzimu dostane i sedan

  • Zpočátku bude v nabídce pět motorizací, později další tři

  • Jediná verze s manuálem je základní 320d

  • České ceny začínají na 1 053 000 Kč


Generační obměna BMW střední třídy pokračuje další karosářskou variantou. Po sedanu G20 přichází kombi G21 s tradičním přídomkem Touring. Na prezentaci nedaleko domovského Mnichova jsme si ho poprvé prohlédli a také krátce vyzkoušeli na perfektních okreskách bavorského venkova.

Touring je pro řadu 3 poměrně významný model. Na celkovém odbytu má zhruba poloviční podíl, ale třeba v takové Itálii jsou tři ze čtyř prodaných trojkových BMW právě kombíky. Šestá generace (sedan má jednu generaci náskok) Touringu pochopitelně akcentuje stejné priority jako technicky úzce příbuzný sedan, tedy zejména jízdní vlastnosti a hodnotnější interiér. Oproti předchozímu modelu je G21 o 76 mm delší, o 16 mm širší a o osm milimetrů větší. Rozvor se prodloužil o 41 mm. Lepší představu o velikostním zařazení nového modelu vám ale dá porovnání základních rozměrů s oběma hlavními prémiovými konkurenty: čerstvě modernizovaným Audi A4 a Mercedesem třídy C, který absolvoval facelift loni.

BMW 3 Touring 2019 vs Audi A4 Avant vs Mercedes-Benz C: Srovnání rozměrů

Rozměry a objemy Audi A4 Avant 30 TDI BMW 3 Touring 320d Mercedes-Benz C kombi 220d
Délka (mm): 4762 4709 4702
Šířka (mm): 1847 1827 1810
Výška (mm): 1460 1440 1442
Rozvor náprav (mm): 2820 2851 2840
Objem zavazadlového prostoru (l): 495-1495 500-1510 460-1480

Z technického hlediska jsou hlavními novinkami tužší karoserie – o 50 % v klíčových místech, o 25 % celkově, rozšířený rozchod (+43/21 mm) a tlumiče pérování s účinkem progresivně závislým na stlačení. Ty samozřejmě známe už ze sedanu. Stejně jako interiér, který považujeme za jednu z hlavních prodejních předností nové řady 3. Protože ve všech testech luxusních aut do omrzení kritizujeme dotykové ovládání, nebudeme líní naopak BMW znovu pochválit za to, že palubní systém BMW Operating System 7.0 stále zachovává mechanický ovladač iDrive. Pochválit opět zaslouží i jas a rozlišení středového displeje, stejně jako vzhled grafického rozhraní – přestože doklikat se k některým funkcím by mohlo být i intuitivnější.

Design přídě logicky navazuje na sedan. LED světla i střešní ližiny má kombi v sériové výbavě
Zadní okno je širší o 20 mm a opět ho lze otevírat i samostatně

Digitální přístrojový panel stále není konfigurovatelný. Odborníci z BMW nám na místě přiznali, že to zvažují, protože zákazníci žádají minimálně možnost přepnout si zobrazení stupnice otáčkoměru na konvenční, po směru hodinových ručiček. Hlavní rozvržení je ale údajně fixní kvůli přípravě na autonomní funkce, které mají mít podle BMW své pevné a neměnné zobrazovací místo právě uprostřed displeje před řidičem. V Touringu jsme poprvé viděli nové grafické rozhraní asistované jízdy, které naznačuje, jako auto „vidí“ svět okolo sebe. Zobrazuje i vozidla v sousedních pruzích, stejně jako třeba cyklisty.

Test BMW 540d xDrive: Dálniční expert

Hlavní novinky oproti sedanu samozřejmě najdeme v zavazadlovém prostoru. Má objem 500 litrů – o pět více než dříve. Doopravdy využitelný prostor nad podlahou se ale zvětšil o 32 litrů. Sklopné hlavové opěrky, zadní sedadla dělená v poměru 40:20:20 i elektrické ovládání pátých dveří se dodávají v sériové výbavě. Nechybí už tradiční možnost otevřít jen zadní okno. Zachován zůstal i další tradiční, ovšem méně vítaný znak trojkového kombi. Krycí roletka vyjíždí nahoru, ale po zavření pátých dveří sama nesjede. Majitele tedy opět čeká známý rituál: naložit věci do kufru, sednout za volant, připoutat se, před rozjezdem rutinně zkontrolovat zpětné zrcátko, zjistit, že kvůli roletce v něm není nic vidět, odpoutat se, vystoupit, otevřít kufr, zasunout roletku…

Moderní, kvalitní, přehledný – interiér se návrhářům BMW povedl. Za volantem se sedí tradičně nízko
BMW stále zachovává otočný a klikací ovladač iDrive, který se za jízdy používá lépe než dotykový displej

Na revanš ale konstruktéři vybavili kufr modelu G21 dvěma novými praktickými detaily. Roletku i dělicí síťku schováte pod podlahu zavazadelníku a za příplatek lze objednat šikovné protiskluzové lišty, které debutovaly v novém BMW X5. Při otevřeném zavazadelníku jsou v jedné rovině s podlahou, takže kufr nebo přepravku na ně položíte stejně snadno jako na normální podlahu. Po zavření pátých dveří se ale vnitřní pryžové části lišt elektricky vysunou o několik milimetrů nahoru, aby k zavazadlu přilnuly. Vyzkoušeli jsme si to (přes sklopené zadní sedačky), a demonstrační přepravka BMW seděla na lištách jako přibitá.

Od začátku prodeje bude BMW 3 Touring 2019 nabízeno v pěti kombinacích motoru a pohonu:

BMW 3 Touring 2019 (G21): Technické údaje a ceny pro český trh

Technické údaje 330i Touring 330i xDrive Touring 320d Touring 320d xDrive Touring 330xDrive Touring
MOTOR
Plnění: výfukovým turbodmychadlem výfukovým turbodmychadlem výfukovým turbodmychadlem s proměnnou geometrií výfukovým turbodmychadlem s proměnnou geometrií výfukovým turbodmychadlem s proměnnou geometrií
Zdvihový objem válců (cm3): 1998 1998 1995 1995 2993
Nejvyšší výkon (kW/min-1) 190/5000-6500 190/5000-6500 140/4000 140/4000 195/4000
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 400/1550-4400 400/1550-4400 400/1750-2500 400/1750-2500 580/1750-2750
Převodovka: 8stupňová automatická 8stupňová automatická šestistupňová manuální (8stupňová automatická) 8stupňová automatická 8stupňová automatická
Akcelerace 0-100 km/h (s): 5,9 5,8 7,5 (7,1) 7,4 5,4
Nejvyšší rychlost (km/h): 250 250 229 (230) 225 250
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km): 7,7/5,7/6,4 7,9/5,9/6,6 5,5/4,4/4,8 (5,3/4,5/4,8) 5,4/4,7/4,9 6,5/5,1/5,6
Provozní hmotnost DIN (kg): 1575 1640 1565 1640 1745
Základní cena (Kč): 1 140 100,- 1 207 700,- 1 053 000,- 1 170 000,- 1 326 000,-

Na podzim se nabídka rozroste ještě o základní 318d (110 kW), M340i xDrive (275 kW) a 330d (195 kW) se zadním pohonem. K prvním seznamovacím jízdám nám BMW přistavilo pouze vrcholný model, tedy třílitrový diesel s pohonem všech kol. Šestiválec je přeplňovaný jedním turbodmychadlem s proměnnou geometrií, piezoelektrické vstřikovače rozprašují naftu vstřikovacím tlakem až 2500 barů. Auto má rekuperaci energie při zpomalování, aktivní klapky na přídi a v režimu Eco Pro dokáže „plachtit“. BMW ale zatím na rozdíl od konkurence nevsadilo na plošnou mild-hybridizaci.

Nové rozhraní systému asistované jízdy v přístrojovém šítu ukazuje, jak auto vnímá svět okolo sebe – jízdní pruhy, ostatní auta a dokonce třeba i jízdní kola. V budoucích BMW s rostoucí mírou autonomních schopností má mít tento prvek na přístrojových štítech své pevné místo a údajně je to jeden z důvodů, proč digitální panel nenabízí (na rozdíl od konkurence) několik výrazně odlišných režimů zobrazení

Udělat si na skvělém německém asfaltu obrázek o tom, jak se auto bude chovat na českých silnicích, je prakticky nemožné. Oproti sedanu 330i, který jsme testovali u nás, se ale kombík jevil daleko komfortnější – a nebyl to jen rozdíl ve specifikaci. Produktový manažer trojkové řady nám potvrdil, že Touring má komfortnější setup podvozku a že od podzimu ho dostane také sedan. Očividně jsme nebyli jediní, komu se zdál příliš prkenný.

Test BMW 330i G20: Možná chceme příliš mnoho

Základní jízdní projev verze 330d xDrive odpovídá – stejně jako ve všech generacích dozadu minimálně k E46 tomu, že jde o relativně velký a těžký motor v relativně malém autě. Vždyť tato varianta je o plných 180 kg těžší než 320d s manuálem! Neutrální vyvážení v zatáčkách a přeochotné změny směru tedy od této verze čekat nemůžete, ale to zájemci o motorizaci 330d vždycky věděli a rádi vyměnili porci agility za porci nevídaně hutného zátahu. Točivý moment 580 Nm cvičí s nevelkým kombíkem opravdu nádherně. Tohle je prostě motorizace určená nikoliv na okresky, ale do levého pruhu německé dálnice.

Vrcholná dieselová verze 330d, navíc s pohonem všech kol, tradičně není tak ovladatelná jako lehčí motory. Řídí se ale dobře, je komfortnější než sedan a také velmi zdařile odhlučněná

Tam vynikne i příkladná kultivovanost. Aktuální generace řady 3 má pěnou vyplněné A-sloupky a akustické čelní okno. Na testovacích kusech jsme ale zaznamenali také laminovaná boční okna, která se mají dodávat za příplatek.

A ještě jedné věci jsme si za volantem všimli. Možná si vzpomenete, že jsem před časem velmi chválil systém asistované jízdy v novém BMW X5. Zaujalo mě ale, že neumí sám zpomalovat do zatáček. Audi, Porsche i Mercedes tuto funkci mají, nově ji nabízí ve vlajkovém Superbu dokonce i Škoda. Kombík 330d ale do zatáček zpomaloval – jenže v Česku to zase umět nebude. BMW to vysvětluje tím, že mapové podklady od „místního poskytovatele“ nejsou podle jejich interního vyhodnocení dostatečně detailní na to, aby mohla funkce spolehlivě fungovat. Pak je ale otázkou, zda má konkurence méně přísná kritéria, nebo lepšího dodavatele map…

Pryžové lišty se po zavření kufru vysunou, aby zavazadla v kufru neklouzala
Elektrické sklápění zadních sedadel z kufru se dodává za příplatek

Nové BMW 3 Touring bude oficiálně uvedeno na trh 28. září 2019. České ceny začínají částkou 1 053 000 Kč za 320d, což je mimochodem jediný model dostupný s manuální převodovkou.

Další podrobnosti o novém BMW 3 Touring 2019 si můžete přečíst v oficiálním press kitu:

Otevřít tiskovou zprávu


Ohodnoťte tento článek!

PŘIDAT KOMENTÁŘ: