Bezpečnost především: Nejbezpečnější auta roku podle IIHS a Euro NCAP

  • Organizace Euro NCAP vyhlásila svůj tradiční žebříček Best in Class 

  • Z testů IIHS si odneslo hodnocení Top Safety Pick+ celkem 30 modelů 

  • Aby vůz získal nejlepší možnou známku Top Safety Pick+, musí kromě jiného obstát v nárazu s malým přesazením na obě strany

  • Nejvíce takových modelů poslalo do testů Subaru 

  • Většinou jde ale o lépe vybavená auta, základní verze jsou na tom hůře

Závěr roku je tradičně obdobím bilancování, kterého se účastní třeba i organizace zaměřené na testování bezpečnosti automobilů. Americký institut IIHS zveřejnil souhrnný seznam modelů, které získaly nejlepší hodnocení Top Safety Pick+, zatímco organizace Euro NCAP vypustila do éteru svůj přehled aut, která si nejlépe vedla v jednotlivých kategoriích.

Protože je v dnešní době pětihvězdičkové hodnocení od Euro NCAP v podstatě povinností, žebříček Best in Class bere v úvahu podrobnější výsledky ze všech čtyř kategorií (ochrana dospělých osob, ochrana dětí, ochrana chodců a asistenční systémy). A protože není úplně vhodné míchat dohromady jednotlivé segmenty, vyhlašuje Euro NCAP nejlepší modely právě pro každý z nich samostatně (z toho ale logicky vyplývá, že dost záleží na tom, kolik vozů se v jednotlivých kategoriích v daném roce sejde). Letos byly vyhlášeny tři modely, respektive čtyři kategorie, a sice Hyundai Nexo (velká SUV), Lexus ES (velká rodinná auta), Mercedes-Benz třídy A (malá rodinná auta) a znovu Lexus ES (elektromobily/hybridy).

Výsledky z jednotlivých testů vítězných modelů najdete níže v tabulce:

Kategorie Ochrana dospělých Ochrana dětí Ochrana chodců Asistenční systémy
Hyundai Nexo Velká SUV 91 % 87 % 90 % 77 %
Mercedes-Benz třídy A Malá rodinná auta 96 % 91 % 92 % 75 %
Lexus ES Velká rodinná auta/hybridy, elektromobily 91 % 87 % 90 % 77 %

V Americe mají hned 30 nejlepších 

Americká organizace IIHS přistupuje ke svým „nejlepším“ trochu jinak. Jednoduše zrekapituluje to, která auta modelového roku 2019 získala nejlepší možné hodnocení Top Safety Pick+. Letos jich bylo celkem třicet, přičemž největší zastoupení zde měla automobilka Subaru (celkem sedm modelů). Dobře si vedl také koncern Hyundai Motor Co. zahrnující značky Hyundai, Kia a Genesis.

Aby vůz dostal v americkém testu IIHS známku Top Safety Pick+, musí podle nejnovějších pravidel získat hodnocení Good (nejlepší možné) ve všech nárazových zkouškách. To znamená náraz s malým přesazením na stranu řidiče, náraz s větším přesazením, boční náraz, zkoušku pevnosti střechy a test hlavových opěrek. Oproti dřívějšku byl nově přidán ještě náraz s malým přesazením na stranu spolujezdce (aby automobilky nestavěly svá auta na míru těmto zkouškám) a i tu musí daný automobil zvládnout se známkou Good. Mimochodem, v seznamu schází modely Volvo, protože žádný z nich zatím náraz s malým přesazením na stranu spolujezdce neabsolvoval. Zároveň standardy IIHS vyžadují také hodnocení Superior nebo Advanced pro test asistenčních systémů a hodnocení Good pro test světlometů.

IIHS: Světla aut se zlepšují, většina ale pořád svítí špatně. Za lepší musíte platit

Právě asistenční systémy a světlomety jsou příčinou toho, proč z testů IIHS odchází se známkou Top Safety Pick+ v naprosté většině lépe vybavené modely. Základní verze totiž ve své výbavě nemívají nejlepší asistenční systémy a jak organizace před časem upozornila, dost často používají i horší světlomety. Nabídka asistenčních systémů pak patrně stojí za skutečností, že mezi třicítkou nejlepších modelů chybí nejmenší automobily nebo pick-upy, kde je obecně dostupnost asistenčních systémů stále omezená.

Seznam třiceti aut modelového roku 2019, která si odnesla z testů IIHS nejlepší možnou známku Top Safety Pick+, následuje níže. Pro připomenutí, IIHS se týká amerického trhu. Proto se v těchto testech neobjevují třeba modely značky Škoda.

Malé automobily

Středně velké automobily 

Středně velké luxusní automobily 

Velké automobily 

  • Toyota Avalon (od září 2018)

Velké luxusní automobily 

Malá SUV

Středně velká SUV

Středně velká luxusní SUV

Bezpečnost především: Nejbezpečnější auta roku podle IIHS a Euro NCAP
Ohodnoťte tento článek!
3 (60%) 9 hlas/ů

PŘIDAT KOMENTÁŘ: