Závěr roku je tradičně obdobím bilancování, kterého se účastní třeba i organizace zaměřené na testování bezpečnosti automobilů. Americký institut IIHS zveřejnil souhrnný seznam modelů, které získaly nejlepší hodnocení Top Safety Pick+, zatímco organizace Euro NCAP vypustila do éteru svůj přehled aut, která si nejlépe vedla v jednotlivých kategoriích.
Protože je v dnešní době pětihvězdičkové hodnocení od Euro NCAP v podstatě povinností, žebříček Best in Class bere v úvahu podrobnější výsledky ze všech čtyř kategorií (ochrana dospělých osob, ochrana dětí, ochrana chodců a asistenční systémy). A protože není úplně vhodné míchat dohromady jednotlivé segmenty, vyhlašuje Euro NCAP nejlepší modely právě pro každý z nich samostatně (z toho ale logicky vyplývá, že dost záleží na tom, kolik vozů se v jednotlivých kategoriích v daném roce sejde). Letos byly vyhlášeny tři modely, respektive čtyři kategorie, a sice Hyundai Nexo (velká SUV), Lexus ES (velká rodinná auta), Mercedes-Benz třídy A (malá rodinná auta) a znovu Lexus ES (elektromobily/hybridy).
Výsledky z jednotlivých testů vítězných modelů najdete níže v tabulce:
Kategorie | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | |
---|---|---|---|---|---|
Hyundai Nexo | Velká SUV | 91 % | 87 % | 90 % | 77 % |
Mercedes-Benz třídy A | Malá rodinná auta | 96 % | 91 % | 92 % | 75 % |
Lexus ES | Velká rodinná auta/hybridy, elektromobily | 91 % | 87 % | 90 % | 77 % |
V Americe mají hned 30 nejlepších
Americká organizace IIHS přistupuje ke svým „nejlepším“ trochu jinak. Jednoduše zrekapituluje to, která auta modelového roku 2019 získala nejlepší možné hodnocení Top Safety Pick+. Letos jich bylo celkem třicet, přičemž největší zastoupení zde měla automobilka Subaru (celkem sedm modelů). Dobře si vedl také koncern Hyundai Motor Co. zahrnující značky Hyundai, Kia a Genesis.
Aby vůz dostal v americkém testu IIHS známku Top Safety Pick+, musí podle nejnovějších pravidel získat hodnocení Good (nejlepší možné) ve všech nárazových zkouškách. To znamená náraz s malým přesazením na stranu řidiče, náraz s větším přesazením, boční náraz, zkoušku pevnosti střechy a test hlavových opěrek. Oproti dřívějšku byl nově přidán ještě náraz s malým přesazením na stranu spolujezdce (aby automobilky nestavěly svá auta na míru těmto zkouškám) a i tu musí daný automobil zvládnout se známkou Good. Mimochodem, v seznamu schází modely Volvo, protože žádný z nich zatím náraz s malým přesazením na stranu spolujezdce neabsolvoval. Zároveň standardy IIHS vyžadují také hodnocení Superior nebo Advanced pro test asistenčních systémů a hodnocení Good pro test světlometů.
Právě asistenční systémy a světlomety jsou příčinou toho, proč z testů IIHS odchází se známkou Top Safety Pick+ v naprosté většině lépe vybavené modely. Základní verze totiž ve své výbavě nemívají nejlepší asistenční systémy a jak organizace před časem upozornila, dost často používají i horší světlomety. Nabídka asistenčních systémů pak patrně stojí za skutečností, že mezi třicítkou nejlepších modelů chybí nejmenší automobily nebo pick-upy, kde je obecně dostupnost asistenčních systémů stále omezená.
Seznam třiceti aut modelového roku 2019, která si odnesla z testů IIHS nejlepší možnou známku Top Safety Pick+, následuje níže. Pro připomenutí, IIHS se týká amerického trhu. Proto se v těchto testech neobjevují třeba modely značky Škoda.
Malé automobily
- Honda Insight
- Hyundai Elantra (od září 2018)
- Kia Forte
- Kia Niro Hybrid
- Kia Niro Plug-In Hybrid
- Subaru Crosstrek (XV)
- Subaru Impreza Sedan
- Subaru Impreza
- Subaru WRX
Středně velké automobily
- Hyundai Sonata
- Kia Optima
- Subaru Legacy
- Subaru Outback
- Toyota Camry
Středně velké luxusní automobily
- Genesis G70
- Lexus ES
Velké automobily
- Toyota Avalon (od září 2018)
Velké luxusní automobily
- BMW 5
- Genesis G80
- Genesis G90
- Mercedes-Benz třídy E
Malá SUV
- Hyundai Kona
- Mazda CX-5
Středně velká SUV
- Hyundai Santa Fe
- Kia Sorento
- Subaru Ascent
Středně velká luxusní SUV
- Acura RDX
- BMW X3
- Mercedes-Benz GLC
- Mercedes-Benz GLE