Avia definitivně končí. Nebude vyrábět už ani elektrické náklaďáky

Avia D120 N
Zdroj: Avia
  • Tradiční česká značka Avia zrušila plány na výrobu elektrických vozů, které ji měly zachránit

  • Prodělala desítky milionů korun, končí s výrobou. Bude už jen dodávat díly

  • Podle Czechoslovak Group, které Avia patří, nemohla konkurovat větším značkám

Přesně před rokem oznamoval český výrobce nákladních automobilů velkou novinku. Končí se stavbou tradičních vozů se spalovacími motory a vrhne se na elektromobily. Teď je ale s elektrickými plány konec. Firma zařízla přípravy a definitivně končí s výrobou. Bude už jen dodávat díly majitelům Avií. Informovaly o tom Hospodářské noviny.

„Projekt Avie na elektrický pohon je v současnosti zmrazen a s anglickým partnerem se nejedná. Podepsala se na tom i pandemie nemoci covid-19,“ řekl deníku Andrej Čírtek, mluvčí skupiny Czechoslovak Group. Ta Avii v roce 2016 koupila od indických majitelů a chystala se ji vzkřísit.

Retro: Avia A11 Trend měla být off-road pro českou armádu

Jak deník připomíná, plány byly na začátku velké. Výroba se přesunula z pražských Letňan do Přelouče. Mělo se produkovat na 400 aut ročně. Pak plány postupně klesaly. V roce 2018 Avie vyprodukovala jen několik desítek vozů. Prodělala přitom 137 milionů korun.

Paradoxní je, že Czechoslovak Group vlastní i podíl v Tatře, kterou se jí naopak podařilo znovu postavit na nohy. Podle Čírtka byla problémem v případě Avie také nutnost homologace na nové emisní normy, která by se nevyplatila. Avia by pak nemohla bojovat s masovými výrobci nákladních vozů.

Fotogalerie: V Hannoveru se ukázala také historie nákladních aut

Jak to bude s Avií dál? Firma nyní bude vyrábět jen náhradní díly nebo poskytovat službu v podobě homologace při změnách na už jezdících vozech. Czechoslovak Group si chce značku nechat a její jméno možná v budoucnu zužitkovat. I mimo automobilový průmysl.

Avia definitivně končí. Nebude vyrábět už ani elektrické náklaďáky
Ohodnoťte tento článek!
3.4 (67.89%) 38 hlas/ů
Sdílejte

26 KOMENTÁŘE

  1. Určitě bych si novou 12t nebo i těžší pořídil, s tou stávající, zřejmě jednou z posledních vyrobených, jsem nadmíru spokojen. Protože ale nevyrábějí, před měsícem jsem koupil DAF…. samá elektronika, a až se to začne kujvit a sját, tak to bude na vyhození, páč opravy budou draze placeny servisům a dodavatelům dílů ze zlata.

    • všechno nové je už prošpikované elektronikou. A jakmile se to začne sypat, je lepší se toho zbavit. Avie šance na vzkříšení neměla, to musí všem být jasné. Elektromobil byl čirý nesmysl – vyvíjet elektromobil s vidinou prodeje desítek kusů, to může schválit jen manažer, co má v hlavě.. piliny. Technik ví, že náklady na vývoj lezou do desítek milionů a bez grantu se to nemá šanci zaplatit.

    • láska a vlezdopr západu, ano máme po cinkání klíči co jsme chtěli, rozkrádání a devastace hospodářství za posledních 30 let je ještě horší jak za komančů, akorát teď se to nazvalo privatizace.

    • Opět zvítězila komoušská vyIízanost nad faktem, že ekonomicky úspěšnou leteckou fabriku zredukovali na zastaralou výrobnu zastaralých rachotin zcela nekonkurenceschopných všude jinde než ve zkrachovalém východním bloku, právě komunistické svině.

  2. láska a vlezdopr západu, ano máme po cinkání klíči co jsme chtěli, rozkrádání a devastace hospodářství za posledních 30 let je ještě horší jak za komančů, akorát teď se to nazvalo privatizace.

    • Co to tady kecáte o cinkání klíči ,vždyt tu značku a fabriku ty komanči po 48 ukradli,pak od francouzů koupili licenci na auta a vyjela česká avia no ale nezlobte se ale oproti tomu savienu od frantíků to byl poruchovej krám a po 89 úplně neprodejnej to samý co 1203ka zase to hospodářství které přežívalo jen díky dodávkám těchto a i jiných zastaralích klumprů do RVHP nepřecenujte.

  3. V normálním světě normální věc, že továrny nebo firmy vznikají a zanikají dle potřeby a ne podle nějakého befélu z U. V. KSČ.

  4. Nojo no,kapitalismus…………tam se nikdo s konkurencí nemaže.Co jste si s jásotem vycinkali,to máte.

  5. my stále něco vymýšlíme po čem hovno! přitom je to v jednoduchosti!! ten řidič potřebuje jezdit ne se učit opravovat , bude nový obor řidič elektrotechnik !! tak dopadla Jawa indové nechali tvar přidali motor k tomu kotoučové brzdy a bomba je na světě , 50-60 let stará motorka je in !Tatru taky skoro úplně položili , já nevím že se hned všechno ruší ! řekl bych špatné vedení ne že je přetlak , musíte vyrábět taková auta na která bude stát fronta před fabrikou a to je o vedení o projektantech ne o dělnících ti akorát k vůli neschopákom přijdou o práci!!

  6. To co píše pan Čížek jedna velká lež. AVII zářizl pan Strnad protože se na ni vykašlal. Žádná západní automobilka nevyrábí automobily tohoto typu jako elektromobily ve velkém. AVII se podařilo v Prelouci rozjet výrobu podle původního projektu stěhování Avie z Letnan do Prelouce. Patrně pan Strnad podcenil obchod, podle mého názoru bylo možné automobily Avia s motorem Cummins prodávat do mnoha zemí sveta.Avie je škoda, když už pan Strnad hulákal do světa, jak ji zachraňuje…

  7. “Žádná západní automobilka nevyrábí automobily tohoto typu jako elektromobily ve velkém.”

    A proč asi? Opravdu si myslíte, že je celý svět tak hloupej, že by nevyráběl něco, co se dá krásně prodávat, po čem Vám lidi utrhaj ruce?

    • petr :

      Komu brání něco takového vyrábět v naší republice ?
      Krom toho, ikdyby v naší republice někdo něco takového vyráběl, počítejte s tím, že dvě třetiny dílů bude stejně z EU a výsledná cena vozidla bude stejná.
      Jenže to by naše auta musela za něco stát, kvalitou, výbavou atd……
      Buďme rádi, že tady ty šroty typu Liaz, Avia, Praga a další sračky nemáme !!!

      • tak si ty asijské *račky a klump dovezeme z východu, kdepak soudruzi kapitalisti udělali asi chybičku?

  8. Je to výborná zpráva.
    Avia už doufám nikdy nic vyrábět nebude a to je jedině dobře.
    Šrot všech šrotů futrál !!

PŘIDAT KOMENTÁŘ: