Automobilky se chlubí čistotou dieselů v reálném provozu. Škoda, že až teď (komentář)

  • Sdružení evropských automobilek upozorňuje na nízké emise škodlivin nejnovějších dieselů

  • Mnohé už teď plní výrazně nižší limit NOx, který začne platit za dva roky

  • Bez drastického zpřísnění homologačních předpisů by k tomu ale nedošlo. A drastické zpřísnění nastalo proto, že dřívější metodiku automobilky obcházely

  • Nafta patří…

Moderní diesel má v reálném provozu nízké emise zdraví škodlivých látek. To je podstata tiskové zprávy, kterou zveřejnila Asociace evropských výrobců automobilů (ACEA) na Twitteru:

O co jde? Přibližně 270 aut homologovaných podle nejnovější normy Euro 6d-TEMP emitovalo při měření emisí v reálném provozu (metodika RDE) výrazně méně oxidů dusíku, než norma povoluje. A co víc, většina jich splňuje i výrazně přísnější limit 80 mg/km, který bude platit od roku 2020!

Poselství je zřejmé. A kdyby to někomu nedošlo, je tu vyjádření generálního sekretáře ACEA Erika Jonnaerta: „Tato nová zjištění dokazují, že moderní dieselové vozy (…) pomohou městům splnit cíle v oblasti kvality ovzduší. Současně zůstane zachován význam dieselových vozů ve snižování emisí CO2 na krátkodobém a střednědobém horizontu, ačkoliv všichni výrobci rozšiřují svoji nabídku modelů, které lze nabíjet elektřinou.“ Jinými slovy: Zákazy dieselů, o nichž hovoří nebo k nim už přikročila některá evropská města, jsou unáhlené. My ty elektromobily vyrábět budeme, když nás k tomu nutíte, ale diesely nám nechte.

Evropský parlament fakticky nařídil povinný přechod k elektromobilitě (komentář)

ACEA zároveň cituje studii německého autoklubu ADAC, podle které emitují diesely homologované metodikou RDE o 85 procent méně NOx než auta s Euro 5.

Věcně to asi je všechno pravda. Působilo by to však přesvědčivěji, kdyby norma WLTP s měřením v reálném provozu nevstoupila v platnost až jako reakce na zjištění, že si automobilky dělaly z dřívějších homologačních předpisů dobrý den.   Už tak byly mírné. Cyklus NEDC v kombinaci s dříve platnými limity škodlivin nekladl na dieselové motory v osobních autech zase takové nároky. (Což vlastně potvrzuje i ta zmíněná studie ADACu, když mezi auty Euro 5 a Euro 6d-Temp je rozdíl 85 %.) Výrobcům to ale nestačilo. Pořádně to schytala jen skupina Volkswagen, ale vlna „dobrovolných“ servisních úprav v návaznosti na Dieselgate jasně ukázala, že máslo na hlavě mají mnozí.

Šéf vývoje motorů Škody se pro iDnes.cz rozpovídal o emisních normách. Představují neuvěřitelnou zátěž

Nezapomínejme ani na to, že diesely s Euro 6d-Temp přicházejí na trh teprve nyní. A vozový park se mění pomalu. Takže bude trvat léta, než moderní čisté diesely dosáhnou významnějšího podílu. Pokud jim k tomu vůbec zůstane politický prostor.

Můžeme souhlasit s názorem, že aktuální hon na diesely je iracionální. Že se jejich rizika zveličují o to víc, oč víc se dříve bagatelizovala. Že současná homologační pravidla jsou pro změnu až příliš přísná. A že politici se nechávají ovlivnit víc emocemi (svými i voličů) než vědeckotechnickou realitou. Dejme tomu. Fakt ale je, že pověst dieselům nepošramotil nikdo jiný než samotné automobilky. Mají tedy co napravovat. A doufejme, že se jim to podaří. Vznětový motor se svojí nízkou spotřebou a velkou silou ve středních otáčkách je ideální typ pohonu pro cestovní vozy. Bylo by smutným paradoxem, kdyby politika vytlačila diesely z trhu zrovna teď, kdy je konečně donutila stát se docela čistými.

Automobilky se chlubí čistotou dieselů v reálném provozu. Škoda, že až teď (komentář)
Ohodnoťte tento článek!
4.31 (86.22%) 74 hlas/ů

29 KOMENTÁŘE

  1. Napřed výrobci tvrdili, že požadavky (Euro5) jsou v rozporu s fyzikálními zákony a tak se museli uchýlit k šizení. A najednou je vidět, že když se chce, tak to jde a přísnější norma (Euro6) je splnitelná. Ony teda diesely mají pořád dost problém, ale je to značný posun k lepšímu. Navíc se ukazuje, že snaha o zákaz dieselů do Euro5 včetně ve městech je správná a že je to v zájmu zdraví všeho lidu. Diesely Euro6 jsou už tolerovatelné. Pokud jde o ČR, tak tady je potřeba v první řadě vyřešit STK, což je synonymum pro korupci. Za úplatek projde kdejaký dieselový krumpl. V druhé řadě je potřeba zavést v postižených městech nízkoemisní zóny a nepouštět tam diesely do Euro5 včetně a přímovstřikové zážehové motory bez filtru (typicky TSI Euro 5).

    • Jenže on pomalu začíná i hon na benzíňáky. A obdobné zákazy jako pro diesely. V německu jsou žaloby ekoorganizací pro zákaz vjezdu benzínových aut EUR1-3 (třeba trojkový Golf, Alfa 156, GDI motory od Mitshubischi) kvůli emisím NOx. O tom jsem četl dnes.
      Je to prostě vývoj nečím podobným si prošly energetické zdroje (odsíření). Do teď to nikdo neřešil a zákazník to tedy nebyl ochotný zaplatit.

      • A proč ne. Nicméně v Německu jsou úplně jinde, tam už řeší NOx, v Česku jsou zatím problém diesely bez filtrů (ať už proto, že jsou staré a nebo proto, že je kolenovrti vykuchali (případně nahradili nefunkčními atrapami).

  2. to mi ho vyndej ty tdi 1,9 dobrý motory vyráběný v německu (tady se dělaj jen ty vysavače), ale co včil když dýzl už nikdo nechce a za to benzíny to je povl ty tsi to taky nikdo nechce, já to nechci 😀

  3. Hm a kde a proč má ta škodovka ty tisíce aut nehomologovaných? Přijde mi spíš, že “neumí” udělat auto a brečí, že pravidla jsou přísná…

  4. Dyzl nebude nikdy cisty….spaluje se vpodstate slabe rafinovana ropa a je v ni hodne “necistot”. To ze do motoru vstrikujou chc@nky a na vyfuk nacpou kupu filtru jen obchazi problem. Dyzly uz meli davno zakazat….ale hlavne ze to tahne od spoda a jede to za 4litry.

      • Kurv@ co tu na ceskem internetu delaj slovaci? Chodi snad nejaky cech na vase stranky? Neda se s vama bavit a neda se to ani cist

    • cože?? “slabě rafinovaná ropa”? a “hodně nečistot?” joo?, to jako vážně?? 😀
      nastudujte si CSN EN 590, nebo radeji ne… 😉

  5. Tak já bych byl trochu skeptictejsi k tomu, ze to automobilky mohly udělat dřív. Kdyby tu technologii měly v aplikovatelné formě tak OK. Ale dostat něco z laboratoře do sériového auta nějakou dobu trvá. Filtry pevných částic se nasazují od poloviny 80. Limity to asi urychlily to jo, ale s NOx se začalo poměrně nedávno a ta technologiemi nebyla ready do sériové výroby. Ano jde to urychlit, ale zázraky dělat nelze. Proto se podvadelo aby automobilky získaly čas. Nikoho neobhajuji, podvádět se nemá. Ale představa, ze ještě nemáme nižší NOx v dieslech, tak na 2-3 roky je nebudeme vyrábět a pak to zase spustime je zcestná. A to byla situace do které se automobilky dostaly.

  6. Zdravim , ekolgie je a bude vždy vděčné téma sledovanosti . Jen nějak nevím a dost se mi vytrácí co je vlastně dobře. Letadla , lodě , auta moc smrděj a zamořujou vše , když se vrátím zpět k povozu tak
    krávy moc prděj a taky to není dobře , tak zkusím kolo , ale to se zase budu dost potit a určitě se najde studie o škodlivosti , takže zbývá snad už jen chodit pomamalu a klidně dýchat.
    A nebo začít používat selský rozum a nezačínat hned zmatkovat po zveřejnění zprávy , že
    anonimní vědci zjistily a internet rozšířil a to myslím cokoli ne jen emisní katastrofu.

  7. Při řešení lokálních emisí ve městech (spíše pak v určitých čtvrtích nebo ulicích) je poněkud mimózní zmiňovat letadla (není-li to ulice vede letiště) a nebo lodě (nebavíme-li se v případě Prahy o parnících na Vltavě, ty jsou taky pěkný humáč). Jezdit metrem je samozřejmě nejlepší, ale auta bych nezatracoval. Jen jde o to, neškodit zbytečně moc. A jezdit v dieselu a nebo 22 let starém křápu už je prostě přes čáru. To přece není nutné, někdy mám pocit, že to ti lidé dělají snad schválně a jako bonus pak parkují s natočeným motorem (to už je o přesdržku).

  8. Řešte výplaty v Německu a tady.Až budou takové i u nás lidé si raději koupí nové auto než provozovat křáp.Na vesnicích je obslužnost nulová takže auto je potřebné.

    • zákaz dieselů na vesnicích nikdo neřeší a nepožaduje. V Praze jsou platy dost vysoké na to, aby si opičané mohli pořídit nové auto (již od 179tis), nebo přijatelnou ojetinu (euro6, cng, lpg) a nebo když prostě na relevantní auto nemají, jezdit MHD. Pokud někdo prohulí desítku měsičně a pak lomí, že nemá na pořádné auto a ani na benzin (přece to strašně žere!), jezdit mhd je línej a smradí v olítaném střepu TDI Euro3 (nebo horším), tak nepatří mezi slušné lidi a je potřeba mu to zakázat.

      • Jezdím v olítaném TDI euro 2 , které je co se týče STK naprosto bez závad a co se týče emisí taky 🙂
        Nevidím důvod proč by dobré motory TDI měli zakázat, když splňují emisní normy předepsané pro daný motor.
        Ono se jim to ani nepovede, rozhodně ne tady v Čr.
        Kolikrát mám daleko menší emise než jiný novější motor TDI co přijede s nefunkčním DPF nebo špatnými vstřikovači.
        Každopádně, kdo chce ať si jezdí v čem chce, zatím si ve svém starém TDi můžu smrdět kde chci a jak chci.

        Přeji pěkný den

        • jo tohle je v Česku naprosto většinový názor a proto to tu taky vypadá tak, jak to vypadá. A to neplatí jen pro svět aut a emisí…

        • Jen jestli to olétané TDI opravdu ty emise splňuje, nebo to byla pětistovečka Jarouškovi, “Aby to prošlo”.

  9. Jedna kontejnerová loď vypustí víc než auta celé ČR…Limity na nové ANO, ale pro starší auta v dobrém stavu s legální STK zakazy a podobně NE. Každý nemá na nové auto.

    • ještě jsem neviděl kontejnerovou loď, která by svoje smrady a jedy vyfukovala do dětského kočárku ze vzdálenosti jednoho metru. V případě smrdutých dieselů ve městech je to realita všedního dne…

      • E 15
        Odstěhuj se z města někam na hory a neplivej kolem sebe samý jedy .Nikdo nikoho nenutí to dýchat a stejně nemuže nikdo nutit majitele starších funkčních vozidel k jejich výměně.

      • Přesně tak a nikdo s tím nic nedělá. Pro policajty je to španělská vesnice protože by si museli naštudovat metodiku, tak raději stojí v pasatech za miliony a buzerují rychlost.

  10. “Zakázal bych veškeré spalovací motory a povolil jen autíčka na elektřinu která se vyrobí v tepelné elektrárně. Hlavně že budou nulové emise…”

    • ty ses taky dobre zblblej . Nulove emise pcha a co emise pri vyrobe tech elektrickejch auticek , je jich tolik ze ani 10 dieselu za celou svou zivotnost nevypudi tolik jako fabriky ktery delaji zazracny elektricky auta . Je to nesmysl , a kam se budou davat stary baterky , litium je velmi nebezpecne vec , a je silne agresivni vuci prirode .

PŘIDAT KOMENTÁŘ: