Americký sen o velkých motorech končí. Cílem tamního trhu je průměr 5,9 l/100 km v horizontu pěti let

Zdroj: Tiskový servis Dodge
  • Americké úřady přijaly přísnější limity produkce emisí 

  • Zpřísňovat se začne u vozů od modelového roku 2023. Emise mají klesat každým rokem o pět až deset procent 

  • Průměrná spotřeba všech osobních automobilů a lehkých užitkových vozů má být v případě modelového roku 2026 pouze 5,9 l/100 km

  • Stejně jako v Evropě povede nové opatření k rozšíření elektromobilů. V roce 2030 by měl podíl elektromobilů na americkém trhu dosáhnout 50 %

Z evropského pohledu je americký trh považován v kontextu nabídky automobilů za velmi svobodný. Zatímco u nás si už dávno nic jako šestiválcové Subaru Outback nebo osmiválcová monstra v podobě Dodge Challenger Hellcat nepořídíte, v Americe jsou takové automobily stále k dispozici. Jenže situace se i na tamním trhu začíná měnit. Americké úřady schválily zpřísňování limitů produkce emisí. Automobily modelového roku 2026 mají dosáhnout flotilového průměru jen 5,9 l/100 km.

Zpřísnění limitů produkce emisí a spotřeby paliva u nových vozů má na svědomí administrativa současného prezidenta Joea Bidena. Jeho předchůdce Donald Trump chtěl snižovat limity o 1,5 % ročně, nejnovější nařízení ale požaduje snižování o pět až deset procent za rok. Týká se to automobilů modelového roku 2023 až 2026. Nedávno schválená novinka určená pro americký trh tak jde dokonce nad rámec toho, co dříve navrhovala americká organizace EPA (Agentura pro ochranu životního prostředí).

Evropský parlament požaduje plošné zavedení rychlostního limitu 30 km/h. Rezoluci podpořili i čeští poslanci

Cílovou hodnotou pro modelový rok 2026 (a roky následující) je průměrná produkce emisí CO161 gramů na jednu míli. To odpovídá zhruba 100 g/km. Přepočteno na spotřebu paliva se bavíme o spotřebě přibližně 4,3 l/100 km. Toto číslo je ale dáno jen prostým přepočtem produkce emisí. Podle reálnější metodiky zahrnující také například jízdu po dálnici, využívání klimatizace nebo vytápění je cílové číslo trochu vyšší. Konkrétně jde o spotřebu 5,9 l/100 km.

Zmíněná hodnota je průměrem osobních automobilů a lehkých užitkových vozidel. Do druhé kategorie spadají užitkové automobily a pick-upy o hmotnosti do 3 860 kg. Normy počítají pro osobní i užitkové vozy odlišné limity. Produkce emisí CO2 u osobních vozů by měla v případě modelového roku 2026 klesnout na 82 g/km, u lehkých užitkových vozů to má být 116 g/km.

Velké motory z amerického trhu určitě zcela nezmizí, ale jejich prodej mají nové limity omezit. Počítá se s tím, že nové opatření donutí výrobce k větší aktivitě v oblasti vozů s nulovou produkcí emisí. Podle předpokladů agentury EPA by měl být podíl elektromobilů a plug-in hybridů u modelového roku 2023 sedm procent, o tři roky později by měl dosáhnout zhruba sedmnácti procent.

Cílem administrativy současného amerického prezidenta je dosáhnout situace, kdy polovina nových vozů prodaných na tamním trhu v roce 2030 bude mít nulovou produkci emisí. Spolu s novými limity proto přichází investice ve výši 7,5 miliard dolarů do nabíjecí infrastruktury. V roce 2030 by mělo být v provozu 500 tisíc nabíjecích stanic.

Americký sen o velkých motorech končí. Cílem tamního trhu je průměr 5,9 l/100 km v horizontu pěti let
Ohodnoťte tento článek!
3.8 (75%) 4 hlas/ů

PŘIDAT KOMENTÁŘ: