• Jaguar XJR575 rozhodně do starého železa nepatří 

  • Na Nürburgringu tahle limuzína dokáže létat i 260 km/h

  • Dlouhé dálniční cestování s Jaguarem XJR575 je hodně návyková záležitost 

  • Ne, opravdu „nežere“ i rostlinstvo kolem silnic 

  • Race Taxi na Nürburgringu není nic levného, ale zážitek to je vysoce intenzivní 

Vůbec nejlepší jsou neplánované akce, případně akce řešené na poslední chvíli. Všichni to určitě znáte. Takové ty momenty, kdy úplně nečekaně potkáte starého známého, jdete „na jedno“ a vracíte se ve tři ráno. V podobném duchu proběhl i výlet za Jaguarem XJR575. Ve čtvrtek telefon s tím, že v pondělí nebo v úterý bych měl vyzvednout novou britskou limuzínu v Düsseldorfu a dovézt ji do České republiky. Kudy přesně, to nikdo nestanovil. Limitem je pouze čtvrteční vrácení auta v pražském Motole. Už ve chvíli, kdy se ke mně tahle nabídka dostala, jsem věděl, že by to mohl být jeden z těch výletů, na který budu ještě dlouho vzpomínat. A taky že byl.

Jaguar XJR575 byl představen minulý rok a kolega Jiří už s ním dokonce i na jedné mezinárodní prezentaci jezdil. Už tedy víme, že jde o zdánlivě ne až tak zajímavou limuzínu, protože XJ aktuální generace X351 je ve výrobě od roku 2009. Téměř deset let??? Speciálně v tomto segmentu je to neuvěřitelně dlouhá doba. Jaguar ale nikdy netvrdil, že zrovna XJR575 má být konkurencí pro BMW 7 nebo nejnovější Audi A8. Jde o sportovní verzi výrazně orientovanou na řidiče. Ten má k dispozici pětilitrový osmiválec, výkon 423 kW (575 koní), adaptivní tlumiče, osmistupňový automat, elektronicky řízený zadní diferenciál a hlavně pohon zadní nápravy. Akcelerace z nuly na 100 km/h proběhne za 4,4 s a nejvyšší rychlost 300 km/h je daná omezovačem. Parametry, které dělají z nového XJR všechno jen ne pomalé auto patřící do „starého železa“.

Jaguar XJR575-29
Tak tohle je on. Jaguar XJR575 na to možná nevypadá, ale jde o pekelně rychlý sedan. Jeho potenciál na první pohled prozrazuje snad jen výrazná modrá barva karoserie a průduchy na kapotě. Prohnat klasická sportovní auta ale dokáže nejen na dálnici

Těsně před tím, než se mi dostala nabídka na převoz XJR575 do ČR, jsem četl tiskovou zprávu oznamující, že divize Jaguar Experience přidala na Nürburgring novou možnost pro zájemce o ostré svezení s Race Taxi. K brutálnímu F-Type SVR nově přibylo právě XJR575. A jak asi tušíte, Nürburgring je Düsseldorfu neodolatelně blízko. Kdo jiný by mi mohl ukázat, co opravdu XJR575 dovede, než profesionální jezdec na téhle legendární trati. Pro mne to byla možnost ještě lákavější, protože jsem dosud nikdy po Nürburgringu nejel. A s tím se pojí ještě jedna neodolatelná příležitost. Race Taxi zde jezdí v době, kdy je okruh otevřený veřejnosti. Takže bych se zde mohl svézt i s XJR, které mi na ty tři kratičké dny říkalo pane. To zní jako plán!

Začínáme zlehka… 

…, tedy až na ranní stávání. Odlet do Düsseldorfu vyžadoval budíček v pět ráno, rychlý přesun na letiště a hurá miniaturním vrtulovým letadlem do Německa. Potud by se to dalo považovat za klasický novinářský výlet, ale v Německu už vše nabralo docela jiný spád. Na letišti nikdo s cedulí Jaguar nečekal, pouze instrukce v emailu říkaly, abych si našel taxi a dojel do technické střediska Jaguar Land Rover ve městě Neuss, což se nakonec povedlo. Když pan taxikář vysypal před centrem, první auto, které jsem uviděl, byl F-Type SVR s novým paketem Graphic Pack, představeným v Ženevě. Jo,  jsem tu správně.

Technické středisko Jaguar a F-Type SVR s paketem Graphic Pack na uvítání. O čtvrt hodiny později na stejném místě zaparkovalo naše XJR575
Čekání na převzetí auta zkrátil značkový magazín. Tenhle článek mi připomněl nové centrum JLR Classic u Essenu. Tam bychom se také mohli podívat

Chvilka čekání vedle dvou starších pánů evidentně se chystajících s nějakými testovacími exempláři vyrazit do provozu probíhá nad německým magazínem Jaguar. Zaujal článek o Jaguar Land Rover Classic, což mi připomene nově otevřené centrum u Essenu. Ha! Vždyť Essen je kousek odtud a já se mám na Nürburgringu hlásit až ve čtvrt na pět odpoledne. Skvělá příležitost, jak si cestu ještě dále zpestřit. Pár formalit, jeden podpis a jdeme ven. Člověk z Jaguaru upozorňuje, že auto je čerstvě zajeté (má lehce přes 2000 km) a hlavně že to je zadokolka. Teď je XJR575 jen moje a před námi nějakých 1000 km.

Doporučujeme: Ohlédnutí za Techno Classica 2018 — Od Trabanta po neuvěřitelně drahé rarity

Stejně jako mnoho jiných silných Jaguarů je i XJR575 v podstatě nenápadné auto. Nebýt té výrazné modré, prozradí ho pouze výdechy na kapotě a dvě dvojité koncovky výfuku vzadu. To je vše. XJR575 svůj potenciál příliš hlasitě do světa nekřičí, což platí také o interiéru. Jasně, jsou zde výrazněji tvarovaná sedadla s krásně prošívaným čalouněním, ale nic dramatického. Pouze jasně červené číslo 575 na oblouku nad palubní deskou vám konstantě připomíná, jak velké stádo se skrývá pod kapotou.

Jaguar XJR575-12 Jaguar XJR575-11 Jaguar XJR575-8 Jaguar XJR575-21

Jenže v okolí Düsseldorfu panuje v úterní dopoledne celkem hustý provoz a hlavně je tu mnoho uzavírek, takže do Essenu jedu převážně rychlostí 100 km/h. V té je XJR575 tichý a pohodlný společník. Zezadu se ozývá jen velmi, velmi decentní bručení, které snadno přehlédnete. Je to první ukázka jedné z hlavních vlastností tohoto auta: snadno vám dá zapomenout, jak rychlé umí být. To potvrzuje i spotřeba. Když dojíždím do Kettwigu u Essenu, kde nové evropské centrum historických Jaguarů a Land Roverů je, palubní počítač ukazuje 9,3 l/100 km. A to jsem se nijak neloudal, pouze jsem splynul s provozem. Není to u osmiválcového pětilitru paráda?

Asi hodinová prohlídka centra mi opět dopřála ten krásný pocit, kdy si člověk uvědomí, co všechno by si mohl koupit, pokud by měl opravdu hodně peněz a zrovna by nechtěl něco z aktuální produkce (jako třeba XJR575). Každopádně je zdejší zastávka ideální pro pořízení několika fotek zbrusu nového Jaguaru s některým z jeho předků.

Jaguar XJR575-3-2
Jaguar XJR575 před nově otevřeným centrem JLR Classic u německého Essenu. Mimochodem, Defender vzadu není jen tak obyčejný. Je to osmiválcová verze. Navíc vůbec první vyrobená s levostranným řízením

Na Nürburgring už jedu svižněji a konečně si mohu více užít úseků bez rychlostního limitu. Když u XJR575 přišlápnete plyn, probudí se v něm jeho temnější strana síly. (Nebo je to ta světlejší? Jak se to vezme). Auto vyrazí vpřed a s dokonalou lehkostí jede přes 200 km/h. Jak jsme si ukázali už dříve, i při 260 km/h má motor pořád dost síly k tomu, aby vás výrazně zatlačil do sedaček. Já si tu tak v pohodě cestuji zcela samozřejmým tempem 210 km/h a v XJR575 to vypadá, jako že se nic velkého neděje. Ani o spotřebě se nedá říci, že by rostla raketovým tempem.

Vzhůru na Nürburgring

Po opuštění dálnice A61 se z posledních několika desítek kilometrů vedoucích k Nürburgringu stává nervy drásající záležitost. Místní široká okreska by umožňovala velké rychlosti, ale já se tu musím ploužit nějakých 100 km/h. Navíc jsou zhruba tři odpoledne a na mne padá únava. Škoda, že ani XJR575 coby vrchol nabídky nemá spolehlivě fungující systém vedení auta v pruzích (stará škola…). S úlevou proto odbočuji na parkoviště Brünnchen, kde mám v plánu nafotit pár fotek. Ale první, co udělám, je půlhodinový šlofík.

Jaguar XJR575-16
Parkoviště Brünnchen je pro focení oblíbené místo, protože zde dostanete do záběru auto i trať. Před lety jsme na stejném místě fotili Project 7
Jaguar XJR575-27
Také tohle je velké klišé, ale vypadá zkrátka dobře. Upřímně, obří zadní převis této letité generace XJ se mi moc nelíbí, ale žít bych s tím dokázal

Je úterý odpoledne, víkend před tím se zde jela čtyřiadvacetihodinovka, což lze snadno poznat podle nemalého množství odpadků a popelnic. V pondělí byl okruh zcela zavřen, dnes se zde vesele testuje, v půl šesté večer se trať otevírá veřejnosti. Je slunečno a na Ringu je provoz jak na D1 u Průhonic. Létá tu jeden maskovaný prototyp za druhým, občas se v pomalejším tempu ukážou auta s řidiči, kteří se tu učí, jindy zase proletí nová S8 a přihlížejícím ukáže, že i takový stroj může jet bokem. Pak naopak tiše propluje I-Pace, aby následně proburácel maskovaný Velar SVR. K vidění je i Škoda Superb (asi s hybridním pohonem). Trochu jsem si myslel, že takhle v úterý navečer se mnoho zájemců o veřejné jízdy nenajde, ale to jsem se sakra spletl. Už ve čtyři odpoledne čeká na parkovišti řada aut s řidiči zjevně natěšenými na svezení po trati. Jasně modré XJR samozřejmě budí značnou pozornost.

Doporučujeme: Test Range Rover Sport SVR 2018 — Když rychlost není vše

Ve čtvrt na pět se hlásím ve středisku Jaguar Land Rover vedle okruhu, kde jsem si před lety vyzvedával Project 7 v rámci podobného výletu. Místní šéf mě tentokrát na prohlídku podniku nebere, protože ve velké dílně aktuálně parkuje plno maskovaných prototypů připomínajících Velar, které „rozhodně nejsou Velary SVR“. Někde by měl být schovaný i speciál připravený pro I-Pace eTrophy, ale ani ten si nemohu prohlédnout. Prohodíme pár slov a jedeme se podívat, kde že to vlastně parkují závodní taxíky. Mají své speciální parkoviště hned u hlavního vjezdu na okruh a XJR575 rozhodně není jedinou možností. Jsou tu také Lamborghini, Porsche, McLaren nebo řádně upravené BMW. Vlastně jen záleží na tom, co vám peněženka dovolí. XJR je jednou z nejlevnějších cest. Jedno kolo s profesionálním řidičem stojí 199 eur a auto může vézt tři zájemce najednou. I tak to je docela dost peněz.

Jaguar XJR575-32 Jaguar XJR575-38 Jaguar XJR575-39 Jaguar XJR575-40

Mne se ujímá Dale Lomas, což je jeden z řidičů, kteří jezdí právě s Jaguary a zjevně je to také fanoušek značky. Ukazuje mi jejich XJR575, které se liší od toho mého polepy a hlavně tím, že jde o verzi s prodlouženým rozvorem náprav. Údajně je to jediné XJR575 LWB v Německu, protože běžní zákazníci jaksi považují tuhle kombinaci za smysl postrádající. Dale ale ‚elko“ chtěl. Prý kvůli tomu, aby cestující vzadu měli dost místa pro nohy. Tak určitě… Z jeho debat a narážek na ostatní řidiče závodních taxíků je dobře vidět, že chtěl prodloužené XJR575 proto, aby je mohl prudit s tím, že nejsou schopni příliš odjet „jeho limuzíně“. Jinak je auto zcela sériové. Výjimkou je pouze vylepšený systém chlazení brzd. Přesto Dale říká, že brzdové obložení vydrží jeden den a gumy zrovna tak.

Tenkrát poprvé

Jak se přiblížila půl šestá, Dale mne vyzývá, abych si sedl do auta. Ještě si stačím všimnout velmi ergonomického pytlíku ve dveřích, kdyby došlo na nevolnost. Asi to bude zajímavé svezení.

Jaguar XJR575-33
Přidaný malý spoiler pod nárazníkem je jedním z mála rozdílů oproti běžnému XJR. Za úkol má přivést více vzduchu k brzdám
Jaguar XJR575-34
Uvnitř Race Taxi je vše při starém. Žádná klec, žádné speciální pásy, na helmy se také nehraje. Navíc je vlastně jen ten hasicí přístroj

Ještě nikdy v životě jsem po legendárním Nürburgringu nejel, tohle bude úplně poprvé, co okusím proslulou trať na vlastní kůži. Pana Lomase ujišťuji o tom, že se rozhodně nemusí stydět a že by mi měl ukázat, co XJR575 umí. Protože o tom budu psát článek, tak ať tam jsou nějaké emoce. Na trať se nacpeme jako úplně první, před námi není nikdo a Dale hned v úvodní pasáži po nájezdu na trať ukazuje, že mému přání ochotně vyhoví. Tiergarten proletí tak, že mne v dolíku naplno natlačí do sedačky. Krátké zvolnění na nejvyšší části okruhu a s oznámením, že během chvíle spadneme o 300 výškových metrů níže, se Dale pustí do práce. Pro mnohé to bude úsměvné, ale jsem naprosto v šoku, jak je ta trať úzká. Jak na tomhle může závodit více aut najednou?

Doporučujeme: Subaru WRX STI proletělo Nürburgring téměř stejně rychle jako Porsche 918 Spyder

První technická pasáž vypadá celkem v klidu, ale to je prostě vlastnost XJR575. Zdá se, že jedete pomalu, ale stejně máte na tachometru 150 km/h. Dale si pochvaluje trakci i na nezahřátých pneumatikách a samozřejmě neopomene zdůraznit, že je stabilizace vypnutá. Na klikaté, ale velmi rychlé pasáži kolem Flugplatzu dává XJR pořádně napít a auto intenzivně zrychluje. Dale jen hlásí „two-fourty“, „two-fifty“… Než jde na brzdy u Schwedenkreuz, jdeme 260 km/h. V kontextu pekelně blízkých svodidel je to vážně působivé.

Race Taxi Jaguar na Nürburgringu
Automobilka Jaguar provozuje Race Taxi už delší dobu, model XJR575 je ale novinkou, která dorazila teprve před pár týdny. Jde o jednu z „atrakcí“ pořádaných divizí Jaguar Land Rover Experience. Rezervace a přehled dostupných termínů najdete na stránkách jaguar.de. Jedno kolo s F-Type SVR vyjde na 199 eur, tedy v přepočtu zhruba na pět tisíc korun. V případě XJR575 je cena stejná, ale do auta se mohou posadit tři cestující naráz, takže pak cena na jednoho vychází příznivěji. Celá akce trvá zhruba devět minut. Za volantem se střídají lidé, kteří na Ringu odjeli každý přibližně 15 tisíc kol, takže trať znají více než dobře. Race Taxi značky Jaguar najdete v malé bílé budově Rent4Ring u parkoviště, které je určené pro řidiče s již zakoupenými vstupenkami.

Následují další rychlé pasáže, dost natěsno nás předjíždí Lamborghini v roli taxíku, aby Dale posléze ukázal, že i XJR575 umí driftovat. Ale jako bych vám nic neřekl, protože driftování je na Ringu zakázáno. Občas si dovolí lehce vyjet mimo trať s odůvodněním, že rád využívá úplně celou šířku dráhy. Znovu jedeme daleko přes 200 km/h, což mi připadá doslova brutální. Vždyť ta svodidla jsou tak blízko a za nimi je tak hustý les. Následuje Karussell, míjíme parkoviště Brünnchen a pak Dale oznamuje příchod jeho oblíbené pasáže (Pflanzgarten). Je klikatá, ale rychlá a ve dvou místech je zde ostrý zlom, který vynese XJR do vzduchu, z čehož má Dale viditelnou legraci. Ještě pár rychlých průjezdů a jsme na závěrečné širokánské rovince. Lamborghini nám příliš neujelo a Porsche, které nás předjelo asi v půlce kola, také ne. Mám pocit, že Dale proletěl Nürburgring hrozně rychle, adrenalinu jsem dostal takové množství, jako už dlouho ne a pořád ještě musím vstřebávat to, jakým tempem jsme s tak obřím autem na tak úzké trati jeli.

Jaguar XJR 575 race taxi_2
Je třeba uznat, že Dale Lomas zná Nürburgring opravdu dobře. Je to taková Kobra 11 v praxi – „jeho tempo je vražedné“
Jaguar XJR Race Taxi
Během jízdy se XJR575 často podívá na obrubníky, někdy se totálně nalepí k zemi a jindy zase vynese do vzduchu. Dale ho nešetří a to je dobře

Na parkovišti čekají další zájemci, takže po příjezdu musím rychle vyklidit pole. Teď přichází moje chvíle. Popravdě, Dale mne trochu vyděsil tím, co na okruhu předvedl. Tolik zrádných míst, nulové zkušenosti, bezmála 600 koní pod kapotou… Vlastně nevím, jestli se vůbec chci já sám s novinářským XJR na Nürburgringu projet. Beztak ani vzdáleně nedosáhnu tempa, jakým jel Dale Lomas.

Ale nakonec mi to nedá. První kolo projíždím jak babička jedoucí do Lidlu na nákup, ve druhém už se odvážím víc. Na Flugplatzu si jedu příjemných 180 km/h, když kolem proletí staré trojkové BMW a za ním nějaké starší Clio. Říkám si, že jsou to fakt blázni. O dvě zatáčky později projíždím hustý modrý kouř a za další zatáčkou brousí BMW svodidla. Dobrá připomínka toho, že bych měl být fakt opatrný. To poslední, co chci, je stát se hvězdou některého z mnoha videí zachycujících nehodu při veřejných jízdách. Tím spíš s autem za čtyři miliony.

Jaguar XJR575-41
Chvíli jsem sbíral odvahu navštívit tu budku a vyměnit tam 25 eur za možnost projet se s novinářským XJR575 po trati. Nevyužít tuhle příležitost by ale byl smrtelný hřích. Nakonec byla kola dvě a byl to zážitek, přestože do tempa pana Lomase jsem měl asi tak tři světelné roky

Třetí kolo už si z ryze preventivních důvodů nedopřeji. V tom druhém jsem se nějak moc otrkal, přestal se bát a začal víc tlačit na pilu. To by mohlo skončit zle. Navíc už je sedm večer a já mám před sebou asi 600 km do hotelu v Mostě. Trochu vydýchám všechny zážitky, ještě něco vyfotím a hurá zpět na A61.

Vím jistě, že se sem budu muset vrátit. Nürburgring je doslova magické místo s opravdu speciální atmosférou. A stejně tak už bezpečně vím, že v Jaguaru XJR575 lze hodně snadno zapomenout, o jak velké auto vlastně jde, že má fakt hodně trakce, výborné řízení a nečekaně razantní dynamiku. Není to nejmodernější sedan na trhu, ale jezdí skvěle.

Průlet Německem za dvanáct litrů 

Zdánlivě nudný přesun po německých dálnicích je v Jaguaru XJR575 další záležitost, na kterou se člověk těší. Jednou jsme tu vzpomínali, jak se dá slušně cestovat s tříválcovou Fabií, je ale samozřejmě dobré si připomenout, že lze cestovat i poněkud důstojněji. Tenhle sedan při 200 km/h točí na osmičku zhruba 2500 ot./min a letí tímto tempem s absolutním nadhledem. Když přidáte plyn, vyrazí vpřed. Rovnocenného soupeře jsem během své cesty po Autobahnu nenašel.

Spotřeba byla největší překvapení téhle cesty. Jaguar XJR575 to navzdory svým schopnostem nijak nepřehání. Za 12 l/100 km jel bez nejmenších problémů. V českém prostředí pak dokázal jezdit za méně než deset

Ne vše ale bylo úplně ideální, i po cestě do ČR se až nezdravě moc objevovaly uzavírky a když už jsem se konečně dostal na volné dálnice, začalo pršet. Až závěrečných 200 km Německem mi dopřálo naplno využít potenciál tohoto expresu a podívat za hranici 260 km/h. Více jsem nevyzkoušel, protože pak na přístrojovém štítu naskočila hláška o nutnosti upravit tlak v pneumatikách pro vysoké rychlosti. Vzhledem k tomu, jak lehce Jaguar dosahoval rychlosti 260 km/h, si myslím, že s maximem 300 km/h nebude mít motor velké problémy. Přestože kolem 250 km/h už začíná být XJR malinko nervózní.

Doporučujeme: Jaguar XE SV Project 8 je oficiálně nejrychlejší sedan na Nordschleife

Právě proto jsem zrychlený přesun Německem absolvoval v dynamickém režimu s citelně tužšími tlumiči. V normálním režimu je Jaguar příjemně měkký a komfortní. I když náš vůz stál na dvacetipalcových kolech, větší nerovnosti mu nedělaly problémy.

Když jsem projížděl německé hranice a zamířil do Mostu, kde ráno čekala tiskovka automobilky Renault, nevěřil jsem vlastním očím. Palubní počítač ukazoval průměr 12,0 l/100 km. Ano, dobrou třetinu jsem jel kolem 100 km/h, další třetinu trasy kolem 160 km/h kvůli dešti, ale poslední třetinu jsem Jaguar vůbec nešetřil. Spotřeba mne dostala. Tím spíš, když jsem se na českých silnicích umravnil a z Mostu do Prahy dojel ve splynutí s okolním provozem za 9,6 l/100 km/h. No jo, fyzika. Tohle není žádné vysoké SUV, které by sebou tahalo spoustu zbytečné techniky jako Range Rover Sport SVR. Tohle je zkrátka nízký a relativně lehký sedan. Vždyť váží necelých 1,9 tuny.

Bylo to intenzivní, ale krátké. Vracet Jaguar XJR575 se mi vůbec nechtělo. Těch 1000 km ukázalo vzhledem ke konkurenci přece jen nemálo zastaralých věcí, ale také výborné jízdní dovednosti a skvělý motor. Něco mi říká, že takto přímočarých, přirozeně mechanických velkoobjemových sedanů bude už jenom ubývat

Byl to dlouhý výlet. V úterý jsem strávil za volantem Jaguaru XJR575 spousty hodin. Do hotelu v Mostě jsem se dostal až někdy v jednu ráno, ale zrovna u takového auta vám čas utíká opravdu rychle. Ještě něco málo pojezdit v České republice a ve čtvrtek dopoledne auto vrátit.

XJR575 se mi vracet nechtělo více než kterékoliv jiné auto. Ano, zpracování palubní desky už je dávno nemoderní (ale těch pár tlačítek na středovém panelu mi vyhovuje mnohem více než dotykové displeje), multimediální systém funguje tak, že byste nejradši celou tu obrazovku vyhodili a dali si tam chytrý telefon, a nakonec ani vzhled zejména zadní části auta není úplně můj šálek kávy. Ale za to, jak tenhle Jaguar jezdí, bych ho hned chtěl. Už opravdu dlouho jsem se nesvezl v něčem, co ty tak skvěle spojovalo rychlou jízdu, zábavu za volantem, nadstandardní komfort a rozumnou spotřebu. V tomhle se XJR575 velmi povedlo. Takže pokud máte ty čtyři miliony, upřímně vám závidím.

Technické údaje Jaguar XJR 575 SWB
ZÁŽEHOVÝ MOTOR
Konstrukce: vidlicový osmiválec
Plnění: přeplňování kompresorem
Zdvihový objem válců (cm3): 5000
Vrtání x zdvih (mm): 92,5 x 93
Nejvyšší výkon (kW/min-1) 423/6500
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 700/2500-5500
Převodovka: osmistupňová automatická
Poháněná kola: zadní
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s): 4,4
Nejvyšší rychlost (km/h): 300 (elektronicky omezená)
Spotřeba paliva kombinovaná (l/100 km): 11,1
ROZMĚRY
Délka x výška x šířka (mm): 5130 x 1899 x 1460
Rozvor náprav (mm): 3032
Provozní hmotnost (kg): 1875
1000 km s Jaguarem XJR575: Nürburgring, Race Taxi a expresní dálniční let
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 6 hlas/ů

PŘIDAT KOMENTÁŘ: