Pražský magistrát vyzývá: Nekupujte si Škodu Karoq ani Škodu Kodiaq [komentář]

  • Pražský magistrát vyrazil do boje proti SUV 

  • Kampaň Čistou stopu Prahou je plná polopravd a omylů 

  • Pokud si koupíte SUV, údajně vám hrozí náraz do stromu, sjetí z krajnice a samozřejmě nikde nezaparkujete

  • A pokud se vám nic takového nestane, pak alespoň zničíte životní prostředí 

Máte SUV? Nebo si snad chcete koupit Škodu Kodiaq? Těšíte se na novou Škodu Karoq? Tak pozor, pohybujete se na tenkém ledě. Protože: „Přes vysoký nárazník SUV nevidíte, zda vám před auto nevběhlo malé dítě, obtížně hledáte parkovací místo a váš vůz v ulicích zabírá více místa, než klasický automobil combi, který má navíc často větší kufr“, říká pražský náměstek pro dopravu Petr Dolínek (oficiální tisková zpráva magistrátu je zde). Magistrát také připravil kampaň, která má na SUV upozornit a na internetu už je první video. Těžko říci, co přesně na pražské radnici tímto snažením sledují, nicméně polopravd, omylů, ne-li přímo lží se v dosud zveřejněných materiálech najde víc než dost.

Zde si můžete prohlédnout zmiňované video, které jasně ukazuje, že s něčím jako Volkswagen Touareg jste ve Praze ztraceni a navíc vám cyklisté budou přebírat vaše přítelkyně:

Nezaparkuji? 

Nelze popřít, že s větším autem se parkovací místo hledá obtížněji, ale to platí zejména u podélného stání. Všude jinde, pokud nevlastníte zrovna Mercedes-Benz G 4×42, se zaparkovat dá. Méně zdatným jedincům pomohou parkovací asistenční systémy, kterých je v dnešní době požehnaně.

omyl
Video pražské magistrátu ukazuje, že pokud jedete v SUV po městě, nezaparkujete a případná volná místa přehlédnete, protože z SUV špatně vidíte

Video také ukazuje, že kvůli SUV přehlédnete volná místa, jako třeba to, které se objevilo, když přijížděl v dané jednosměrce cyklista z protisměru.

Zabírá více místa než kombi? 

SUV údajně zabírá více místa než kombi. To je velmi zvláštní argument, který svědčí o tom, že se pan Dolínek asi příliš nezabýval studiem tabulek technických údajů. Třeba Kodiaq je dlouhý 4697 mm, Octavia Combi měří 4667 mm. Opravdu jsou ty tři centimetry tak zásadní? Navíc se samozřejmě najdou i případy, kdy to neplatí. Třeba Seat Leon ST (4549 mm) a Seat Ateca (4363 mm). Pan Dolínek, respektive tato iniciativa, také záměrně (nebo z nevědomosti) zcela ignoruje různé třídy segmentu SUV a o této dnes obří kategorii mluví jako o celku. Třeba s naším dlouhodobě testovaným Peugeotem 2008 se dá zaparkovat i na opravdu malém prostoru.

Nevidíte dítě 

Ano, nebyla by to patřičná kampaň, kdyby v ní nebylo něco, co bude hrát na city. Štěňátko nebo koťátko možná přijde jindy, teď došlo na malé dítě. Přes velký nárazník ho prý neuvidíte. Také o tom by se dalo polemizovat, protože velká SUV jsou sice vyšší, ale zase mají vyšší posaz. Mnoho lidí si na kategorii SUV obecně chválí právě větší přehled nad situací. Pan Dolínek rovněž záměrně nebo z nevědomosti ignoruje přítomnost kamer, parkovacích asistentů i skutečnost, že pokud se malé dítě postaví těsně vedle auta, jako tomu je na videu, můžete mít třeba i kombi a stejně dítě velmi pravděpodobně přehlédnete.

image
Video nám názorně ukazuje, že z SUV není vidět a proto pan řidič přehlédl malé dítě. Přítomnost nejrůznějších asistentů se v potaz nebere, ani to, že konkrétní Touareg na videu má systém kamer monitorující celé okolí vozu…

Mimochodem! Zrovna konkrétní Touareg na videu sadu kamer, jenž umožňuje sledovat celé okolí vozu, měl. Takže by řidič dítě viděl, i kdyby si mu stouplo těsně vedle dveří.

Obvykle mají větší motory 

Tisková zpráva pražského magistrátu říká, že vozy kategorie SUV „obvykle mají větší motory“. To není tvrzení, které by se příliš zakládalo na pravdě. Automobilky běžně vyvinou jedny motory a ty pak nasazují do různých modelů. V Tiguanu tak najdete ty stejné jednotky, jaké známe z Passatu. V Jaguaru F-Pace najdete ty stejně objemné jednotky, jaké používají sedany XE nebo XF a tak dále. A asi není potřeba připomínat, že dnes už existují SUV s litrovým tříválcem pod kapotou.

SUV sjede ze silnice 

Článek plný řady odvážných prohlášení se objevil také na webu kampaně Čistou stopou Prahou. Tam se třeba píše, že na úzkých silnicích budete muset v SUV najet na krajnici a proto bude hrozit sjetí do příkopu, případně trefíte strom. My bychom se rádi zeptali, jak podobné problémy na stejných úzkých cestách řeší nákladní auta, autobusy a dodávky.

Doporučujeme: Považujete Ford F-150 Raptor za přerostlé SUV? Tak si kupte F-250 MegaRaptor

Vytvářet dojem, že i v tomto směru jsou SUV obecně špatná, je opět naprosto scestné, protože podobně velká kombi na tom nejsou s šířkou o mnoho lépe. Jestli by nebylo lepší vyřešit ty silnice (pražský propagační web v tomto kontextu hovoří o okresních komunikacích typu Vrané nad Vltavou — Březová). Jenže místo jejich rozšíření se raději budeme snažit zákazníkům aktuálně nejprodávanějšího segmentu v Evropě rozmluvit nákup SUV.

Moderní systémy je potřeba často vypnout 

V SUV údajně musíte na úzkých silnicích vypnout systém udržující auto v pruhu, jinak pojedete uprostřed vozovky. Jen opravdu málo inteligentní člověk by se stoprocentně spoléhal na systém, který je určen k něčemu úplně jinému, než co prezentuje web Čistou stopou Prahou. Respektive o člověku, který by jezdil centrem Prahy a spoléhal se na asistenta jízdy v pruzích, jsme neslyšeli. Vlastně ano, jeden takový řidič by se našel. Byl to policista, který před rokem naboural padesát aut. Asi mu už tehdy někdo na magistrátu „vysvětloval“, jak funguje a k čemu je určen asistent pro jízdu v pruzích. Samozřejmě se na tyto systémy nelze ve městě spoléhat u žádného auta, ne pouze u SUV.

SUV nepatří „do ruky“ všem

Řidiči SUV údajně nejsou schopni odhadnout, kde jejich vůz končí a proto raději jedou uprostřed silnice. Těžko říci, jak jde tato vlastnost dohromady s oblibou SUV kvůli většímu přehledu nad okolním provozem. Už vůbec se nedá zjistit, z čeho takové vyjádření vychází. Podle vlastních zkušeností můžeme říci, že se tato nectnost netýká zdaleka jen řidičů SUV. A občas má člověk pocit, že kromě některých řidičů (ne pouze těch v SUV) jedoucích pomalu uprostřed nedokážou odhadnout šířku svého dopravního prostředku ani cyklisté, kteří někdy také potřebují jet z neznámého důvodu uprostřed silnice.

Škoda Karoq bude obrovská katastrofa 

Sečteno a podtrženo, SUV jsou špatná, škodlivá, nebezpečná a vůbec nežádoucí. Paradoxně jde o nejprodávanější kategorii automobilů v Evropě, paradoxně zrovna v době zveřejnění propagačního videa přichází nový Karoq coby nástupce Škody Yeti (takže nejprodávanější SUV v ČR).

Upřímně, smysl této aktivity nám zcela uniká, protože nevhodnost SUV pro městský provoz zobecnit nejde (ano, prý mají horší aerodynamický odpor, ale jak se tato nevýhoda projeví při jízdě po Praze, to je nám záhadou). Když už, tak by asi bylo přesnější bojovat proti všem velkým automobilům, ale na druhou stranu… Co se má magistrát co starat o to, kdo jezdí jakým automobilem.

Doporučujeme: Jak by vypadal pražský Den bez aut, kdyby auta opravdu nebyla

Možná by bylo vhodnější místo propagačních videí nevykreslovat řidiče SUV jako neschopné burany, ale třeba upozornit na to, že psaní SMS za volantem je vskutku nevhodná aktivita (která magistrátu nijak nevadí, viz video), že cyklisté idylicky jezdí v protisměru v jednosměrce a kroutí hlavou, protože vidí Volkswawgen Touareg, ale o nějaké přilby se nikdo nestará (viz video), nebo že nám pobíhají děti po ulicích bez dozoru. A pokud bychom chtěli být hodně velcí detailisté, pak bychom dodali, že stará roční dálniční známka by už v těchto dnech na autě být neměla.

fds
Tuhle fotku jsme pořídili minulý rok na pražském Dnu bez aut. Víte, kdo zapůjčil starou Audi Q7 na tuto akci? Pražský magistrát

Perlička na závěr: Vzpomínáte na Den bez aut z minulého roku? Nevýhody SUV tam byly názorně prezentovány na srovnání Fabie Combi a starého Audi Q7. Kromě toho, že to není zrovna příkladné porovnání kategorií kombi a SUV, zapůjčil konkrétní Q7 na tuto akci hádejte kdo… Magistrát hlavního města Prahy.

Bylo by krásné, kdyby magistrát hlavního města Prahy místo rozmlouvání nákupu auta kategorie SUV řešil takové ty podřadné problémy, jako je výstavba parkovacích domů (možná by ta SUV pak zaparkovala na kraji města) nebo dostavbu pražského okruhu. Nebo by bylo užitečné začít přemlouvat řidiče, ať parkují pokud možno s ohledem na ostatní. Jak známo, i řidiči malých vozů dokážou zabrat místo pro tři auta.

V souvislosti s aktuálním představením Škody Karoq a vzhledem k dosavadním prodejům Škody Kodiaq nám něco říká, že se tato iniciativa s přílišnou odezvou nesetká a že se modely segmentu SUV budou prodávat čím dál více. Tak snad někoho na magistrátu nenapadne vjezd vozů kategorie SUV nakonec do města zakázat, nebo alespoň zpoplatnit.

Pražský magistrát vyzývá: Nekupujte si Škodu Karoq ani Škodu Kodiaq [komentář]
Ohodnoťte tento článek!
4.32 (86.33%) 341 hlas/ů

34 KOMENTÁŘE

  1. No moc se vam to tedy nepovedlo. SUV do mesta opravdu nepatri. Ono kdyby mel pan Dolinek napsat prave duvody, ze nejhorsi jsou odbarvene slepice, ktery musi nutne jezdit do fitka petimetrovym kolosem, kdyz sotva zvladnout zaparkovat Smart, by bylo jaksi nekorektni, ale takova je skutecnost. Navic jiz pred dvema lety nemecti novinari dost argumenty zduvodnili, ze mit SUV je nesmysl. Vic nez kombi neuveze a zbytecne se vozi kila hmoty navic. Tech par jedincu, co skutecne vyuziji objektivni vyhody SUV (moznost tahat tezsi privesy aj.) moc neni.

    • Naprostý souhlas. teréňák je u nás na prd. Do lesa s tím nemíš, na to abys s tím rejdil po kamenolomu, nebo po poli, je to trochu drahá sranda a safari u nás se nějak nekoná. Snad jediný klad by byl, když budeš mít chalupu v horách na konci neudržované cesty. Ale i tam se zbohatlickým neumětelům podaří v zimě zapadnout a budou buď volat vyúrošťovací tank, nebo tam drahého miláčka nechají do oblevy. A ve velkém městě? Jeli byste nakupovat s dvanáctimetrovým autobusem na parkoviště Kauflandu?

      • Vy jste dementi, co lepší výhled, bezpečnost apod? A pletete si pojem řidič a automobil. Pokud by se cílilo na řidiče, je to o něčem jiném. Při čelním nárazu bych milionkrát radši seděl v SUV, než smartu…

        • Lepší výhled je jen pokud jsou kolem normální auta. A jaká bezpečnost? Myslíš jako že auto co hůř brzdí, hůř zrychluje, má výš těžiště proto hůř sedí v zatáčkách je bezpečnější? A velikost můžeš zvětšovat do naprostejch nesmyslů, já zase budu radši sedět při čelním nárazu v tatře než v SUV.

        • Hmotnost není až takový problém, ta se projevuje při častých rozjezdech a brzděních (což je spíš o stylu jízdy, než lokalitě). Větší problém je vysoký součinitel odporu vzduchu, kvůli čemuž má SUV cca o litr vyšší spotřebu v rychlostech mimo město, než jakékoliv o 10-20 cm nižší auto.

          A co se týče vyšší bezpečnosti – ta je dána spíš psychologií řidiče a ostatních řidičů, než čímkoliv jiným. SUV každý instinktivně před nehodou uhýbá a vystavuje se zbytečně horším následkům do méně milosrdné deformační zóny, naopak řidič SUV se tak nějak čelního nárazu tolik nebojí, má podvědomě pocit, že řídí monstertruck. Většina SUV má navíc podhodnocené motorizace a neúprosný palubní počítač, takže nutí ke klidné jízdě, a s ohledem na relativně příšerné jízdní vlastnosti při změnách směru si je ani moc nekupují nadšení řidiči – polozávodníci všedního dne, takže se s nimi obecně jezdí mnohem mnohem defenzivněji. Takže vlastně ani moc ve statistikách nevadí, když se SUV po nehodě (nebo v ostré zatáčce:-) častěji převrací než běžná auta, z čehož jsou další zbytečné úrazy.

  2. Můj RRS má euro 6, vidět je z něj bezvadně a zatím jsem vždy zaparkoval. Naopak, na rozbité silnice a ulice je SUV ideální partner.

  3. Závěr článku: „Tak snad někoho na magistrátu nakonec nenapadne vjezd vozů kategorie SUV nakonec do města zakázat, nebo alespoň zpoplatnit.“
    Kdyby tak právě tohle magistrát zavedl ! Nejčastější účel SUV ve městě je zvednout sebevědomí 50-kilovým blondýnkám za volantem atd.

  4. Hlavně mi nikdo nebude radit jak velké si mám koupit auto. A zatímco jsi v Praze se Smartem king (a město té odmění malými parkovací i místy), na D1 pro výlet do Brna hodinu a půl riskujes život cele rodiny. Protože té první boční vítr hodí pod kola kamionu 🙂 A popravdě jsem taky mnohem klidnější, když mám ženu s dětmi v SUV než předtim v Ceedu (ačkoliv to bylo super auto).. elementární ignorace „zásadních“ konfliktů (sms za volantem, cyklista v jednosmerce bez přilby apod.) opravdu už jen dokresluje tupost jak agentury, která ten otresně nepresvedcivy klip připravovala, tak celého magistrátu (i s jejich A7 zaparkovanou před barákem).. tomu „očividně arogantnimu chlapkovi v Téčku už zbývalo jen přidat položenou zbraň na palubní desce a ženský křik z (menšího než v kombi) kufru jeho auta :-). Za článek palec nahoru!

  5. Ps: já zapomněl, ze vlastně do Smartu se mi nevejde celá rodina.. no neva, pořídim pro nás čtyři 2 auta.. to se vyplatí jak mne, tak Praze.. 😉

  6. Tak to dopadá když neobjektivní blábol okomentujete blábolem. Myslím že koupit si do města SUV je blbost, ale jsme demokratická země a když někdo chce SUV, ať si jej koupí, pan redaktor ovšem opomněl že SUV nejsou jen delší, ale i širší, mají masivnější dveře, většinou prostě potřebují více místa, horší rejd kvůli velikosti kol, atd… samozřejmě jsou výjimky, ale těch tolik není. Když to ovšem shrnu, tak lidé co zásobují ve městě dodávkami, jezdí mikrobusy, a musí se prostě vejít tak jezdí a nepadají ze srázů a pravděpodobně to nebudou ti co nejvíce bourají a sráží děti na cestách. Co se týče emisí… no myslím že technologie na čistý provoz už jsou vymyšleny dávno, ale proč teprve poslední dobou jsou automobilkami rozvíjeny? Prostě se zde na uživatele přenášejí problémy které mohou ovlivnit jiní lidé, bohužel pro peníze tak činěno není.Tento problém ovšem není jen u aut, ale všeobecně…

  7. Myslím, že jediný účel této akce bylo vydělat si peníze za to amatérské video! A pak ještě..obelhávat lidi!!! SUV ( sport utility vehicel) obvykle nedosahují větší délky ani šířky, než běžný kombík!
    Nesmysl o „neviditelném dítěti“ byl asi problém natočit! A je to samozřejmě lež!!!!
    A zvyšování sebevědomí??? Tím trpí spíše lidé, kteří se plazí v 15 let staré škodovce a zamořují vzduch!! Nepoužívám SUV, mám offroad, vidím z něj skvěle, vždy řídím s ohledem na ostatní, pohybuji se s přehledem , v zimě tahám z příkopů řidiče malých aut , kteří nepřezuli nebo neodhadli schopnosti svého malého vozu, zaparkuji na stejném místě jako kombík, jezdím za 9,7 l nafty a můj vůz má euro 6!!!

  8. Typicky socanská kampaň. SUV je totiž vnímáno jako zbohatlický symbol. Něco jako… on je podnikatel, tudíž je to zloděj a boháč. Nic naplat, že maká jak černej, aby uživil rodinu a jeho příjem může být mnohem nižší než klasického zaměstnance. Lidem se takové věci hrozně dobře poslouchají, zvlášť těm zakomplexovaným, co si na to auto nevydělají. Jsou lidé normální, kterým je úplně jedno, jaké mají jiní auto a pak ti druzí, co vymýšlejí trapné vtipy omlouvajíc svou neschopnost. Já také zavidím kamarádovi jeho Range Rover, ale v dobrém, protože bych ho chtěl také, ale prostě na něj 3 mil nemám. Nejtrapnější na tom celém je, že SUV jsou v podstatě stejně velká jako osobáky a některé paradoxně menší půdorysně, protože se prostor získá do výšky a řidič nemusí v sedačce tak ležet. SUV, které jsem kupoval lidem do firmy má 1800 na šířku a na délku 4665, třetí řada sedadel (pravda vhodná jen pro děti a kufr jako nynější Kodiak) A to nezmiňujete, že SUV mají ve většině případů sklopná zrcátka, na rozdíl od většiny osobáků. A ted se podívejte na rozměr octavky. Ani neříkám Superba. Jakékoli auto vyšší kategorie Merdedes S, BMW 7, AUDI 8 atd jsou zásadně větší a zabírají více místa, ale nejsou tím symbolem SUV. Je to zcela trapná kampan hrající jen na sociální závistivé případy. A řešit zdali je přes ně vidět. Je a rozhodně lépe naž skrze auta se zcela zatmavenými skly nebo skrze dodávky. Příště doporučí nekupovat dodávky a pořídit rišku?

  9. jestli chce magistrat „bojovat“ proti autum, tak by se meli vyhranit zejména proti naftakum.
    většina naftaku u nas stále jezdi bez filtru pevnych castic, tedy siri kolem sebe rakovinu, a naprosta většina naftaku nekolikanasobne prekracuje limit jedovatých oxidu dusiku. benzinove motory jsou v tomhle ohledu mnohem cistsi.
    kategorie SUV mi prijde vic nesmyslna na dalnicich nez ve mestech, protože na dalnicich se daleko vic projevuje vyssi aerodynamicky odpor nez ve mestech a tim vyssi spotřeba.
    vsadim boty, ze prumerny SUV je kratsi, nez prumerny klasicky auto.
    nejsem vubec přívržencem SUV, spis naopak, ale v tomhle je dolinek dost mimo. at vyzene z mest naftaky, vsem se nam bude lip dýchat a zmizi to sileny duneni…

  10. Koukám že jste banda tupcu hlavně pan Dolinek asi nechápe že jsou tady mnohem větší auta než je kodiaq třeba dodávky a taky zaparkuji a to ani nemluvim o nakládáních autech co se serou do prahy na silnice co na to nejsou stavěné ale to nikdo neřeší hlavně že se řeší nejaka posrana škodovka

  11. 2008 je spis cross over. Vetsi vaha pri narazu neznamena vetsi bezpecnost. Se vzrustajicim poctem suv ve mestech se jejich vyhoda imaginarni bezpecnosti vytraci.

  12. Pozor pane Dolínku a nebo vlastně dobře, že občané znají další mediální onanii. Blíží se volby a řidiči a příznivci SUV většinou v našem státě mají volební právo ,tak bacha.
    PS.Až budu za SVÉ několikrát zdaněné peníze kupovat další auto určitě se zajdu poradit.

  13. To video je trochu špatně podané. Že je s velkým autem problém zaparkovat ví i male dítě. Spíše jde o to, že by si měli majitele SUV uvědomit, že kvůli jejich autům v centru často nemohou zaparkovat ostatní! Zejména velká SUV jsou široká jak blázen a pokud člověk navíc není tak úplně zdatný v parkování, zabere zfleku dvě parkovací místa.. auta stojí s „pravidelnými rozestupy“ a pokud tam někdo švihne velké SUV, už vedle nezaparkuje nikdo. Jedině tak natěsno, že bude muset lézt z auta ven kufrem.. dveře prostě neotevře. SUV stojící na délku zas často kvůli šířce brání v průjezdu.. několikrát jsem zažil, že kvůli špatně zaparkovanému SUV muselo z jednosměrky vycouvávat pět aut za sebou, protože prostě neprojeli.. Mě ve městě tyhle auta teda taky moc nebaví.. ať si jezdí každý čím chce, ale ať neomezuje ostatní.. a to tahle auta často dělají..

  14. Jo a pánové a dámy z magistrátu, si budou vesele dál vozit prdelky v audinkách škodovečkách… to určitě, mají jít příkladem. Zachvilku nám budou diktovat, že soulož jen o víkendu a to jednou za měsíc, aby jseme se nerozptilovaly do práce… to je něco jak ten náš idiot s Brna … furt řve ať lidi jezdí na kolech, aby se uvolnil provoz, ale sám si jezdí do práce superbem. Ikdyž to má cca 15 do práce… A furt budou vymýšlet pytloviny… asi nemájí co na práci …

    • Cinkat kličema chodili do jednoho, za demokracii, teď nám budou říkat co máme a nemáme kupovat.
      Makám 12 hodin denně a ani se kolikrat nestačím vychc.t, Q7 a Multivan budu používat i kdyby trakaře padaly. Dokud budou dávat řidičáky na počkáni a samy kupovat A8 tak ani rana…
      Kazat vodu a chlastat víno, to si myslí že jsme opice?

  15. Okamžitě bych ho vyhodil blba raději si kupte audi za 2x větší cenu. Jsme v česku tak ůředníci at podporují českou ekonomiku

  16. Mladej blbeček reaguje na dalšího blbečka. Samozřejmě se SUV do přeplněného města nehodí. Dittrich nesmyslně popisuje minimální rozdíly v délce přitom daleko horší je to v šířce často 15 i více cm! ( např. ceed vs X5 ) A to je při parkování sakra znát ty chytráku ! Četl jsem článek, že parkovací místa jsou dimenzována pro auta do 175 cm šířky…

  17. Především nejsem Pražák, nechci se zastávat majitelů SUV ale co všude vidím tak nejhůře parkují majitelé osobákú. Jsem majitelem SUV, poněvadž ho potřebuji při práci v lese. Mám lepší přehled o dopravní situaci než v osobáku. A když vidím řidiče třeba Fabie nebo felicie jak si v zatáčkách nebo na křižovatkách najíždí jako by jeli kamionem, nevím jestli se tomu mám smát nebo nad tím brečet.

  18. Klip o ničem.
    Jenom si někdo potřeboval vydělat, tak si našli téma a kamarádi s reklamkou mají zase zakázku.
    O dobrou věc tady nikomu nejde a už vůbec ne politikům, ale jen o vlastní prospěch a zneužití tak třeba i dobré myšlenky

  19. Ptal jsem se jednoho podnikate proč své 150 cm manželce koupil SUV když kouká ven skrz volant. Odpověď byla, že se jí v tom nemůže nic stát. A ona s tím vědomím jezdí….

  20. Tady jsou přesně vidět ty dvě skupiny lidí: První skupina na SUV nemá a haní jej, druhá skupina na něj má a nedá na něj pochopitelně dopustit. Jsme hold národ závistivých křupanů 🙂

PŘIDAT KOMENTÁŘ: