1. Na startovní čáře
    2. 4. místo: Subaru WRX STi
    3. 3. místo: Volkswagen Golf R
    4. 2. místo: Mercedes-Benz A 45 AMG
    5. 1. místo: Ford Focus RS
    6. Naměřené hodnoty a poznámky k testování
    7. Technické údaje a kompletní fotogalerie

4. místo: Subaru WRX STi

_DSC2781

+

  • Legenda sportovních čtyřkolek
  • Živelný zátah ve středních otáčkách
  • Svébytná technika i projev

  • Masivní turboefekt
  • Masivní tendence k nedotáčivosti
  • Doba je jinde

Chápeme čtenáře, kteří okamžitě přestávají číst a rozhořčeně skrolují do komentářů, aby nám to pořádně vytmavili. STi poslední? Legenda mezi legendami?!!! To jsme se snad museli úplně zbláznit.

_DSC2650
Po experimentu s karoserií hatchback se Subaru vrátilo ke starému dobrému sedanu
_DSC2665
Základní STi se dnes dodává bez spoileru, ale dokážete si představit „Imprezu” bez křídla?

Bez ohledu na naše duševní zdraví je nesporné, že Subaru skončilo poslední jak na body, tak ve zprůměrovaném pořadí všech čtyř řidičů. Nezpochybňujeme jeho zásluhy a rozumíme každému, kdo se pro WRX STi rozhodne, ale fakt je, že vedle ostatních soupeřů působí jako relikt ze staré doby. A nikde to není znát víc než pod kapotou. Zátah ve středních otáčkách je sice impozantní, ale praktickou využitelnost síly motoru dost ztěžuje masivní turboefekt. Schválně se podívejte v kapitole s naměřenými výsledky na pružné zrychlení. Do dvou a půl tisíc otáček se doslova nic neděje, při ostré jízdě musíte držet motor mezi třemi a šesti tisíci.

Objem ničím nenahradíš. Nebo ano? 

Přestože má WRX STi největší motor v testu, spolu s Golfem je nejméně výkonný a jeho točivý moment je nejen slabší než u Fordu a Mercedesu, ale hlavně posazený do vysokých otáček. Výsledek? Modrá legenda je z celé čtveřice nejpomalejší. Ze zrychlení z místa sice vyšla lépe než Volkswagen, který doplatil na zlobící spojku, ale hodnoty pružného zrychlení jasně ukazují, že velký boxer na konkurenci nestačí. A to má z trojice manuálních šestikvaltů v testu nejkratší převody.

Doporučujeme: Rychlý test Porsche 718 Boxster S – Zkouška víry

Trochu jsme doufali, že Subaru dožene renomé v zatáčkách, ale na klikatých silnicích se náskok soupeřů ještě prohloubil. Patrně ve snaze zpřístupnit WRX STI širšímu okruhu řidičů použilo Subaru u současné generace měkké pérování, které dovoluje příliš velké přesuny váhy v podélné i příčné ose. Ve srovnání s dnešními soupeři se auto víc naklání a při brzdění se silně klopí dopředu. Chvílemi jsem si připadal skoro jako za volantem nějaké staré „ameriky“, ale Lukáš s tak příkrým hodnocením nesouhlasí: „Mně přijde naladění podvozku jako velmi solidní kompromis vzhledem k tomu, že STI nemá adaptivní tlumiče,“ říká.

_DSC2968
Motor Subaru se liší od ostatních koncepcí (boxer), objemem (2,5 l je nejvíc v testu) i uložením (podélně)
_DSC2964
Přepínač jízdních režimů upravuje hlavně odezvu motoru; diferenciál DCCD umožňuje měnit rozdělení hnací síly

Nejistý pocit z brzd nicméně potvrzují i naměřená čísla a zklamalo nás také řízení. Přesnost směrového vedení nebyla u Imprezy nikdy nejlepší, tady jsme se ale potýkali i s málo čitelnou odezvou od kol a velmi silnými zpětnými rázy. Při rychlých průjezdech hrbolatými zatáčkami se sloupek řízení třásl ze strany na stranu způsobem, jaký bychom čekali spíš v kabrioletu.

Charakteru má na rozdávání

Abychom byli féroví, musíme přiznat, že navzdory této kritice má Subaru WRX STi unikátní řidičské kouzlo. Posaz a výhled jsou jako stvořené pro dynamickou jízdu po klikatých silničkách, v tomhle se rallyová DNA modelu projevuje velmi jasně. Boxer už možná nebublá tak rozkošně jako kdysi, ale ve srovnání se sterilními řadovými čtyřválci má svébytný, uchu lahodící projev. A když se nenecháte vylekat těmi rozevlátými přesuny váhy, můžete tohle auto přehazovat z oblouku do oblouku způsobem, jaký není u žádného ze soupeřů možný. Dokážeme si představit, že na sněhu nebo na šotolině bychom se za jeho volantem vyřádili zdaleka nejvíc.

_DSC2960
Přestože infotainment Subaru nepatří na špičku třídy, je daleko použitelnější než dřív. Jeho součástí je i audio Harman/Kardon

„STi na mě působí jako staré auto, což se někomu líbit může, ale proti moderním hatchbackům to osloví jen úzkou skupinu věrných fanoušků,“ konstatuje Dalibor. I nejmodernější Subaru WRX STi zkrátka servíruje čtyřkolkový zážitek ze staré školy se vším dobrým i špatným, co k tomu patří. Pokud hledáte právě tohle, můžete ignorovat pořadí našeho testu a vlastně i existenci všech ostatních aut. Nostalgie a sympatie ke značce nám ale nesmí zabránit přiznat, že vyváženější kombinaci dynamických a provozních vlastností dnes najdete u jiných značek.  I u těch, do nichž byste to ještě nedávno neřekli.

Čtyřikrát 4×4: Souboj ostrých čtyřkolek
Ohodnoťte tento článek!
3.8 (75.64%) 55 hlas/ů

8 KOMENTÁŘE

  1. No STI sice už není, co bývalo, ale že takovýhle test dělá zrovna někdo, kdo neví rozdíl mezi turboefektem a trubodírou nebo mezi váhou a hmotností, to je pánové velké faux pas…

  2. Transprarentně uplácené auto.cz mě už hodně vadilo, takže když jsem se dozvěděl, že bude mezi námi autaři další webovka zaměřená na auta a dění kolem, tak jsem se mooc těšil a moc ve vás vkládal.

    Ale po tom, co jsem si přečetl tu splažku zblitek k recenzi na hoty 4×4, tak jsem se oprávdu málim poblil.
    Dotyčného, kterej to napsal vyhoďte. To je neuvěřitelný. Mimochodem velkej průser je už vůbec porovnávat jablka s hrušky a když už, tak úplně zcestně a pominout zamyšlení a charaktery aut je už doslova dechberoucí.

    No, omluvte otevřenost a dejte si to do pořádku, můžete být dobrý.

    P.S. když budete chtít poradit, abych byl konkrétní (tady se rozepisovat nebudu), jsem k dispo.

  3. Bohužel je pravda, nové Sti je velká, těžká a lína potvora. Subaru udělalo stejnou chybu jako Mitsubishi s Evo X. Samozřejmě poladit motor a podvozek jde, ale s tou masou se nedá nic dělat (predpokládám že nikdo nebude kuchat fáro pro běžný provoz) A vím co říkám. Sti upravujeme a opravujeme 12 let a Evolutiony 17.
    Je pravda, nový Ford RS je opravdu pecka. Neskutečně mrštné auto, výborná převodovka. Jen motor v sérii je tupý. Ale na to je řešení. S 370ps a 580Nm jde snadno letět bokem na úzké okresce i bez Drift modu.

  4. Muj nazor: Pisete blbosti, běžte radši do práce. Já vim ze se vam nechce kluci. Tenhle článek je ostuda!

  5. Já bych tak příkrý nebyl a tento kometář věnuji autorovi, který si má (naštěstí) právo psát, co se mu zlíbí. Každopádně způsob, jakým popisuje jízdní vlastnosti STI jasně naznačuje, že zatím na něj řidičsky nedosáhl. Přiznávám se, že s STI jezdím v různých obdobách včetně těch ostrých závodních asi patnáct let. Přesto se nepovažuji za dobrého řidiče, protože nejdůležitější je respekta práce na sobě sama.

    Nicméně, milý kolego, doporučoval bych si sednout do STIčka vedlě někoho, kdo to skutečně umí, aby vám ukázal, jak se správně řídí. Já to před mnoha lety tak také udělal a moc mi to pomohlo. Pak nebudete psát nesmysly jako že je aktuální STI nedotáčivé, podvozek špatně naladěný apod. Vězte (a opravdu to neříkám ironicky), že ve vašem případě je problém mezi volantem a pedály. Což není nic špatného, pracujte na sobě a uvidíte, že odhalíte zcela novém obzory v ježdění autem. Mnoho zdaru!

  6. Máte sice pěkný tabulky zrychlení a brždění, ale nikde jsem nezahlíd v čem jsou auta obutý. Ty rozdíly mohou být naprosto v tolerancích různých značek pneumatik. (viz. srovnávací testy pneu) Pokud jsem to někde přehlédl, tak se omlouvám, ale pokud ne, není co srovnávat.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: