1. Na startovní čáře
  2. 4. místo: Subaru WRX STi
  3. 3. místo: Volkswagen Golf R
  4. 2. místo: Mercedes-Benz A 45 AMG
  5. 1. místo: Ford Focus RS
  6. Naměřené hodnoty a poznámky k testování
  7. Technické údaje a kompletní fotogalerie

3. místo: Volkswagen Golf R

_DSC2779

+

  • V praxi je rychlejší, než naznačují parametry motoru
  • …a v zatáčkách schopnější, než jste ochotni věřit
  • Nejpřátelštější v každodenním provozu

  • Stávkující spojka testovaného kusu
  • Až příliš nevýrazný vzhled
  • S rychlostí ne vždy přicházejí emoce

Golf R opravdu klame tělem. Vypadá naprosto civilně, i poučenější laik by si ho v provozu snadno spletl s nějakým obyčejným Golfem. A stejného omylu by se mohl dopustit také řidič. Dokud jen tak proplouváte městem, mohli byste zrovna tak řídit obyčejný Golf 1.4 TSI. Komfortní odpružení, nízké ovládací síly a plynulá odezva motoru nijak nenaznačují, že sedíte v autě, které má ambici konkurovat okřídlené konkurenci od Subaru, Mercedesu a Fordu. Snad jen výraznější valivý hluk širokých sportovních pneumatik dává určitou nápovědu…

Zpočátku se vůbec nezdá

Kvůli civilnímu projevu v civilních situacích je strašně lehké Golf R podcenit a dokážeme si představit, že po krátké zkušební jízdě odejde nejeden zájemce o ostrý hatchback s pohonem všech kol zklamaný. Tohle že má být sportovní auto?

_DSC2676
Nebýt výrazného červeného odstínu testovaného kusu, snadno byste si spletli variantu R s obyčejným Golfem
_DSC2683
Zezadu se nejostřejší Golf prozrazuje čtveřicí výfuků, ale jako jediný v testu nemá výrazný spoiler a difuzor je velmi decentní

Nepochybujte ani na okamžik. Jakmile najdete kus volné silnice a probudíte v Golfu R zlobivější stránku jeho povahy volbou režimu Race, předvede tento Volkswagen pořádné odhodlání. Díky dobře poskládaným převodům a lineární charakteristice motoru nemá v reálném provozu problém držet krok se silnějšími soupeři. Podívejte se do tabulky naměřené akcelerace a zjistíte, že v pružném zrychlování na trojku i čtyřku překonává jak Subaru, tak Focus RS. Výkon je okamžitě dostupný, jeho přenos bezproblémový a turboefekt sice postřehnutelný, ale v kontextu dnešních soupeřů minimální. Ze všech čtyř motorů v testu je to právě 2.0 TSI, který svým projevem nejvíc připomíná větší atmosférický šestiválec.

_DSC2884
Dvoulitr TSI je skoro stejně hodný a lineární jako příbuzné jednotky, ale bez velkého rozruchu dává kulatých 300 koní
_DSC2875
Přiznáváme se k žurnalistickému selhání: Úsporný režim Eco jsme během testu nevyzkoušeli ani na chviličku

Chuť jezdit v zatáčkách bokem čekat nemůžete, ale enormní grip, precizní směrové vedení a zdrcující účinnost ano. Na neznámé silnici s nepříliš kvalitním povrchem a nepřehlednými zatáčkami byste s Golfem byli asi nejrychlejší, alespoň na první dva či tři průjezdy. Adaptivní tlumiče zdatně krotí jak nežádoucí pohyby karoserie ve vertikální ose, tak poskakování kol po záplatách a výmolech. A pokud už se dočkáte silnější nedotáčivosti, pak jen v notně přepáleném nájezdu do utažené zatáčky.

Chybí mu jen jedno – to hlavní

Jestli Golf R něco postrádá, je to větší míra interakce, pocitu vtažení do děje. Zkrátka divadlo okolo, které ve větší či menší míře – a různými prostředky – rozehrávají všichni zbývající soupeři. Nevěrohodné nahrazení chybějící akustiky vibrátorem u čelního okna není tou pravou cestou, jak v řidiči zažehnout jiskru emocí.

_DSC2866
Stejně jako exteriér se i kokpit Golfu liší od jiných modelů jen minimálně. Na běžné každodenní ježdění je ale nejpříjemnější ze všech

Že chladně efektivní přístup není každému po chuti, dokazuje polarizované hodnocení od našich řidičů: zatímco dva postavili Volkswagen na první místo, druzí dva naopak na poslední. U Golfu R možná ještě víc než u Subaru platí, že musíte přesně vědět, co od svého rychlého hatchbacku s pohonem všech kol chcete. Pokud hledáte přátelské a komfortní auto pro každý den s dostatečnou dynamickou rezervou a jízdními schopnostmi pro občasné svezení někde v horách, nemůžete vybrat lépe. Toužíte-li však po intenzivním prožitku při každém usednutí za volant, běžte nakupovat raději jinam. Třeba k Mercedesu.

Čtyřikrát 4×4: Souboj ostrých čtyřkolek
Ohodnoťte tento článek!
3.8 (75.64%) 55 hlas/ů

8 KOMENTÁŘE

  1. No STI sice už není, co bývalo, ale že takovýhle test dělá zrovna někdo, kdo neví rozdíl mezi turboefektem a trubodírou nebo mezi váhou a hmotností, to je pánové velké faux pas…

  2. Transprarentně uplácené auto.cz mě už hodně vadilo, takže když jsem se dozvěděl, že bude mezi námi autaři další webovka zaměřená na auta a dění kolem, tak jsem se mooc těšil a moc ve vás vkládal.

    Ale po tom, co jsem si přečetl tu splažku zblitek k recenzi na hoty 4×4, tak jsem se oprávdu málim poblil.
    Dotyčného, kterej to napsal vyhoďte. To je neuvěřitelný. Mimochodem velkej průser je už vůbec porovnávat jablka s hrušky a když už, tak úplně zcestně a pominout zamyšlení a charaktery aut je už doslova dechberoucí.

    No, omluvte otevřenost a dejte si to do pořádku, můžete být dobrý.

    P.S. když budete chtít poradit, abych byl konkrétní (tady se rozepisovat nebudu), jsem k dispo.

  3. Bohužel je pravda, nové Sti je velká, těžká a lína potvora. Subaru udělalo stejnou chybu jako Mitsubishi s Evo X. Samozřejmě poladit motor a podvozek jde, ale s tou masou se nedá nic dělat (predpokládám že nikdo nebude kuchat fáro pro běžný provoz) A vím co říkám. Sti upravujeme a opravujeme 12 let a Evolutiony 17.
    Je pravda, nový Ford RS je opravdu pecka. Neskutečně mrštné auto, výborná převodovka. Jen motor v sérii je tupý. Ale na to je řešení. S 370ps a 580Nm jde snadno letět bokem na úzké okresce i bez Drift modu.

  4. Muj nazor: Pisete blbosti, běžte radši do práce. Já vim ze se vam nechce kluci. Tenhle článek je ostuda!

  5. Já bych tak příkrý nebyl a tento kometář věnuji autorovi, který si má (naštěstí) právo psát, co se mu zlíbí. Každopádně způsob, jakým popisuje jízdní vlastnosti STI jasně naznačuje, že zatím na něj řidičsky nedosáhl. Přiznávám se, že s STI jezdím v různých obdobách včetně těch ostrých závodních asi patnáct let. Přesto se nepovažuji za dobrého řidiče, protože nejdůležitější je respekta práce na sobě sama.

    Nicméně, milý kolego, doporučoval bych si sednout do STIčka vedlě někoho, kdo to skutečně umí, aby vám ukázal, jak se správně řídí. Já to před mnoha lety tak také udělal a moc mi to pomohlo. Pak nebudete psát nesmysly jako že je aktuální STI nedotáčivé, podvozek špatně naladěný apod. Vězte (a opravdu to neříkám ironicky), že ve vašem případě je problém mezi volantem a pedály. Což není nic špatného, pracujte na sobě a uvidíte, že odhalíte zcela novém obzory v ježdění autem. Mnoho zdaru!

  6. Máte sice pěkný tabulky zrychlení a brždění, ale nikde jsem nezahlíd v čem jsou auta obutý. Ty rozdíly mohou být naprosto v tolerancích různých značek pneumatik. (viz. srovnávací testy pneu) Pokud jsem to někde přehlédl, tak se omlouvám, ale pokud ne, není co srovnávat.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: