1. Na startovní čáře
  2. 4. místo: Subaru WRX STi
  3. 3. místo: Volkswagen Golf R
  4. 2. místo: Mercedes-Benz A 45 AMG
  5. 1. místo: Ford Focus RS
  6. Naměřené hodnoty a poznámky k testování
  7. Technické údaje a kompletní fotogalerie

2. místo: Mercedes-Benz A 45 AMG

_DSC2831

+

  • Nejlepší akcelerace i brzdy v testu
  • Zvukové kejkle ve výfuku
  • Provedení detailů

  • Nevyrovnané odpružení
  • Omezený vnitřní prostor
  • Ke konci dne začne být únavný

První hot hatch v historii značky Mercedes-Benz je v mnoha ohledech antitezí Golfu. Od prvního okamžiku vás bombarduje přísliby podmanivého řidičského zážitku. Až excesivní tvarování volantu, strmé řízení a netrpělivé poposkočení vpřed i při malém otevření plynu dávají tušit, že A 45 AMG chce pořádně vzít pod krkem a pustit z ohrady všech svých 381 koní. Mimochodem, 381 koní. Věnujme tomu číslu krátké zamyšlení. Je to docela nedávno, co se takovým výkonem pyšnilo Porsche 911 jen v silnější verzi Carrera S.

Hlučný, hlučnější, AMG

S Porsche má malý Mercedes společnou ještě jednu věc: tlačítko pro samostatné ovládání příplatkového sportovního výfuku AMG. Už ve standardním nastavení zní A 45 o půl třídy zuřivěji, naléhavěji a dychtivěji než ostatní auta v testu. A jakmile stiskem tlačítka otevřete klapky ve výfuku, promění se zelený divoch v prskající, hřmící a řvoucí bestii. Když prudčeji brzdíte před ostrou zatáčkou a řídící jednotka doprovodí automatické podřazení na dvojku ostrým meziplynem a zabubláním hořícího benzinu ve výfuku, je snadné cítit se jako pilot rallyového speciálu ze slavnějších dob WRC.

_DSC2690
Nic pro šedé myši – vzhled divoké třídy A je skoro stejně křiklavý jako její výfuk
_DSC2711
Zadní difuzor i výrazné křídlo jsou nastříkané lesklým černým lakem

Na letišti v Tchořovicích Mercedes zcela deklasoval veškerou konkurenci. Samozřejmě na tom má zásluhu i dvouspojková převodovka s funkcí Race Start (launch control) a sedmi nakrátko poskládanými převody (trojka „končí“ už ve 111 km/h), ale výkon motoru je podle všech měřítek brutální. Stejně tak brzdy. Okřídlený zelenáč umí vyhodit kotvy způsobem, o jakém si WRX STI může nechat jen zdát – ze 150 km/h zastaví na dráze o dvě délky auta kratší.

_DSC2941
Stejně jako u větších AMG i zde nese kryt motoru štítek s podpisem montážního technika
_DSC2931
Změnu jízdního režimu indikuje názorná grafika na displeji systému Comand

Rychlost v přímce ne vždy znamená také rychlost na klikaté silnici, jenže to není případ Mercedesu. Ten se drží silnice jako klíště a zdrcujícím způsobem proměňuje potenciál motoru v děsivá čísla na rychloměru za spektakulární asistence hlasitého výfuku. Rychlé svezení v této třídě A působí až ilegálně – a velmi opojně.

_DSC2916
Kabina není z nejprostornějších, ale výrazný sportovní styling navozuje pocit výjimečnosti. Testovali jsme auto s dvouspojkovým automatem, protože A 45 se s manuálem neprodává

Tak proč není první? Třeba kvůli podvozku. Někdo by o něm řekl, že je příliš tvrdý, ale podle nás by spíš potřeboval upravit poměr tuhosti tlumičů v odskoku (roztažení) vzhledem k tuhosti pružin. Tlumiče nedokážou na zaplátované silnici udržet pneumatiky v kontaktu s vozovkou, což vede k divokému poskakování a pocitu „tuhého“ pérování. Zvlášť silně to vynikne, když projedete stejný úsek hrbolaté okresky nejprve v Golfu či Focusu. V oblouku nemá A 45 jiné zbraně než grip – do ostrých zatáček „na dvojku“ silně tlačí předkem a jeho čtyřkolka reaguje v limitních situacích nepříliš konzistentně.

Náročný pro řidiče i pro jeho peněženku

Především ale divoká povaha Mercedesu znamená, že jako každodenní společník je poněkud únavný. Netrpělivě reagující motor v kombinaci s prudkým záběrem dvouspojkové převodovky a pocitově prkenným tlumením vás možná pohltí při krátké projížďce na volné silnici, ale cestou zpět do Prahy po namáhavém dni venku jsem se přistihl, že už mi to všechno začíná trochu lézt na nervy. Každodenní použitelnost ostré třídy A snižuje rovněž vysoká spotřeba a nejen pocitová stísněnost interiéru. Když k tomu připočtete cenu odpovídající prémiové pozici značky, na vítězství to dnes nestačilo.

Čtyřikrát 4×4: Souboj ostrých čtyřkolek
Ohodnoťte tento článek!
3.7 (74.15%) 41 hlas/ů

8 KOMENTÁŘE

  1. No STI sice už není, co bývalo, ale že takovýhle test dělá zrovna někdo, kdo neví rozdíl mezi turboefektem a trubodírou nebo mezi váhou a hmotností, to je pánové velké faux pas…

  2. Transprarentně uplácené auto.cz mě už hodně vadilo, takže když jsem se dozvěděl, že bude mezi námi autaři další webovka zaměřená na auta a dění kolem, tak jsem se mooc těšil a moc ve vás vkládal.

    Ale po tom, co jsem si přečetl tu splažku zblitek k recenzi na hoty 4×4, tak jsem se oprávdu málim poblil.
    Dotyčného, kterej to napsal vyhoďte. To je neuvěřitelný. Mimochodem velkej průser je už vůbec porovnávat jablka s hrušky a když už, tak úplně zcestně a pominout zamyšlení a charaktery aut je už doslova dechberoucí.

    No, omluvte otevřenost a dejte si to do pořádku, můžete být dobrý.

    P.S. když budete chtít poradit, abych byl konkrétní (tady se rozepisovat nebudu), jsem k dispo.

  3. Bohužel je pravda, nové Sti je velká, těžká a lína potvora. Subaru udělalo stejnou chybu jako Mitsubishi s Evo X. Samozřejmě poladit motor a podvozek jde, ale s tou masou se nedá nic dělat (predpokládám že nikdo nebude kuchat fáro pro běžný provoz) A vím co říkám. Sti upravujeme a opravujeme 12 let a Evolutiony 17.
    Je pravda, nový Ford RS je opravdu pecka. Neskutečně mrštné auto, výborná převodovka. Jen motor v sérii je tupý. Ale na to je řešení. S 370ps a 580Nm jde snadno letět bokem na úzké okresce i bez Drift modu.

  4. Muj nazor: Pisete blbosti, běžte radši do práce. Já vim ze se vam nechce kluci. Tenhle článek je ostuda!

  5. Já bych tak příkrý nebyl a tento kometář věnuji autorovi, který si má (naštěstí) právo psát, co se mu zlíbí. Každopádně způsob, jakým popisuje jízdní vlastnosti STI jasně naznačuje, že zatím na něj řidičsky nedosáhl. Přiznávám se, že s STI jezdím v různých obdobách včetně těch ostrých závodních asi patnáct let. Přesto se nepovažuji za dobrého řidiče, protože nejdůležitější je respekta práce na sobě sama.

    Nicméně, milý kolego, doporučoval bych si sednout do STIčka vedlě někoho, kdo to skutečně umí, aby vám ukázal, jak se správně řídí. Já to před mnoha lety tak také udělal a moc mi to pomohlo. Pak nebudete psát nesmysly jako že je aktuální STI nedotáčivé, podvozek špatně naladěný apod. Vězte (a opravdu to neříkám ironicky), že ve vašem případě je problém mezi volantem a pedály. Což není nic špatného, pracujte na sobě a uvidíte, že odhalíte zcela novém obzory v ježdění autem. Mnoho zdaru!

  6. Máte sice pěkný tabulky zrychlení a brždění, ale nikde jsem nezahlíd v čem jsou auta obutý. Ty rozdíly mohou být naprosto v tolerancích různých značek pneumatik. (viz. srovnávací testy pneu) Pokud jsem to někde přehlédl, tak se omlouvám, ale pokud ne, není co srovnávat.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: