Zimní tipy od Seatu – Jezděte na sněhu jako profesionál

  • Závodní jezdec a odborník na řízení Jordi Gené nabízí několik praktických tipů pro bezpečnou jízdu na sněhu

  • Řidič si udrží kontrolu nad vozidlem předvídavým stylem řízení a plynulou jízdou

  • Při parkování venku se vyplatí zdvihnout stírací lišty, aby nepřimrzly ke sklu čelního okna

Nepříznivé povětrnostní podmínky a špatná viditelnost v zimním období jsou pro všechny řidiče výzvou pro jejich dovednosti za volantem. Víme však, jak řídit na sněhu? V Innsbrucku, hlavním městě Tyrolska v západním Rakousku, nám závodní jezdec a odborník na řízení Jordi Gené vysvětlil, jak tyto situace zvládat s klidnou myslí a naprostou jistotou.

– Zlaté pravidlo: Vysoké vrstvy sněhu pokrývají krajinu, kam až oko dohlédne. Na některých místech sahá sníh až do dvoumetrové výšky. Je časné ráno a mezi vrcholky hor se začínají objevovat první sluneční paprsky. Gené za volantem vozu SEAT Leon X-PERIENCE, vybaveného pohonem všech kol 4Drive, nám dává první radu: „Předvídejte, co je před vámi, a jeďte plynule, to je základní pravidlo pro řízení v nepříznivých podmínkách.“

– Jak sjet dolů z horského průsmyku? „Zásadní je brzdění motorem. Jízda v klesání na nižší převodové stupně usnadní ovládání vozidla a ulehčí brzdám,“říká Jordi na začátku úseku s klesáním. Toto doporučení platí jak pro zimu, tak i pro léto, ale mimořádně velký význam má právě v chladném období, protože při nízkých teplotách ztrácejí pneumatiky na asfaltu adhezi.

– Překvapení číhají ve stínech: Při jízdě na sněhu věnujte pečlivou pozornost tmavým plochám na vozovce, protože by se mohlo jednat o náledí: „Je důležité zachovat klid a nedělat náhlé manévry,“vysvětluje Jordi. „Volantem otáčejte pozvolna a brzděte jen mírně, dokud místo s náledím nepřejedete. Teprve pak získají pneumatiky znovu dostatečnou adhezi,“zdůrazňuje.

– Mlhové světlomety používejte pouze v extrémních podmínkách: Je chladný, ale slunečný den. V těchto případech „nikdy nepoužíváme mlhové světlomety. Jejich zapnutí je dovoleno pouze za špatné viditelnosti“. Mlhové světlomety jsou svým vyšším jasem přínosné v hustém dešti nebo mlze, ale „při nesprávném používání mohou oslňovat ostatní řidiče“, upozorňuje Jordi.

– Nejlepší způsob, jak parkovat venku: Jordi také radí přesunout u zaparkovaného vozidla s automatickou převodovkou páku voliče do polohy „P“, resp. zařadit „neutrál“ nebo první převodový stupeň či zpětný chod ve vozech s mechanickou převodovkou, a v obou případech zajistit vůz také parkovací brzdou. Při parkování venku doporučuje „zdvihnout stírací lišty, aby nepřimrzly ke sklu čelního okna během sněžení nebo velkého poklesu teplot“, říká a odklápí stěrače.

Mezi další doporučení, jejichž dodržování zvýší bezpečnost cestování automobilem v zimě, patří důkladná servisní prohlídka vozidla před zimní sezonou, zařazení homologovaných sněhových řetězů do výbavy vozu a udržování větší bezpečné vzdálenosti od vpředu jedoucího vozidla.

Ohodnoťte tento článek!

PŘIDAT KOMENTÁŘ: