Za volantem hybridní Škody Octavia: Ušetří, ale jezdí trochu rozpačitě

  • Mild-hybridní technologie Škody má v Octavii premiéru, nese označení e-Tec

  • Stejnou novinkou je i plug-in hybridní varianta, která ujede až 50 kilometrů na elektřinu

  • Oba ekologické modely jsme vyzkoušeli na vlastní kůži, u Octavie do zásuvky do byla „ostrá“ verze RS

  • Řízení modelu eTec je trochu rozpačité, podle automobilky vám ale ušetří tisíce

Zkuste hádat, na co budeme jezdit za 30 let? Mladoboleslavská Škoda v tom má jasno. A kdo by čekal, že na silnici převažují čisté elektromobily, nebyl by daleko od pravdy. Jenže auta, která si vyrábějí elektřinu sama z vodíku, nebo ji nabíjejí do trakčních akumulátorů ze zásuvky, budou podle produktového manažera modelu Octavia Petra Tomana tvořit zhruba 60 procent vozového parku. Dvě pětiny aut v roce 2050 ale stále využije tradiční fosilní paliva včetně zemního plynu, přičemž zhruba polovina z tohoto počtu bude elektrifikována. A to způsobem, jaký známe již z dnešních dnů: Od mild-hybridu, přes full-hybrid, až k plug-in hybridní variantě.

„Orouškovaná“ vídeňská premiéra elektrických Octavií pod názvem Udržitelná mobilita přináší naději hlavně pro samotnou automobilku. Čím více elektřiny, tím méně pokut za emise CO2, jejichž současné drastické limity již nejde bez zapojení elektrické energie do pohonné soustavy zvládnout. Jedním dechem je však nutné dodat, že symbióza spalovacího a elektrického motoru může některým motoristům konvenovat bez ohledu na administrativně nastolený trend. Ať už z důvodu jinakosti či proto, že tak lze skutečně snížit spotřebu benzínu.

Porovnali jsme novou Škodu Octavia Combi 2.0 TDI s předchůdcem. V mnohém je lepší, ale ne ve všem

Mild-hybridní technika představuje nejlevnější způsob, jak do procesu pohonu elektřinu zapojit. V případě Octavie e-Tec (stojí nejméně 553 900 Kč) jde o 48voltovou baterii s kapacitou 600 Wh uloženou pod sedadlem spolujezdce, řemenem poháněný startér-generátor a měnič napětí 48 V/12 V nacházející se zase pod sedadlem řidiče.

Cenový rozdíl mild-hybridu oproti konvenčnímu modelu má podle automobilky činit 18 tisíc korun, úspora benzínu pak představuje skromné čtyři desetiny litru. Ve skutečnosti však litrový e-Tec s benzinovým tříválcem pod kapotou stojí o 60 tisíc korun víc než benzinový základ. Je to tím, že e-Tec je k mání výhradně se sedmistupňovým dvouspojkovým automatem DSG, zatímco klasická verze je pro změnu v nabídce pouze s manuální převodovkou.

Schéma systému Škody Octavia eTec

S pečlivě vydesinfikovanou Octavii e-Tec vyrážíme na stokilometrový okruh po Dolním Rakousku. Elektřina má v mild-hybridním voze výhradně podpůrnou funkci: Startér generátor dokáže plynule zapojit motor při rozjezdu na semaforu, stejně tak poté, co auto bez motoru „plachtí“ v úseku s mírným klesáním. Ale hlavně pomáhá litrovému tříválci překonat slabší točivý moment při rozjezdech (tzv. funkce boost do rychlosti 20 km/h po dobu maximálně 10 sekund) a přidává ruku k dílu i při pružném zrychlení (do max. 80 km/h po dobu nejvýše tří sekund).

Model eTec si ekologickou značku EL nevyslouží. I tak ale dokáže šetřit
Paluba je v podstatě totožná s ostatními variantami nové Octavie

Mohlo by se zdát, že veškerá elektrická podpora probíhá spíše v symbolické rovině, přesto však může řidič cítit, že „něco je jinak“. Převodovka DSG s dlouhými převody setrvává na zařazeném rychlostním stupni i tehdy, kdy už by bez podpory elektřiny musela podřadit. Výsledný efekt je však trochu rozpačitý: Řidič přidá plyn, DSG nepodřadí, a motoru pak trvá relativně dlouho, než nabere dech.

Jinak než v konvenčním modelu se chovají i brzdy, které zásobují akumulátor energií získanou z brzdění. Mají poměrně slabý nástup, a kdo chce zastavit rychle a účinně, nesmí se bát sešlápnout brzdový pedál vskutku razantně.

RS do zásuvky

Poslední ostatně platí i o plug-in hybridní Octavii (Cena od 806 800 Kč). Ta se představuje ve dvou variantách výkonu, základ však vždy znamená čtyřválec 1.4 TSI (110 kW/150 k) a elektromotor (116 k/85 kW). Ve verzi iV dosahuje systémový výkon 204 k/350 Nm, provedení iV RS pak dokáže ze systému vydolovat 245 k/400 Nm. Kde se bere takový rozdíl, když vstupní podmínky jsou stejné? V tomto případě za vším hledejme pouhé nastavení řídicí jednotky.

Nová Škoda Octavia RS 2020 může být i plug-in hybrid. Kdo chce ale skutečné RS, ten bude volit TSI (první dojmy)

Dynamické odlišnosti mezi oběma iV verzemi jsou každopádně menší, než by napovídal deklarovaný výkon: Rozdíl ve sprintu na stovku činí pouhé čtyři desetiny vteřiny (iV: 7,7 s; iV RS 7,3 s), maximální rychlost je 220 vs. 225 km/h. Čistě na elektřinu mohou obě auta jet maximálně stočtyřicítkou. Podle výrobce spalovací motor nepotřebují zhruba do ujetí 60 kilometrů, v praxi je pak dosažení padesátikilometrové hranice už věcí slušné sebekontroly.

Označení RS je tedy v případě plug-in hybridní Octavie spíše marketingovým tahem než vážně míněným pokusem o auto čnící výrazně nad zbytkem rodu. Že tu nastal filozofický přerod pochopí člověk už ve chvíli, kdy se z útrob auta ozve umělý zvuk nejvíce připomínající americké osmiválce. K projevu auta se moc nehodí, naštěstí jde vypnout.

Schéma systému plug-in hybridní Octavie iV

Majitele RS uvyklého na benzinový dvoulitr může trochu zaskočit subtilní akustický projev vytočené čtrnáctistovky. Papírově má plug-in síly dost, v praxi se však nelze zbavit dojmu, že nejlépe funguje, když už je motor roztočený a auto nabralo rychlost. Skutečným sportovcem mezi Octaviemi tedy zůstává RS bez přívlastku. Octavia RS iV si však nepochybně najde svou fanouškovskou základnu, dá se s ní totiž jezdit pod šest litrů i v případě, že na cestu vyrazíte s prázdnou baterií.

Chudí bohatí co rádi šetří

Ačkoliv kupní síla Čechů není z nejvyšších, automobilka počítá s tím, že v případě Octavie iV bude Česko s prodanými 3000 kusy ročně třetím největším odbytištěm po Německu (10 tisíc kusů) a Velké Británii (4 tisíce). U e-Tecu s 6000 prodanými kusy pak skončíme pravděpodobně pátí.

RS vypadá impozantně i v šedém laku
Displej informuje řidiče o dění v pohonu

Petr Toman má pro slabost Čechů na hybridní auta vysvětlení: Podle průzkumu automobilky si typický zájemce o elektrifikovanou Octavii vydělá o desetinu méně než zákazník kupující naftovou či benzinovou verzi, přičemž je zároveň ochoten za auto zaplatit o 11 procent více peněz. Tento zdánlivý rozpor však vyústí v překvapivou pointu: Člověk, který má hlouběji do kapsy a za auto dá hodně peněz, chce vynaložené prostředky získat zpět prostřednictvím ekonomičtějšího provozu. A přesně to mu mohou elektrifikované škodovky poskytnout. Ačkoliv patrně ne všem.

Relativně nízké odhady prodejů hybridů vzhledem k celkové produkci Octavie naznačují, že Škodovka stále zápasí s omezenými dodávkami bateriových článků od externích dodavatelů. Je tedy možné, že Octavia iV bude alespoň zpočátku podobně exkluzivním zbožím, jako elektrické Citigo, jehož výrobu musela Škoda kvůli nedostatku trakčních akumulátorů nedávno předčasně ukončit.

Za volantem hybridní Škody Octavia: Ušetří, ale jezdí trochu rozpačitě
Ohodnoťte tento článek!
4.1 (82.22%) 9 hlas/ů

PŘIDAT KOMENTÁŘ: