Trochu ta snaha Ministerstva dopravy o boj proti stáčení tachometrů připomíná vytloukání klínu klínem. Ještě nikdy se nestalo, že by zvýšením pokut do absurdních mezí zcela zamezilo páchání přestupků nebo trestné činnosti. Nově chce tedy ministerstvo bojovat proti stáčení tachometrů ojetin tak, že za jeho nelegální manipulaci bude fyzickým i právnickým osobám hrozit sankce ve výši až půl milionu korun.
„Pokud mechanik při opravě nebo výměně tachometru nevystaví protokol a nepředá ho provozovateli silničního vozidla, může mu být uložena sankce až 50 tisíc korun. V případě, že provozovatel vozidla nepředá stanici technické kontroly při nejbližší evidenční kontrole protokol o provedení opravy nebo výměny počítadla ujeté vzdálenosti, může mu být uložena pokuta až 10 tisíc korun,“ uvádí ve svém prohlášení MDČR.
Doporučujeme: Že se v Německu nestáčí? Omyl, až třetina německých ojetin je stočená
„Sankce půl milionu korun hrozí každému, kdo nelegálně stočil tachometr, ale míříme především na jednotlivce a společnosti, které takovou činnost provádí opakovaně a za úplatu. Běžné řidiče, kteří omylem koupí auto se stočeným tachometrem, poškozovat nechceme. Na všechny, kdo uvažují o koupi ojetého auta, proto apeluji, aby si vozidlo dostatečně prověřili,“ říká ministr dopravy Dan Ťok. Ovšem celé to tak trochu „smrdí“. Nějak v tom nevidíme tu snahu o ochranu kupujících.
Máme z toho pocit, že kdo si neopatrně koupí stočené auto, ke kterému nedostane protokol o provedené opravě nebo výměně tachometru a na první technické kontrole se o stočení tachometru dozví, bude takovému kupujícímu hrozit pokuta za to, že protokol na STK neukáže. A teď nám řekněte, jestli si myslíte, že nepoctivý prodejce bude dobrovolně předávat nějaké protokoly o opravách tachometru. Tomu jde přeci jen o to, aby si „koloušek“ vzal toho passata po doktorovi z německa s 68 000 km, co s ním jezdil jen o nedělích do kostela.
Doporučujeme: Největší omyly a mýty o ojetinách, které dávno neplatí
Ke cti Ministerstva dopravy budiž ale připočteno, že konečně ze stránek www.kontrolatachometru.cz vyhodilo nutnost zadávat k VIN kódu auta také číslo posledního protokolu z technické prohlídky. Tím bude kontrola tachometru kupovaného auta jednodušší. Lze ji provést například na ploše bazaru nebo před koupí rychle pomocí mobilu s připojením k internetu, aniž by musel někdo přemlouvat prodejce o ten poslední protokol z STK. Prostě zadáte VIN auta a hotovo.
Nicméně pochybujeme, že tím stáčení tachometrů zcela vymizí. Jakkoli jsou ty manipulace nyní obtížnější, pořád se jim nelze zcela vyhnout. Nejrizikovější jsou nezávislé dovozy, kdy podvodníci běžně stáčejí auta před první českou STK. Na té se pak zaznamená až nový, upravený údaj tachometru. Tíže celé záležitosti tak bude stále na kupujících, kteří musí prostě používat rozum a myslet na to, že deset let starý ojetý diesel bude mít najeto spíše 300 000 km a ne 60 000 km.