Volvo si myslí, že rychlost zabíjí. Omezí proto svá auta na 180 km/h. I kdyby to mělo zachránit jeden život…

  • Od příštího roku budou mít všechny modely Volvo omezovač rychlosti na 180 km/h

  • Důvodem je snaha upozornit na riziko spojené s jízdou vysokou rychlostí 

  • Volvo totiž zjistilo, že ambiciózní plán na nulová úmrtí nelze realizovat pouze pomocí technologií. Je potřeba také změnit chování řidičů

  • A co Polestar 1 za 3,5 milionu, bude také jezdit maximálně 180 km/h, nebo se v něm budou zabíjet lidé? 

Volvo před lety prohlásilo, že od roku 2020 v žádném jeho autě nezemře ani nebude těžce zraněn žádný člověk. Plán to byl bohulibý a velmi ambiciózní, jenže těžko realizovatelný. To si u Volva uvědomili až teď, rok před nástupem cílového data. V aktuální tiskové zprávě automobilka nepřímo přiznává, že pouze pomocí technologií takového cíle nelze dosáhnout. Je potřeba změnit také chování řidičů. Proto teď Volvo oznámilo radikální řešení. Počínaje příštím rokem omezí rychlost u všech svých aut na 180 km/h.

Je potřeba říci, že v poslední době se v automobilovém průmyslu objevilo mnoho absurdních novinek (zejména v souvislosti se snižováním emisí), ale tohle jen tak něco nepřekoná. Volvo takto chce vyslat zákazníkům jasný signál o tom, že rychlost zabíjí. Skoro to vypadá, jako kdyby v automobilce začal pracovat někdo z tuzemského ministerstva dopravy: „Vyplatí se to, i kdyby to zachránilo pouze jeden jediný život,“ uvádí prezident Håkan Samuelsson.

Autonomní Volvo 360c prý nahradí letadla a změní naše životy

Tisková zpráva automobilky obsahuje i další zajímavá tvrzení. Třeba že lidé chápou nebezpečí spojené s pavouky nebo hady, ale nebezpečí vysoké rychlosti si moc neuvědomují. Řidiči údajně také často jezdí příliš rychle a nepřizpůsobují rychlost dané situaci ani svým schopnostem. Proto chce Volvo řidičům pomoci pochopit nebezpečí vysoké rychlosti a podpořit je ve správném chování. Do budoucna by také automobilka mohla nasadit systém, který bude automaticky omezovat rychlost u škol nebo nemocnic.

Volvo má pravdu v tom, že vůbec to nejlepší, co by bylo možné pro bezpečnost udělat, je zaměřit se na chování řidičů. Omezení rychlosti na 180 km/h je ale naprosto absurdní a věci moc nepomůže. Důvod je prostý, nebezpečná není vysoká rychlost, ale nepřiměřená rychlost. I s ultrabezpečným Volvem vyrobeným příští rok se klidně budete moci zabít. Staří přiřítit se na okresce rychlostí 130 km/h do vracečky a trefit strom. Tím spíš, když budete nepřipoutaní.

Chcete šetřit životní prostředí? Raději než hybridní Volvo si kupte Škodu Octavia RS TDI

V praxi tohle zvláštní rozhodnutí povede k tomu, že až si koupíte čtyřválcové Volvo klidně i za několik milionů, v Německu vás předjede kdejaká tříválcová Fabia. Možná je to zajímavá shoda okolností, ale právě německé dálnice s jejich neomezenou rychlostí jsou prostředí, v němž nejvíc vynikne konkurenční nevýhoda dnešních čtyřválcových Volv oproti šesti- a víceválcovým soupeřům. A dvojnásob to platí pro plug-in hybridy, které sice v tabulkách technických údajů mají slibné parametry, ale při rychlé dálniční jízdě na dynamice ztrácejí a mají vysokou spotřebu.

Můžeme jen doufat, že se k této „politicky korektní“ snaze nepřidají další. A hlavně že se nápadu nechytne EU a v nějakém nařízení na téma „jak mají vypadat automobily“ nezavede jednotnou maximální rychlost. Mimochodem, bylo by doslova kouzelné, kdyby se novinka týkala i modelů Polestar, což je značka, která patří právě pod Volvo. Třeba model Polestar 1 za 3,5 milionu s maximální rychlostí 180 km/h by rozhodně bylo něco, po čem zákazníci vždy toužili. Nebo Polestar 1 omezen na 180 km/h nebude, a tím pádem v něm budou umírat lidé?

Volvo si myslí, že rychlost zabíjí. Omezí proto svá auta na 180 km/h. I kdyby to mělo zachránit jeden život…
Ohodnoťte tento článek!
3.9 (78.33%) 24 hlas/ů

4 KOMENTÁŘE

  1. Tak omezení rychlosti je velké téma. V podstatě by mělo být poplatné navigační mapě, jinak nebude nikdy fungovat, ale to už je krůček od situace, kdy je řidič pouze dispečer anebo jen cestující – autonomní vozy. Každopádně bych rád uvedl na pravou míru, že nezabíjí rychlost, ale rozdíl rychlostí mezi vozidly. Ano, pak taky nedodržení bezpečné vzdálenosti, nedání přednosti v jízdě atd. Ale rychlost samotná nezabíjí. To bychom se nemohli přepravovat letadly.

  2. Na pravou míru bych tímto tvrzením raději nic neuváděl. Zabít se můžete jak při relativní rychlosti tak stejně tak i při absolutní rychlosti. A to neuvažuji relativní rychlost při čelním střetu, přičemž zde vítězí vůz s tužší karosérií a vyšší hybností. Ten má větší šanci na přežití.
    Nicméně souhlasím, že rychlost nezabíjí. Zabíjí vždy špatný řidič, rozhodnutí, opomenutí či riskantní manévr.
    Nevím, kde Volvo přišlo na to, že ve 180 se nikdo nezabije. Viděl jsem fatální nehody i ve 30 km/h, které se staly možná právě proto, že řidič jel příliš pomalu.
    Je zde ještě jedna otázka? Na koho Volvo cílí a jaký koncový zákazník si Volvo kupuje. To proto, aby se pak nedivili úbytku prodeje. Pak i nejšlechetnější myšlenka vezme za své.

  3. Ja uz len cakam kedy Brusel ombedzi maximalku vsetkych aut na 135, to je predsa tak bezpecne, produkuje to menej CO2…

PŘIDAT KOMENTÁŘ: