Ve Zlíně vznikl elektrický nástupce multikáry. Stojí přes tři miliony a ujede až 250 km

8 nových názorů
  • V Praze byl oficiálně představen komunální elektromobil Enviel 

  • Jde o projekt ze Zlína. Na světovém trhu údajně žádný podobný vůz není 

  • Aktuálně se čeká na dokončení homologace, výroba odstartuje příští rok. Několik zájemců ale výrobce eviduje už teď 

  • Základní cena je 3 200 000 Kč bez DPH. Na vůz je možné dostat dotaci ve výši zhruba 700 tisíc 

Rozvoj elektromobility se netýká pouze osobních aut, ale také jiných oblastí. Jednou z nich jsou komunální vozy, kde elektrický pohon obecně dává mnohem větší smysl. Komunální vozy toho totiž během dne obvykle mnoho nenajedou, často zastavují a nedosahují příliš vysokých rychlostí. Navíc se pohybují ve městech. To vše jsou důvody, proč nakonec dieselové (respektive obecně spalovací) motory nejsou pro tento druh provozu příliš vhodné. Přesně v tomto duchu se nesly úvahy autora Ladislava Chudého, které nakonec vyústily ve stavbu multifunkčního komunálního elektromobilu Enviel.

Enviel je dlouhý 4650 mm, široký 1740 mm, vysoký 2300 mm a má celkovou hmotnost 3,5 tuny. Zvládne odvézt náklad těžký až 1,5 tuny. V principu jde o víceúčelový vůz, kterému jsme si zvykli říkat „multikára“. Určitě si vzpomenete na svého času tolik rozšířený Multicar M25 z Východního Německa. Enviel ctí podobnou myšlenku, ale spadá do kategorie současného modelu Multicar M31. Je důležité zdůraznit, že se společností Multicar nemá společného nic. Tedy až na shodné uchycení nástaveb tak, aby současní majitelé starších vozů mohli pořídit pouze auto samotné a využít nástavbu, kterou už mají.

Český komunální elektromobil má jeden elektromotor o výkonu 70 kW. Nabízí také redukci a možnost přiřadit pohon přední nápravy
Na vůz lze naložit až 1,5 tuny. Uchycení nástaveb je shodné s tím, co dnes používá třeba společnost Multicar, takže zákazníci nástavbu měnit nemusí

Pohonné ústrojí pracuje s elektromotorem o výkonu 70 kW. Stále hnaná je zadní náprava, řidič ale může v případě potřeby přiřadit pohon předních kol. V autě je dokonce i redukce a uzávěrka zadního diferenciálu. Baterie jsou lithium-iontové. Základní kapacita činí 60 kWh. To by mělo stačit pro celodenní provoz, respektive k ujetí 250 km. Počítá se ale s možností instalovat i větší baterie, a to až do kapacity 90 kWh. Nejvyšší rychlost je omezená na 100 km/h. Akumulátory samotné obstarává česká společnost EVC, elektromotor má původ v Americe. Pro úplnost, nápravy dodává Iveco a brzdy pocházejí od Bremba. Kabina je vlastní výroby.

Dealerství Škoda v době elektrické: Záložní zdroj, dobíjecí stanice a karanténa pro nabourané elektromobily
Přečtěte si také:

Dealerství Škoda v době elektrické: Záložní zdroj, dobíjecí stanice a karanténa pro nabourané elektromobily

Je zajímavé, že autoři projektu zvažovali řešení s vyměnitelnými bateriemi, takže by Enviel mohl teoreticky jezdit neustále a pouze by se měnily vybité akumulátory za nabité. Jenže tento nápad narazil na technický problém v podobě odcházejících kontaktů propojujících akumulátor s automobilem. Proto nakonec bylo zvoleno klasické řešení. Kvůli ceně se nepočítá s možností rychlodobíjení. Enviel se dobije z nuly na 100 % prostřednictví střídavého proudu za zhruba šest hodin. V budoucnu by se mohl čas trochu zkrátit.

Enviel si dává za cíl prodat na českém trhu zhruba šedesát exemplářů, což znamená obsadit 10 % segmentu. Zda se to povede, to se teprve uvidí. Nicméně určitý zájem ze strany obecních úřadů je. Podle propočtů společnosti vychází úspora ve srovnání se vznětovou alternativou po pětiletém provozu na 600 tisíc korun.

petr (neregistrovaný)
Neumím si představit kdo si tohle vozidlo koupí.Ekonomika provozu autorům tohoto výrobku evidentně nic neříká,a bylo by zajímavé srovnání s klasickými vozidly.Nevěřím že se to dá provozovat bez výrazných ztrát, jedině snad s nějakými dotacemi jak je dnes zvykem.Cena jako za tři malé valníky i s nástavbami je prostě ústřel...
jan (neregistrovaný)
To si dovolí jen praha. Když os. el.vůz stojí od 600k tak tohleto bych bral tak za 500k
Vencl (neregistrovaný)
To žádný normální člověk nemůže koupit ! Co to je za cenu ?
Ondra (neregistrovaný)
Však oni nám ten zbytečný předražený elektrošrot přihřátí židáčci a ostatní dobroserové pro vlastní dobro a z našich peněz za každou cenu natlačí.
Viktor (neregistrovaný)
Starosta, který něco takového koupí, by měl být odsouzen za mrhání obecními prostředky.
Jakub Čapek (neregistrovaný)
Myslím si, že cena je přehnaná. Znám podobné vozy které se zde, na našem trhu prodávají již minimálně 5 let za zhruba poloviční cenu. Značky Goupil/ Mega Aixam.
  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?