Už jsme řídili Škodu Scala. Zde je sedm nejdůležitějších věcí o nástupci Rapidu

  • Škoda Scala nahradí v příštím roce obě karosářské varianty Rapidu

  • Oproti Rapidu je Scala o šest centimetrů delší, o devět centimetrů širší a má téměř o pět centimetrů delší rozvor náprav

  • Základem je platforma MQB A0, ve srovnání s Polem však tým Martina Hrdličky provedl na podvozku celou řadu konstrukčních změn

  • Design interiéru i exteriéru posouvá Scalu do úplně jiné sféry než Rapid

  • V nabídce motorů nebude chybět diesel ani varianta na CNG

  • Škoda Scala může mít LED světlomety nebo adaptivní tempomat s vedením v pruhu 

  • Všechny čtyři USB vstupy na palubě jsou typu USB-C, připojení k internetu přes zabudovanou SIM kartu se má dodávat sériově

  • Statická premiéra Scaly proběhne před koncem roku

Kolona čtyř prototypů vypadá tajemně. Maskovací fólie kryje nejen karoserii, ale i velkou část bočních oken. Palubní desky jsou téměř zcela zakryté, kamufláž ponechává viditelný jen přístrojový panel. A pohybujeme se v těsné formaci, uzavřené z obou stran doprovodnými vozy. Přesto je očividné, že vedle prvního seznámení vybraných novinářů s novým modelem Škodovky má tato akce ještě jeden důležitý rozměr: přitáhnout pozornost. Testovací trasa vede turisticky frekventovanou oblastí Českého Ráje a jedna ze zastávek nás zavede dokonce na nádvoří zámku ve Hrubé Skále. Když bezpečnostní pracovník Škody říká turistům „nefoťte nám to, prosím“, těžko ho brát vážně. Zaprvé proto, že kdyby automobilka opravdu nechtěla, aby se auto fotilo, nevodila by skupinky novinářů cik cak po své domovině. A zadruhé, z maskovací fólie na boku jasně vystupuje obří nápis ve formě hashtagu: #SkodaScala. To kdybyste byli trochu natvrdlí a hned vám nedošlo, že máte tu fotku hrozně tajného auta, které nesmíte vyfotit, co nejdřív hodit na Instagram.

IMG_4623
Už jste někdy viděli „tajný“ prototyp nového auta s nepřehlédnutelným hashtagem na kamufláži?
IMG_4070
Na seznamovací jízdy jsme vyráželi od vily v Česaně, v níž sídlí designérské středisko škodovky

Pro automobilku je důležité, aby se o novince mluvilo. Potřebuje dostat nové jméno mezi lidi. Škoda Scala nemá stejnojmenného předchůdce nejen v současném výrobním programu značky, ale ani v její dávné historii. Je to symbolický krok, která má mimo jiné vyjádřit, že Scala není přímým nástupcem Rapidu, i když ho v nabídce od jara nahradí. A jménem to jen začíná. Zde je sedm nejdůležitějších věcí, které jsme se o Scale minulý týden v Mladé Boleslavi a okolí dozvěděli.

  1. Škoda Scala je větší než Rapid

Rapid sice délkou karoserie přesahoval typické kompaktní hatchbacky, rozvor a šířka ho však řadily mezi malé vozy. Škoda Scala stojí na platformě MQB A0 koncernu Volkswagen, určené primárně pro malé vozy, ale oproti Rapidu o šest centimetrů delší, o dramatických devět centimetrů širší a má téměř o pět centimetrů delší rozvor náprav. Délkou i rozvorem tak přesahuje VW Golf coby typický hatchback nižší střední třídy a šířkou se mu blíží. Ale nechme v duchu našeho oblíbeného hesla „tabulka vydá za tisíc slov“ promluvit řádky a sloupce, do nichž jsme pro zajímavost zařadili i Octavii:

Vnější rozměry Škoda Scala Škoda Rapid Spaceback Škoda Octavia liftback Volkswagen Golf
Délka (mm): 4362 4304 4670 4258
Šířka (mm): 1793 1706 1814 1799
Výška (mm): 1471 1459 1461 1492
Rozvor náprav (mm): 2649 2602 2686 2620

Změnilo se i usazení karoserie na podvozku: Přední převis se zkrátil o 35 mm, zadní naopak o 45 mm prodloužil.

  1. Škoda Scala je prostornější než Rapid

Logickým vyústěním větších vnějších rozměrů je nárůst vnitřního prostoru. Škoda udává šířku v úrovni loktů vzadu 1425 mm a prostor pro hlavu 982 mm. Subjektivně se ve Scale sedí daleko příjemněji nejen než v Rapidu, ale i v Octavii, Leonu a Golfu. Kompaktní modely na platformě MQB mají totiž zadní sedáky položené velmi nízko, takže člověk sedí „v podřepu“ s pokrčenými koleny. Ve Scale je úhel v kolenou daleko příjemnější a stehna spočívají celou plochou na sedáku. A protože pod předním sedadlem je dost místa na zasunutí chodidel, i dospělý muž by zde pohodlně přečkal dlouhou cestu.

IMG_4047
Vzadu potěší nejen místo pro nohy, ale i poloha sedáku vůči podlaze. Všimněte si provizorních plastů na dveřní výplni
IMG_4113
I přes nadprůměrnou nabídku prostoru vzadu zůstalo konstruktérům dost místa na pořádný kufr. Má objem 467 litrů

Zavazadlový prostor má objem 467 litrů v základním uspořádání a 1410 l po sklopení zadních opěradel. K dispozici bude polohovatelná dvojitá podlaha. Ve vyšší poloze je v jedné rovině s nakládací hranou, samozřejmě na úkor maximálního objemu.

  1. Škoda Scala není jen prodloužené Polo

Použití platformy MQB A0 by mohlo svádět k domněnce, že konstruktéři zase tolik práce neměli. Jenže takhle jednoduše se dnes auta nestaví. „Oproti Polu máme zhruba o osm centimetrů delší rozvor a také větší kola,“ upozorňuje Martin Hrdlička, vedoucí vývoje podvozku a agregátu ve Škodovce. „Maximální průměr kola se zvětšil ze 612 na 645 mm, přičemž Polo má maximálně 630. A už jenom tím, že prodloužíte rozvor a zvětšíte kola, se postaráte o to, abychom my ve vývoji měli dost práce.“

IMG_3350
Stejná platforma neznamená stejné auto. Na podvozku se odehrálo velké množství změn

Je potřeba zvolit nové pružiny. K novým pružinám je zapotřebí vybrat nové tlumiče. K tomu lůžka náprav. Kalibrace elektrického posilovače řízení. Nové odpružení a tlumení často vyžaduje zásahy do konstrukce karoserie. A tak dále a tak dále. „V závislosti na motorizaci a výbavě vozu používáme sedm variant pružin a čtyři varianty svařence vlečené zadní nápravy,“ dodává Hrdlička. Jeho tým také zvolil pro Scalu tlumiče pérování od firmy Kayaba, která do koncernu zatím vůbec nedodávala, a vyvinul pro ni větší bubnovou zadní brzdu. „Má rozměry 228 x 400 mm, u Pola je průměr 200 mm,“ říká mediálně známý inženýr a syn legendárního konstruktéra Favoritu. Mimochodem, bubnovým brzdám předpovídá Hrdlička renesanci. Podle něj s nimi lze dosahovat stejné brzdné dráhy jako s kotouči, jsou méně citlivé na vodu a prach z obložení se z nich nedostává tak snadno do vzduchu, což bude další „emisní“ téma, které bude automobilový průmysl muset v dohledné době řešit.

  1. Škoda Scala je daleko hezčí než Rapid

Fotky neodmaskovaného auta vám zatím ukázat nemůžeme. Ani je nemáme, protože při vstupu do vývojového střediska „Česana“ jsme si museli nechat přelepit fotoaparáty na telefonech a než nám auto předvedli, museli jsme telefony dokonce úplně odevzdat. Scalu jsme si ale mohli dosyta prohlédnout zvenku i zevnitř. A celkový dojem je úplně někde jinde.

Skoda Vision RS_06
Koncept Vision RS dává o Scale dobrou představu. Sériové auto je užší, má oblejší záď a samozřejmě méně dramatická kola a nárazníky

Stejně jako Rapid Spaceback si Scala zachovala siluetu na půl cesty mezi hatchbackem a kombi. Díky větší šířce, delšímu rozvoru a kratšímu přednímu převisu má však dramaticky jiné proporce, které jsou ještě zdůrazněné většími koly. Rapid měl kola o průměru 14 až 17 palců, Scala přidává palec navíc. Hlavně se ale posunula práce s „grafikou“, světlohrou a plochami. Namísto jednoduché low costové plechařiny Rapidu má Scala sofistikované prolisy. Koncept Vision RS skutečně vystihuje podobu auta poměrně věrně. Odmyslete si dva centimetry šířky a přehnaně sportovní stylizaci nárazníků a máte dobrou představu o tom, jak Scala vypadá.

Vision RS: Jsou budoucností ostrých Škodovek vegani, vyšší hmotnost a horší dynamika?

Svisle postavená maska se „zubatým“ žebrováním a trojúhelníkové přední světlomety jí dávají agresivní vizáž, podpořenou denním svícením podél horní hrany světlometů. Tvarování ploch pod „tornado linií“ pontonu opticky vytahuje blatníky do stran a kapota sahá až k patě A-sloupku jako u Superbu, aby linie v této části netrhala rušivá spára.

Nejcharakterističtějším znakem Škody Scala bude ale nakonec záď. Trojrozměrně zaoblené zadní okno s velkým nápisem ŠKODA není zarovnané se zadním čelem – při pohledu zboku tvoří jakýsi „zobák”, na který navazuje i tvarování dělených zadních svítilen. Ty mohou být poprvé opatřeny „dynamickými blinkry“, tedy postupným rozsvěcováním směrových světel od středu k okrajům po vzoru Audi. Vpředu ale Scala tento prvek nedostala. Stejně jako jiné modely značky má Scala na spodní straně zadního nárazníku lichoběžníky, které mají tak trochu připomínat koncovky výfuku. Působilo by to elegantněji, kdy se skutečnou koncovku podařilo zcela skrýt. Ta ale viditelně míří k zemi na levé straně.

  1. Škoda Scala má výrazně modernější interiér

Je to stejný příběh jako v případě exteriéru. Namísto strohých tvarů a jednoduchých ploch jsou zde moderní linie, které vedou oko, zdůrazňují šířku auta a nezapomínají ani na potřebu určité zdobnosti, která v Rapidu (nebo i Octavii) tolik chybí. Klíčem k vytvoření tohoto dojmu je odvážnější používání šikmých hran, lichoběžníků a trojúhelníků. Koncept Vision RS opět dává dobrou představu o rozložení a tvaru hlavních prvků. Spodní linie palubní desky kopíruje linii přední hrany kapoty nad světly a maskou. Před řidičem se nachází digitální přístrojový panel (základní analogové přístroje jsme nespatřili), tvořený 10,25“ TFT displejem. Nabízí pět režimů zobrazení. Od minimalistického pro jízdu v noci přes sportovní s velkým centrálním otáčkoměrem až po mapu přes celou šířku, jako to známe z Audi. V lichoběžníkovém vybrání uprostřed palubní desky je zasazen velký dotykový displej stylizovaný do podoby tabletu. Základní infotainment Swing má úhlopříčku 6,5“, Bolero 8“, vrcholný Amundsen 9,2“.

Skoda Vision RS_08
I v případě interiéru platí, že koncept Vision RS poskytuje dobrou nápovědu. Shodují se základní tvary palubní desky i středové konzoly

Panel klimatizace má elegantní vroubkované otočné ovladače pro rychlé nastavení teploty, pro podrobnější nastavení (třeba distribuce vzduchu) ale už musíte na dotykový displej.

Ve vystaveném autě nás zaujaly i dekorační lišty s povrchovou úpravou imitující frézování a zejména struktura měkčeného plastu na palubní desce. Nesnaží se imitovat zrno přírodní kůže. Má jemné křížové šrafování, které působí moderně a originálně.

  1. Škoda Scala jezdí hezky, ale musíte vědět, co objednáváte

Sáhodlouhé rozbory jízdních vlastností na základě několika málo desítek ujetých kilometrů jsou vždy tak trochu podvodem na čtenářích. A dvojnásob když se jedná o předsériové prototypy. Následující postřehy proto berte s rezervou, ale zdá se, že ani Scala se příliš neodchýlí od tradičně velmi solidního standardu Škody.

IMG_4441
Stavitelné tlumiče budou vždy dodávány v kombinaci s odpružením sníženým o 15 mm

Motory známe z jiných modelů. Patnáctistovka TSI je příjemně živá, má hezký zvuk a solidní střední rozsah otáček. S převodovkou DSG si ještě nerozuměla úplně dokonale, ale to se prý doladí. Příjemným překvapením pro mě by litr s manuálem. Ani ne tak kvůli motoru samotnému, ale Scala s ním je nádherně lehká na předek, úzkými a klikatými asfaltkami okolo Hrubé Skály se protahovala s návykovou hravostí. A v tomto konkrétním autě mě zaujala výjimečná plynulost řazení, podpořená perfektním záběrem spojky. Snad to nebyla jen příjemná nahodilost konkrétního předsériového kusu. Reakce na plyn benzinových motorů jsou lehce umrtvené částicovým filtrem, ale s tím se zkrátka musíme naučit žít.

Motor/Převodovka 5st. man. 6st. man. 7st. DSG
1.0 TSI 70 kW X - -
1.0 TSI 85 kW - X X
1.5 TSI 110 kW - X X
1.6 TDI 85 kW - X X
1.0 G-TEC 66 kW X - -

Scala nabídne dvě varianty odpružení. Základní a s přepínatelnými tlumiči. Na rozdíl od větších modelů nejsou adaptivní, stiskem tlačítka přepínáte mezi dvěma pevně danými charakteristikami tlumení. Ale pozor, už v základním nastavení je tento podvozek citelně tužší. „Prodejci by měli zákazníkům vždy dobře vysvětlit, že tento podvozek je vlastně sportovní volbou,“ říká Jaroslav Krejča, vedoucí projektu Scala a jeden z našich spolujezdců. „Oproti standardnímu nastavení je o 15 procent snížený.“ Má pravdu. Nečekejte, že si s nastavitelnými tlumiči koupíte komfortnější svezení. Naopak, základní odpružení se na zaplátovaných okreskách zdálo citelně plavnější. A těžko říct, jestli to bylo právě rozdílnými tlumiči, jinou kalibrací řízení nebo prostě tím, že prototypy nejsou jeden jako druhý, ale litr s manuálem a standardním podvozkem měl daleko příjemnější řízení než 1.5 TSI DSG s nastavitelným podvozkem, u nějž byla patrná značná necitlivost okolo neutrální polohy a také „ztěžknutí“ s rostoucím příčným zatížením pneumatik nepůsobilo tak přirozeně jako u tříválce.

  1. Škoda Scala je chytřejší než Rapid

Využití moderní koncernové platformy a posun z low-costové kategorie se odrážejí i v nabídce elektronických systémů. O digitálním přístrojovém štítu už řeč byla. Škoda Scala ale „umí“ mít třeba i full-LED světlomety s adaptivní funkcí, adaptivní tempomat s vedením v jízdním pruhu nebo lepší hlídání mrtvých úhlů, které díky delšímu dosahu radarů zaznamená rychle se blížící auto na vzdálenost až 70 metrů.

IMG_1487
Škoda Scala obklopená novináři a lidmi ze Škody na nádvoří zámku ve Hrubé Skále
IMG_1498
Jednou z novinek je integrované tažné zařízení s dálkovým mechanickým odjištěním

Vpředu i vzadu najdete po páru USB vstupů. Přední jsou i datové, zadní jen dobíjecí. Všechny čtyři jsou ale standard USB-C. „Vedli jsme o tom velké diskuze. A pravda je, že adaptace na USB-C zatím nepostupuje tak rychle, jak jsme předpokládali v okamžiku, kdy jsme se rozhodovali,“ připouští Tomáš Veselý, který odpovídá za elektrické systémy vozu. „Jde ale o to, abychom byli připraveni na budoucnost. Vůz musí vydržet na trhu nějaké tři čtyři roky beze změn.“ Podle něj není vyloučeno, že prodejci budou alespoň zpočátku dávat redukci z USB-A na USB-C jako „pozornost podniku“.

Jak už bylo řečeno, v nabídce budou tři úrovně infotainmentu: Swing, Bolero a Amundsen. Všechny ale podporují Apple CarPlay i Android Auto. „Na rozdíl od některých jiných výrobců vás nebudeme nutit kupovat si schválně nejvyšší verzi s navigací, pokud chcete raději používat zrcadlení telefonu,“ říká Veselý. „Dáváme zákazníkovi na výběr.“

Škoda Scala není první auto toho jména. Svého času ho nosila Zastava i Renault

Škoda Scala je sériově vybavena připojením k internetu. LTE SIM karta je v autě zabudovaná a datový tarif platí Škoda. Díky tomu může Scala nabídnout třeba tzv. hybridní navigaci. Ta sice stále pracuje s lokálně uloženými mapovými podklady. Po zadání cíle si ale stáhne aktualizovanou výseč mapy v okolí trasy a samozřejmě bude pracovat s dopravními informacemi v reálném čase. I to bude v bezplatném datovém tarifu zahrnuto. Zákazník bude platit data navíc jen za doplňkové online služby, jako je třeba využívání palubního wi-fi hot spotu nebo informace o počasí atd.

Automobilka hovoří o třetí generaci online služeb. Kromě hybridní navigace bude díky nim možné stahovat do infotainmentu nové aplikace nebo poslouchat online rádio. Slibuje se také intuitivní hlasové ovládání i v češtině, přestože zatím není úplně jasné, zda bude k dispozici už při zahájení prodeje Scaly.

Podobu vozu a první informace o cenách plánuje Škoda zveřejnit nejpozději začátkem prosince. Konfigurátor by měl být spuštěn 6. 12. Prodej se naplno rozběhne v příštím roce, kdy Scala postupně nahradí obě karosářské varianty Rapidu. Ten bude nadále pokračovat pouze na některých mimoevropských trzích.

Další podrobnosti o nové Škodě Scala si můžete přečíst v obsáhlém press kitu:

Otevřít tiskovou zprávu

Už jsme řídili Škodu Scala. Zde je sedm nejdůležitějších věcí o nástupci Rapidu
Ohodnoťte tento článek!
4.45 (89%) 20 hlas/ů

5 KOMENTÁŘE

  1. “4. Škoda Scala je daleko hezčí než Rapid
    Fotky neodmaskovaného auta vám zatím ukázat nemůžeme.”

    Tak nějak nechápu, jaké fotky jste tedy poskytli, odmaskovaného auta?

  2. Za velmi pozitivní vnímám fakt, že varianta s 1,6TDI bude konečně vybavena 6istupňovou převodovkou. Motor spolehlivý se solidním výkonem a velmi nízkou spotřebou bude s touto převodovkou velmi dobrá volba pro větší nájezdy.

  3. Nejlepší bude cena ” začíná od” a tam bude figurovat nepoužitelný 1.0 tříválec, takže dalších 60 tis minimálně aby se v tom dalo trochu jezdit a jsme na částce pro většinu z nás, co na ni nedošáhnou.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: