Toyota oslavuje své prohry v 24 h Le Mans speciálními modely GT86

  • Toyota připravila speciální kupé GT86 k oslavě svého působení v Le Mans

  • Vyrábět se nebudou, jsou to jedinečné exempláře

  • Připomínají závodní modely, které měly vítězství na dosah

Ačkoli Toyota nemůže na slavný vytrvalostní závod 24 h Le Mans vzpomínat zrovna v nejlepším, protože jí absolutní vítězství několikrát smolně uteklo pod rukama doslova v posledním kole, nebojí se své snažení v prestižní motoristické disciplíně připomínat. Zvlášť když letos, po ukončení působení Porsche, má přeci jen Toyota šanci stát se historicky teprve druhým japonským výrobcem, který Le Mans vyhraje.

Doporučujeme Mazda RX-7 (1984) vs. Toyota MR2 (1986): Dva východy slunce

Na oslavu 86. ročníku slavného závodu představila Toyota 8. června (8.6.) tři speciální kupé Toyota GT86, která odkazují na nejslavnější závodní speciály Toyoty vrcholné kategorie. Modré kupé vzpomíná na Toyotu TS010 z roku 1992, která dokončila Le Mans na 2. místě za vítězným Peugeotem. K pohonu tehdy sloužil desetiválec 3,5 l,odvozený od motoru pro monoposty Formule 1. V Le Mans měl výkon přibližně 700 koní. I když v Le Mans model TS020 nevyhrál, zvítězil v roce 1992 v japonském šampionátu sportovních vozů v kategorii jezdců i konstruktérů.

Toyota GT86 (21)
V podobných barvách startoval v Le Mans prototyp TS010 s desetiválcem 3,5 l, odvozeným z projektu motoru pro Formuli 1
Toyota TS010
Toyota TS010 skončila nakonec v Le Mans druhá. (Foto: Mytho88, CC BY-SA 3.0, Wikimedia Commons)

Červené kupé pak vzpomíná na legendární Toyotu TS020 GT-One s dvojitě přeplňovaným osmiválcem 3,6 l. V roce 1998 odstoupila z průběžného prvního místa v Le Mans kvůli poruše převodovky, vyhrálo nakonec Porsche GT1. V roce 1999 pak model TS020 dojel pouze se ztrátou jednoho kola druhý za vítězným BMW.

Toyota GT86 (8)
Druhé kupé GT86 zase připomíná velice slibný speciál TS020 z let 1998 a 1999. Ale i ten měl smůlu a v roce 1998 nedojel
Toyota GT-One
Toyota TS020 GT-One s přeplňovaným osmiválcem 3,6 l držela první místo, ale v závěru závodu v roce 1998 odstoupila kvůli převodovce

Třetí kupé GT86 pak připomíná smolnou Toyotu TS050 Hybrid, který se zastavila v posledním kole závodu v roce 2016. Tehdy měla vítězství na dosah. Zlato nakonec spadlo do klína značce Porsche.

Toyota GT86 (19)
Třetí upravené kupé GT86 vzpomíná na smolný prototyp TS050 Hybrid, který měl vítězství v roce 2016 na dosah, ale zastavil se v posledním kole
Toyota TS050
Letos má Toyota docela slušnou šanci, protože tovární tým Porsche účast v šampionátu WEC a v Le Mans v kategorii LMP1 ukončil

Všechna kupé GT86 mají velký zadní spoiler, specifická kola připomínající slavná závodní auta, sportovní výfuk a o 40 mm snížený podvozek. Nicméně prodávat se nebudou, jde pouze o výstavní exempláře.

Toyota oslavuje své prohry v 24 h Le Mans speciálními modely GT86
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 4 hlas/ů

PŘIDAT KOMENTÁŘ: