+

  • Komfortní a sebejistý podvozek
  • Dostatečně silný motor
  • Přehledný multimediální systém

  • Zpoždění zobrazení polohy v navigaci
  • Nízko uložené otevírání kufru
  • Šířka středového tunelu u kolen

Kompaktní městské auto v roce 2019 nesmí být žádná laciná popelnice jen tak pod zadek. Musí dobře vypadat, umět jezdit i po dálnici a také nabídnout bohatou elektronickou výbavu. Jinými slovy, vyhovět všem.

Rodinné stříbro vyžaduje citlivý přístup. Minulá generace Clia byla i v loňském roce (tedy těsně před příchodem tohoto nástupce) s bezpečným náskokem nejprodávanějším malým vozem v Evropě. Ve všech verzích pak vzniklo více než patnáct milionů kusů. A stejně jako například Volkswagen nehazarduje se svým bestsellerem ve formě Golfu a nedělá příliš radikální změny, i proměna Clia je velmi citlivá.

Na zadních sedadlech je pro normálně rostlého člověka místa tak akorát. I tak ale budou v druhé řadě nejspokojenější děti, kterým však budou chybět zdířky pro dobíjení mobilních zařízení
Hlavice řadicí páky je umístěna dobře pro řidiče, kterí sedí blíže i dále od volantu. Chod není v některých případech zcela hladký, ale k zádrhelům dochází jen výjimečně

Alespoň zvenčí. Nový Renault Clio o 14 milimetrů kratší, má o 6 milimetrů menší rozvor a také je až o 30 milimetrů nižší než dříve. Jde tedy proti obecnému trendu neustálého bobtnání, který nezřídka dělá z kdysi šikovných městských autíček opuchlé obludy. Zvenčí si možná na první pohled nevšimnete, že jde o nový model. Zákazníkům se dle prodejních čísel i ankety samotné automobilky design minulé generace líbil, takže základní výraz čelní masky nebo třeba kliky zadních dveří, schované u zadních sloupků, zůstávají v poznatelné formě.

Naopak vnitřek prošel radikální proměnou. Palubní deska tvoří jemnou vlnku s vykrojením v oblasti řidiče, k němuž je nyní také natočený středový panel. Zmizely páčky a přepínače, které u minulé verze vyvolávaly vzpomínky na trojkovou Lagunu. Některé prvky typu volantu, hlavice řadicí páky nebo otočných voličů klimatizace a tlačítek pod obrazovkou multimediálního systému jsou stejné jako u aktuální verze Dacie Duster, kde působí téměř luxusně, zde pak zcela adekvátně.

Ovládání rádia na páčce pod volantem se moc nepovedlo. Tlačítka hlasitosti jsou malá a musíte je tisknout směrem k sloupku řízení
Digitální přístrojový štít má v této variantě úhlopříčku 7 palců. Dobře se čte, nezatěžuje řidiče zbytečnostmi a má slušné rozlišení

Zajímavěji je pojat také středový tunel, na kterém v této výbavě nehledejte páku klasické parkovací brzdy. V přední části vozu mimo jiné najdete o čtyři litry více z hlediska odkládacích prostor. Významnou změnou je použití měkčených materiálů na více místech než kdy dříve. V závislosti na stupni výbavy je na omak příjemné obložení na středním pásu palubní desky (výbava Zen), v její horní části a okolo řadicí páky (výbava Intens), a v rámci příplatkových paketů také ve výplních dveří. Nová jsou i sedadla se štíhlejšími opěradly, která přidávají místo pro nohy vzadu. Vnitřek lépe vybavených Clií, kterým je i tento kus, působí kvalitně a útulně, volant dobře padne do ruky a pohodlnou pozici za ním najdete snadno díky dobrému rozsahu seřízení sedačky. I ta je komfortní, zároveň poskytuje dobrou boční oporu v oblasti trupu, má také delší sedák. Rozměrnější řidič a spolujezdec však mohou mít problém s šířkou středového tunelu v místech okolo řadicí páky, která mohou občas tlačit do nohy.

Přední sedačky kvalitně podrží boky trupu v zatáčkách a zároveň neutiskují ramenatější osoby
Ovládací prvky klimatizace jsou velké a hezky padnou do ruky. Nahmátnete je bez rozptylování

S digitálním přístrojovým štítem je snadná spolupráce, 7″ obrazovka se dobře čte a nezatěžuje oči přemírou zbytečných informací. Vrcholný infotainment Easy Link s obrazovkou o úhlopříčce 9,3″ má přehlednou grafiku a snadno si zvyknete na manipulaci s různými dlaždicemi pro jednotlivé funkce. Vertikální uložení displeje oceníte zvlášt při používání navigace s podklady TomTom, která díky online připojení zohledňuje dopravní situaci, ukazuje případné zádrhele po trase a také zná aktuální ceny na čerpacích stanicích, včetně barevného rozlišení těch, které mají palivo drahé či levné oproti konkurenci.

Videodojmy: Nový Renault Clio 1.0 TCe nabízí za málo peněz spoustu muziky

Cíle do navigace lze zadávat na jedné řádce, ušetříte si tak otravný postup „země, město“ a tak dále. U tohoto kousku však měla navigace při své práci drobná zpoždění zobrazení polohy na mapě oproti té skutečné, což je v dopravně složitějším prostředí celkem matoucí. Systém se umí automaticky aktualizovat, uvidíme, zda bude vykazovat tento nešvar po nějaké době, až se s Cliem opět svezeme.

Vyšší výbavy mají kromě výkonnějších předních LED světlometů také lepší zadní světla s trojrozměrným efektem

Litrový motor s manuální převodovkou bude zřejmě nejčastější volbou budoucích majitelů Clia, v nabídce nahrazuje tříválec s objemem o deci menším, oproti kterému má tabulkově vykazovat spotřebu nižší o 0,8 l/100km. Jde o povedeného zástupce svého druhu, neobtěžuje hlukem nebo vibracemi, byť konkurenční jednotky od Fordu nebo koncernu mají o něco klidnější chod. Jeho 100 koní a 160 Nm na lehké Clio stačí, i pokud jedete ve více osobách nebo s nákladem, na dálnici pak není problém udržovat stotřicítku, byť se při potřebě předjíždět nebo zdolat větší stoupání sem tam nevyhnete podřazení o stupeň.

FullL LED světla vpředu i vzadu má každé Clio, dvě vyšší výbavy Intens a R.S. Line dostávají lepší verzi s automatickým přepínáním dálkového svícení adiodovými mlhovkami
Základní rozměr kol a pneumatik je 185/65 R15 pro nejslabší atmosférický motor. Optimem z hlediska komfortu jsou 16″ kola s pneu 195/55, tyto 17″ disky pohodlí lehce omezují

Počítat také musíte s celkem výrazným turboefektem. Řazení díky dobrému umístění páky neobtěžuje, pokud by vám vadilo, počkejte si chvíli, než bude litrové TCe k dostání s bezestupňovým automatem X-Tronic. V mnoha ohledech tedy Clio funguje tak, jak od (pří)městského auta z roku 2019 čekáte. Ale v rukávu má navíc jeden velký trumf – podvozek. Nebouchá, nepřenáší rázy do kabiny a navíc velmi obratně kopíruje vozovku a její nedokonalosti i ve vyšších rychlostech, aniž by ztrácel přilnavost. Kola zvládají velmi rychlé pohyby při pružení, i v této sedmnáctipalcové příplatkové podobě. Na šestnáctkách je pak dojem sofistikovaného naladění i fungování ještě o chlup lepší.

Kufr je dobře přístupný, k jeho otevření ale musíte nahmátnout tlačítko, umístěné v zadním nárazníku v prostoru nad registrační značkou
Náběh zátahu u tohoto motoru přichází až ve vyšších otáčkách, těch se však nemusíte bát. Spotřeba i hluk jsou na přijatelné úrovni

Z mezigeneračního pohledu Clio pokročilo v mnoha směrech správně. Při zachování kompaktních rozměrů se podařilo lépe využít dostupný půdorys, zapracovat na kvalitě vnitřku a dodat řadu užitečných moderních asistentů, z nichž nemálo najdete v základní výbavě. Nový motor vyhoví celému spektru situací, díky jeho dostatečnému elánu se nemusíte bát ani dálnice a potěší i jeho spotřeba. Naopak mdlejší reakce a čekání, než se sebere z nižších otáček, k vozu této kategorie tak nějak patří. Vrcholný multimediální systém pak díky řadě moderních funkcí a dostupných aplikací nadchne digitálního hračičku, doufejme však, že se Renaultu podaří odstranit zpoždění v poloze auta, protože v tomto námi testovaném stavu jde o dost otravnou vlastnost. Na druhou stranu, do koupě vestavěné navigace vás nikdo nenutí. Zcela bez připomínek je podvozek, který je o mílový krok před tempem, kterého umí Clio TCe 100 dosahovat.

Interiér

Pokrok je znát z hlediska ergonomie i kvality. Ve vyšších výbavách je uvnitř Clia měkčené kdeco, zpracování působí solidně a trvanlivě. Přední sedadla jsou pohodlná a zároveň příjemně podrží tělo v zatáčkách. Někomu by však mohl vadit (nepovinný) měkčený „věnec“ okolo řadicí páky na středovém tunelu, který ukrajuje prostor pro nohy řidiče a spolujezdce, sem tam navíc lehce zaskřípou jeho plasty.

Nový volant má tenčí ramena a lepší tvarování v oblasti, kde se má správně držet. Na nejpoužívanější tlačítka dosáhnete palci bez problému, až na aktivaci tempomatu. Na 9,3″ obrazovce systému Easy Link je v základním zobrazení vidět vše potřebné. Pokud přepnete na navigaci, naplno využijete výhod vertikálního uložení displeje

V přihrádce vpředu uprostřed najdete dva USB porty (od druhého stupně výbavy Zen výš), sluchátkový vstup a volitelně i užitečnou indukční nabíječku, za kterou ve dvou nejvyšších specifikacích připlácíte rozumných 2500 korun. Příjemná jsou fyzická tlačítka regulace podsvícení a vypínání vedení v pruzích nalevo od volantu.

Motor a spotřeba

Litrový tříválec H4D Turbo nahrazuje v nabídce populární jednotku 0.9 TCe, ale není její upravenou verzí – vychází ze čtyřválce 1.3 TCe (H5H Turbo). Obejde se bez přímého vstřikování i filtru pevných částic. V nabídce benzinových motorů tvoří střed a podle toho také funguje – má dobrý zátah, ale zároveň i (nikoliv tragicky) citelnou turbodíru. Síla mu vydrží i do vysokých otáček, takže s ním lze bezpečně předjíždět i najíždět na dálnice, po kterých se Clio může pohybovat sebevědomým tempem. Rozptyl spotřeby není v různých jízdních režimech velký, pod pět litrů se sice jen tak nedostanete, ale při vyrovnané kombinaci města, okresky a dálnice není problém stabilně dosáhnout hodnoty 5,5 l/100 km.

Cena a výbava

I to nejlevnější provedení Clia má například diodová světla, tempomat i omezovač, aktivní brzdění s detekcí chodců i cyklistů, rozpoznávání dopravních značek nebo varování před opuštěním jízdního pruhu s automatickou korekcí jízdní dráhy. Motor TCe 100 dostanete až v druhém stupni Zen od 319 000 Kč, kterému nechybí manuální klimatizace a rádio s dotykovým displejem. Clio si můžete vyšperkovat jedním z deseti paketů, které přidávají různé okruhy výbavy, například pro snazší parkování, s lepším audiem a infotainmentem či vyhříváním volantu a sedadel. Příplatky za tyto balíčky nebo jednotlivé prvky jsou mírné, nejdražší a nejobsáhlejší stojí 21 tisíc korun.

Infotainment

Nejvyšší specifikace systému Easy Link má velmi povedenou vertikálně uloženou obrazovku, díky které je možné mít v základním zobrazení na očích všechny důležité funkce, tedy navigaci, rádio i handsfree. Při zobrazení velké mapy pak vidíte pořádný kus své trasy pohodlně před sebou, včetně cen paliva pro váš konkrétní vůz. Čerpací stanice v okolí si můžete nechat seřadit dle ceny pohonných hmot a vybrat tu správnou. Pohodové je také zadávání cílů do jediné řádky, které šetří čas a nervy. Navigace nicméně ve své aktuální formě lehce zaostává za skutečnou polohou vozu, což v členitějším prostředí působí zmatky. Automatické aktualizace bez nutnosti cokoliv kamkoliv připojovat máte zdarma po dobu tří let.

Provozní náklady

Dostupné auto s malým motorem znamená velmi zajímavou kalkulaci povinného ručení ihavarijního pojištení (6245 Kč + 11 896 Kč), náklady na palivo se vzhledem k příznivé spotřebě ve městě i mimo něj také drží v rozumných mezích. V rámci servisních prohlídek dochází v prvním roce k výměně pylového filtru, v druhém roce pouze k prohlídce, třetí rok se mění opět pylový filtr a dále brzdová kapalina, během čtvrtého roku Clio dostane nový vzduchový filtr a svíčky, pátý rok pak opět pylový filtr a novou chladicí kapalinu. Celkem za pět let vlastnictví utratíte za prohlídky i díly 18 538 Kč včetně DPH, což jsou náklady zcela snesitelné. Z hlediska náhradních dílů svou cenou trochu vyčnívají diodové přední světlomety, ale před jejich poškozením by vás mě alespoň v nižších rychlostech ochránit standardně montovaný systém automatického brzdění před překážkami. Potěší také pětiletá záruka, zarámovaná stotisícovým nájezdem. V rámci férovosti srovnání jsme pro kalkulaci ceny zimních pneumatik použili náš standardní systém výběru, Renault však nabízí sadu obutí značky Nokian za zvýhodněnou cenu 8359 Kč, kterou si můžete objednat i s litými koly za 20 396 Kč.

Renault Clio 2020 TCe 100: Verdikt

Dámám vyhoví atraktivním designem, bohatou výbavou i komfortem, případně asistenty, kteří v reálu velmi usnadní jízdu či parkování. Pány osloví dobře naladěným podvozkem, sedačkami, které kvalitně podrží v zatáčkách i schopností pohybovat se důstojným tempem.


Cena testovaného vozu včetně příplatkové výbavy: 434 500 Kč
Technické údaje Renault Clio TCe 100
MOTOR
Konstrukce: zážehový řadový tříválec uložený vpředu napříč
Zdvihový objem válců (cm3): 999
Nejvyšší výkon (kW/min-1) 74 / 5000
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 160 / 2750
Převodovka: pětistupňová manuální
Poháněná kola: pohon předních kol
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s): 11,8
Nejvyšší rychlost (km/h): 187
Spotřeba paliva naměřená (l/100 km) 5,6
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 4050
Šířka bez zrcátek (mm): 1798
Výška (mm): 1440
Rozvor náprav (mm): 2583
Provozní hmotnost (kg): 1103
Objem zavazadlového prostoru (l): 340/1069
Objem palivové nádrže (l): 42
CENY A VÝBAVY
Cena modelu od (Kč): 259 000
Cena testovaného vozu včetně příplatků (Kč): 434 500
PROVOZNÍ NÁKLADY
Záruka auto/lak/rez (roky): 5/3/12
Servisní interval (km/roky): 15 000/1
Sada zimních pneu (Kč) (rozměr) 10 260 195/55 R 16
Servisní náklady na 1. rok/15 000 km (Kč) 1374
Zákonná a havarijní pojistka na jeden rok (Kč) 18 141
Test Renault Clio 2020 TCe 100: Nejen pro dámy
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 2 hlas/ů
PŘEHLED RECENZE
Image a styl
Výkon a dynamika
Jízda a zážitek
Pohodlí a všestrannost
Cena a výbava
Sdílejte

2 KOMENTÁŘE

  1. Ten nepřímovstřikový motor považuji za největší výhodu u tohoto auta. Na pohrkávání naprostý ideál + možnost vestavby LPG.

  2. Mě by specificky zajímalo, jak rychle reaguje motor na plyn. Nemyslím turbolag, ale reakci na brnknutí nebo naopak odstavení plynu při řazení. Přijde mi že MPI motory s turbem i bez turba když musí plnit dnešní normy jsou v tom tragické. Např. předchozí 0.9 TCe nebo atmosféra 1.0 ve Škodovkách.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: