+

  • Výrazný vzhled, který nestačil zestárnout
  • Odolný podvozek a výborné jízdní vlastnosti
  • Jízdně zajímavé a spolehlivé benzinové motory
  • Úsporné diesely bez sklonů k fatálním závadám
  • Překrásně zrající a kvalitní kožené čalounění sedaček

  • Občasné závady elektroinstalace
  • Údržba musí být intenzivnější, než předepisuje výrobce
  • Slabší motory nedokážou nabídnout zajímavé svezení
  • Nepříliš vytříbený charakter sportovních verzí QV a Veloce

Giulietta je auto, které dostalo do vínku vesměs obyčejné motory, přesto má perfektní podvozek a robustní konstrukci. Vedle jízdních vlastností dokáže zaujmout i svým vzhledem, naopak spolehlivostí, výbavou nebo provedením interiéru ze zástupu obyčejných kompaktních hatchbacků nijak nevystupuje.

Giulietta inter
Vedle prémiové konkurence z Německa je design i provedení interiéru tuctovější

Giulietta přišla do nelehké doby. Předchozí model 147 nahradila po dlouhých 10 letech, navíc v době globální ekonomické krize. Ambice Italů byly přesto vysoké, proto Giuliettě nadělili mimo jiné od základu přepracovanou platformu, skelet je z 90 % tvořen vysokopevnostní ocelí a zcela nové nápravy používají hliníkové díly. Tuto techniku v modifikované podobě později koncern FCA uplatnil na několika amerických modelech, v čele s Jeepem Cherokee.

Nová konstrukce přinesla špičkovou odolnost, podvozek se i po 150 000 km chová lépe než u mnoha konkurentů v novém stavu. Také řízení je i u ojetin prakticky bez vůlí. Kdo tedy hledá dobré svezení, je tu na správné adrese.

Giulietta_057
Alfa nabízí slušné boční vedení a štědrou šířku v úrovni loktů
IMG_7918
Skryté kliky zadních dveří jsou vynález Alfy, Giulietta se drží tradice. Celkový vzhled nestačil zestárnout

Výborně fungují i motory, ale to jen za předpokladu, že je jim dopřáno větší péče, než předepisuje rozpis pravidelné údržby. Základem je v zájmu prodloužení životnosti turba zkrátit interval výměny oleje na 15 000 km, protože benzinové motory obsahují jen lehce nad tři litry náplně a dieselové o litr více. U benzinových motorů je navíc potřeba měnit svíčky po 30 000 km. Počítat je také potřeba s výměnou rozvodů po pěti nebo šesti letech.

Mnohem pravděpodobněji než mechanika může pozlobit elektronika. Obvyklé jsou výpadky rádia, systému stop-start, nemožnost otevřít páté dveře nebo plné rozsvícení kontrolky diagnostiky u dieselů (zde pomůže přehrání softwaru řídicí jednotky). Vzácněji odchází kompresor klimatizace a také palubní počítač. Bohužel takové „drobnosti“ dokážou zkazit radost z jinak konstrukčně dobře postaveného auta.

Test ojetiny: Honda Accord VIII. generace (CU/CW) (2008–2015)

Vyplatí se důkladně zvážit výběr motoru. Ne snad kvůli spolehlivosti, ale proto, že až se silnější pohonnou jednotkou vynikne sportovní potenciál Giulietty. Zájemce o italský hatchback se také musí smířit s tím, že navzdory prémiovým ambicím Alfa nadělila svému kompaktnímu modelu ordinérní interiér s materiály a designem na úrovni plebejštějších aut.

Nejčastější závady – Pokud se nedá otevřít kufr, může to mít tři příčiny: vybitou baterii v dálkovém ovladači, špatný spínač v tlačítku na pátých dveřích nebo závadu na elektroinstalaci. Pokud kromě otevírání nefunguje i stěrač nebo vyhřívání zadního okna, bude spálená pojistka, případně zlomená kabeláž. S pátými dveřmi se pojí také koroze, může se objevit už u čtyřletého auta. Rez kdekoliv jinde je naopak znamením nekvalitní opravy nebo přinejmenším špatné péče o karoserii. Závady se nevyhýbají ani rádiu, klimatizaci a dalším elektronickým systémům.

Nejdražší závady – Malá olejová náplň je pro italské motory typická, v případě třicetitisícového intervalu na výměnu oleje však hrozí u přeplňovaného motoru selháním nedostatečně mazaného turbodmychadla. Kvalitu oleje se proto vyplácí nepodceňovat. Pozornost si zasluhuje také olejová náplň dvouspojkové převodovky TCT. Ačkoliv se předepisuje pouze kontrola hladiny po 60 000 km, je žádoucí olej rovnou vyměnit v zájmu prodloužení životnosti převodovky. Dlouho neměněné svíčky u benzinových motorů mohou vést až k „odpálení“ řídicí jednotky.

Nabídka motorů

1.4T – výkon 105 nebo 120 k, z benzinových motorů nejlevnější a nejrozšířenější, přitom také nejjednodušší. V kompaktní Giuliettě jezdí svižně, obě verze mají slušných 206 Nm, slabší je „jen“ přidušená ve vyšších otáčkách. Výhodou klasického nepřímého vstřikování je, že tomuto motoru nehrozí zakarbonování. Nevýhodou je vyšší reálná spotřeba, za osm litrů by jezdil i velký atmosférický čtyřválec. Existuje i tovární verze LPG s přídavnou nádrží na 38 litrů plynu.

1.4T MultiAir – výkon 150 nebo 170 k, navíc má revoluční hydraulické ovládání časových ventilů, které s sebou však nenese žádné komplikace, jen výhody: lepší odezvu na plyn a při klidné jízdě nižší spotřebu. Navzdory delším převodům jede znatelně lépe než jednodušší provedení 1.4T, k tomu má také větší přední brzdy. Pro náročnější řidiče je MultiAir lepší volbou, což se kupodivu neodráží v cenách ojetin.

IMG_7905
Silná benzinová 1.4T Multiair je nejzdařilejším motorem pro Giuliettu

1.8 TBi – výkon 235 k, technicky kompromisní motor je v zásadě spolehlivý. Poháněl sportovní verzi Quadrifoglio Verde, nabídl výhradně manuální převodovku. Soudobí konkurenti mají vyrovnanější charakter, a nabízejí tedy příjemnější a zábavnější svezení.

1.8 TBi – výkon 240 k, vyšší výkon a zcela nová konstrukce s hliníkovým blokem. Uživatelsky je ale hlavním rozdílem nasazení dvouspojkové převodovky (standardně). Rychlá Giulietta se s tímto motorem přejmenovala na Veloce.

Sedm nejhorších chyb při výběru a koupi ojetiny

1.6 JTDm – výkon 105 nebo 120 k, pro řidiče se sportovními ambicemi je základní diesel příliš slabý, má ale dvě zásadní přednosti: nízkou spotřebu nafty a ukázkovou spolehlivost. Nezlobí zde ani filtr pevných částic, je umístěný blízko motoru, což usnadňuje jeho regeneraci.

2.0 JTDm – výkon 140, 150, 170 nebo 175 k, pro dvoulitr platí to samé, co pro naftovou šestnáctistovku. Je ale znatelně silnější, sportovní zážitky za volantem přesto nečekejte. S těžkou přídí je Giulietta v tomto provedení spíš rychlým vozem na dálnice než cokoliv jiného.

Zkušenosti redakce: Alfa Romeo Giulietta 1.4T, 2011, 67 373 km

Je znát, že z hlediska designu a materiálů interiér ne zcela odolal zubu času. Některé tvrdší plasty nejsou na omak příjemné a rozvržení ovládacích prvků se snaží zaujmout svou extravagancí. Naopak mechanika funguje velmi dobře: Giulietta potěší hladkým a přesným chodem řadicí páky, hbitějším řízením i přídí, která mění směr s lehkostí a elánem. Motor se 120 koni jde hezky za plynem a s kompaktním hatchbackem si hravě poradí, i tak bychom se raději poohlédli po dravější verzi MultiAir.

IMG_7930IMG_7944IMG_7776

Filip Kučera, Auto ESA:
Alfa Romeo Giulietta je hodně charakteristické auto, které na sebe rádo strhává pozornost a za všech okolností se snaží vypadat cool. Hraje spíše na city než na praktičnost a denní použitelnost, stejně jako konkurence. I to je důvodem, proč jich u nás moc nejezdí a tento nádherný stroj je spíše raritou. Mnozí si ji pořizují nejen jako auto, ale i jako módní doplněk a obyčejnost, která splyne s každodenní šedí, není jejich životní styl. Dalším velkým kladem oproti zaběhlému mainstreamu je skvělá ovladatelnost a zábavné chování při svižnější jízdě na oblíbených okreskách. Poruchovost těchto vozů je spíše zlidovělá pověra, protože na tom nejsou z hlediska spolehlivosti o nic hůř než ostatní. Důležité je skutečně dodržovat pravidelné servisní intervaly a auto se na oplátku příjemně odvděčí. Pouze v letech 2010 a 2011 se častěji objevují poruchové kusy. Určitě chtějte auto se servisní historií a vyzkoušejte si funkčnost všech prvků, potom se není čeho bát a Giulietta vám bude dělat jen a jen radost.

Konkurenti

Audi A3 (8V) (od 2012)

audi 011

Nabídkou motorů má k Alfě nejblíže. Design je méně výrazný, Audi to ale vynahrazuje precizním zpracováním a promyšlenými detaily. Bezkonkurenční je množství nabízených karosářských verzí (dva hatchbacky, sedan a kabriolet) a alternativních pohonů (CNG, plug-in hybrid). Dvoulitrové motory navíc mohou mít 4×4.

Český  trh

Kvality A3 vyniknou se silným motorem a bohatou výbavou, specifikace většiny ojetin jsou ale poněkud skromnější.

BMW řady 1 (F20) (od 2011)

IMG_6295

Jako jediný hatchback na trhu využívá BMW techniku s motorem podél a pohonem zadních nebo všech kol. Nebývale široká je nabídka motorů – od 110koňových tříválců 1,5 l až po benzinový třílitr. Celou dobu se nabízelo alespoň sedm různých motorů, převodovka je vždy šestistupňová manuální nebo osmistupňový automat.

Český  trh

Navzdory pestrému výrobnímu programu v nabídce převažují dva motory, 116i a 116d, a to v původním čtyřválcovém provedení.

Citroën DS4 (od 2011)

Snímek 086

Oproti příbuzné C4 sází na expresivnější design, zajímavější provedení interiéru a podstatně lepší ladění podvozku. Dokáže proto zaujmout (nebo také odradit) svým vzhledem a má lehce sportovní charakter, který se blíží Alfě, se silným dieselem ji dokonce překonává. Z hlediska spolehlivosti je jedinou sázkou na jistotu právě dvoulitrový diesel.

Český  trh

Na rozdíl od konkurentů má většina ojetin silnější motory a bohatou výbavu. Je proto snadné narazit na auto jako z katalogu.

Volvo V40 (od 2012)

borec 043

V40 není jen převlečeným Fordem Focus, má výrazně robustnější stavbu a na svoji dobu bezkonkurenční nabídku bezpečnostních asistentů. Atraktivní volbu představují především pětiválcové motory dodávané do roku 2015, benzinové verze T2 a T4 zase nejsou nic jiného než přeznačený vynikající 1.6 EcoBoost od Fordu.

Český  trh

Výraznou převahu mají dieselové verze. Raději se vyhněte nejslabší D2, před rokem 2015 se tak jmenoval francouzský 1.6 HDi.

Foto: Martin Mičánek, archiv

Test ojetiny: Alfa Romeo Giulietta (od 2010)
Ohodnoťte tento článek!
4.62 (92.31%) 13 hlas/ů

5 KOMENTÁŘE

  1. Giuliettu jsem vlastnil necele dva roky. Od nova s 2jtd, automatem a ve verzi Veloce. Exterier krasny, interier povedeny. Zadna moderna, ale bytelne postaveny. Jen malo odkladacich mist. Motor super, automat usel a brzdy Brembo pecka. Jizdne super a rozhodne nesouhlasim s tezkym predkem u 2jtd. Mozna to bylo sportovnim podvozkem ale to auto drzelo neskutecne a je jedno, jestli bylo sucho, mokro nebo snih. Dnes mam posledni Bmw 1 ve verzi 120i s automatem, zadohrab. Interier dost horsi, co se tyce zpracovani. Exterier tezko hodnotit, je to hodne subjektivni, ale se sport paketem a spoustou priplatku fajn. Jizdne ale o dost horsi nez Alfa. Necekal jsem to, ale krome zabavy na mokru nebo snehu vyrazne nestabilnejsi ve vyssich rychlostech – 150+. To Alfa sedela a byla o hodne pohodlnejsi nez Bmw. Castecne to asi bude runflatama, ale urcite i podvozkem. Za ty necele 2 roky alfa nemela jedinou zavadu, najel jsem s ni cca 50tkm. Urcite muzu jenom doporucit. Mel jsem pujcenou i QV v automatu a pecka. Ten motor je blazen a projev spravne italskej, pekne drsnej. Pro nekoho nekultivovanost, pro jineho charakter 🙂

  2. Alfu bohužel nesedlám ,ale sesterskou L.Deltu 1,6 jtd 88kw.Alfa je krásná a nedoceněná.Vedle tuctovek , nádhera.Lancii mohu posoudit a bez jakýkoliv problémů.Italské JTDéčka nemají chybu.A nesmyslné hanění se nezakládá na pravdě.Pravda je,že interval výměn naplní atd.je potřeba řešit včas i dříve.Italiano goooo.Jen bohužel v naši krásné zemičce je většina řidičů konzervativní a bez rozhledu.

  3. Giulietta je zajímavé auto. Je už pár let, co jsem po ní pokukoval. Problém byl ten, že když jsem chtěl výbavu, tak od novoty byly nesmyslně drahé. Ojeté byly většinou dost neudržované. Interiér byl bytelný, nikde nic nevrzalo, ale třeba řadící páka byla od majitele rozervaná jak kdyby používal kovové rukavice, kufr uvnitř rozedřený jak kdyby vozil medvěda atd. Pro řidiče perfektní, pro zbytek posádky interiér jen průměrný a řekl bych, že spousta plastů byla identická s jinými Fiaty. Srovnání s MB-A to třeba nesneslo.
    Problém byl asi hlavně ten, že jsem Giuliettu vyhledával po 159ce a ta je plná kvalitní kůže, měkčených plastů, hliníku a tak. O třídu níž se pak špatně chodí. Přitom prostorově to bylo skoro stejné, jen ta “prémiovost” trošku ubyla. Na druhou stranu jízdě a pocitově (jako řidič) se jí málo co tehdy dovnalo.

  4. Giuliettu jsem koupil v roce 2014, dovoz z Rakouska, tehdy najeto 110.000km, rok 2010. Jízdně perfektní, vše drží a spolehlivost kterou jsem nečekal že bude kdovíjaká, je vynikající. Mám 1,4 benzín 88kW, aktuálně najeto něco přes 200.000km, jediné co odešlo bylo rádio (tedy rádio hraje ale přestalo číst jakékoli CD). Jsem velice spokojený a rozhodně Italové zvedli kvalitu na nesrovnatelně vyšší úroveň než u předchozího modelu 147.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: