+

  • mimořádně zábavný a jistý podvozek
  • fantastická převodovka
  • točivý motor

  • nedůležité věci, jako je malý zavazadelník

Mazda MX-5 rozdává potěšení z jízdy již třicet let. Dárek v podobě výroční edice je esencí toho nejlepšího, co legendární roadster může nabídnout.

Emiks-pětka, alias Miata, je fenomén. Kdo si ji vyzkouší, již nechce vystoupit – ne nadarmo jde o nejprodávanější vůz svého druhu na světě, kdy počet prodaných kusů přesáhl milionovou hranici. Stačily na to čtyři generace. Všechny vynikají nízkou hmotností, vyváženým podvozkem, skvělým řízením a zejména dokonalým spojením řidiče a stroje, což může znít jako prázdná fráze či marketingový blábol, v případě MX-5 je to ale pravda a nic než pravda.

Stísněný, ale mimořádně kvalitní interiér. Recara vás v zatáčkách podrží
Atmosférický motor posílil o 24 k a točí 7500/min. Má sytý, chraplavý zvuk

Narozeninovou edici si budou moct dopřát tři tisícovky šťastlivců, k dispozici bude jak v klasické verzi, tak jako targa RF. S určitými odlišnostmi vychází z nejvyšší výbavy Revolution Top, takže jí nechybí tlumiče Bilstein a samosvor. Naopak postrádá třeba zadní kameru, protikolizní systém SCBS s nouzovým brzděním či rozpoznávání dopravních značek. Tedy v podstatě zbytečnosti, bez kterých se stejně obejdete. Jinak je výbava de facto vyčerpávající, včetně skvělých maticových LED světel.

Hlavním rozdílem a poznávacím znakem edice je oranžová barva Racing Orange, která podle mě vypadá naprosto fantasticky. Doplňují ji kovaná kola Rays s oranžovými brzdiči Brembo vpředu a Nissin vzadu, nechybí ani plaketa 30th Anniversary na zadním blatníku.  Uvnitř vás pak přivítají Recara a černé čalounění Alcantara s oranžovým prošíváním, které najdete i na dolní části přístrojové desky, na hlavici řadicí páky a ve výplních dveří. Interiér MX-5 působí celkově prémiovým dojmem; vlastně ne, on prémiový je.

Opravdu přichází konec dieselových motorů? Ne, Mazda vyvíjí nový naftový šestiválec

Za volantem Miaty vám dojde, co je skutečnou definicí radosti z jízdy. Výkon 600 koní? Ne. Schopnost projet zatáčku absurdně rychlým tempem? Nikoli. Být někde první? Ne. Agilita, slušné řízení, zapojení do děje a dobrá ovladatelnost? Přihořívá. A hoří, pokud se bavíme o intenzitě těchto atributů v emiks-pětce.

Pokud bych si měl vybrat, volil bych roadster. Nastavení jeho podvozku s tlumiči Bilstein je totiž naprosto dokonalé. Je tužší než v RF, snáze a rychleji se usadí po změně zatížení, méně se naklání, ale zároveň „dýchá“, neposkakuje a kola jsou vždy v kontaktu s povrchem i rozbité silnice.

Ediční model má mimořádně lehká kovaná kola vycházející z ráfků pro závody Global MX-5 Cup

Agilita je až nepochopitelná, jako by MX-5 měla motor uprostřed, však také nebojuje s přemírou setrvačných sil. Předvídatelnost, čitelnost a ovladatelnost naopak odpovídá klasické koncepci. Přední náprava jede přesně a precizně tam, kam jí ukážete, a neuhne. Zadní tlačí do oblouku a když budete chtít, kontrolovatelně ujede.

Elektrická Mazda MX-30 vs. konkurence: Těšte se na atraktivní vzhled, dojezd je ale jen 200 km

MX-5, alespoň s tlumiči Bilstein, je přísně neutrální a dá vám absolutní důvěru. Mechanická přilnavost je vzhledem k muší váze fenomenální. Precizní řízení s ideálním odporem a silnou zpětnou vazbou, spolu s možná nejlepším manuálem vůbec, pak zážitek posouvají do nebeských výšin. Je to mechanický koncert, čirá radost.

Stovky koní nepotřebujete. MX-5 se vám zaryje pod kůži tak, že už nebudete chtít vystoupit
Mazda MX-5 ztělesňuje samu podstatu zábavného sportovního auta

Ani si nevzpomínám, kdy jsem se naposledy tak skvěle a upřímně pobavil. Také dvoulitr je po faceliftu jako vyměněný, působí mnohem živěji, než by se mohlo zdát z nárůstu výkonu o pouhých 24 koní. Sice by se mohl vytáčet ještě rychleji, ale když překročíte 7000/min, stejně vám naskočí husí kůže. Nebudete nejrychlejší, ale o to více si to užijete! S lehoučkou Mazdou nemá atmosférický dvoulitr moc práce a když na to přijde, můžete jet bez cukání na šestku od zhruba 55 km/h, což odpovídá ani ne 1500/min. Na výkon si u Miaty nebudete stěžovat, jen si pro něj musíte dojít do otáček. A to je přece podstata řízení sportovního auta, alespoň ta tradiční.

Výkon ve stovkách koní se omrzí. Luxus se omrzí. Ale to, jakým způsobem jezdí MX-5, se neomrzí nikdy. Bude vás bavit stále a pak znovu. Takže všechno nejlepší k výročí, Miato! A těším se za 10 let na další narozeninový dárek.

Foto: Petr Bača


Cena testovaného vozu: 913 900 Kč
Mazda MX-5 30th Anniversary
MOTOR & PŘEVODOVKA
Typ Zážehový řadový čtyřválec
Zdvihový objem 1998 cm3
Největší výkon 184 k (135 kW) při 7000/min
Točivý moment 205 Nm při 4000/min
Převodovka šestitupňová manuální
ROZMĚRY & HMOTNOSTI
Délka/šířka/výška 3915 × 1735 × 1230 mm
Hmotnost 1105 kg
Nádrž 45 l
DYNAMIKA & SPOTŘEBA
Zrychlení 0–100 km/h 6,5 s
Nejvyšší rychlost 219 km/h
Spotřeba 6,9 l/100 km
Test Mazda MX-5 30th Anniversary: Óda na radost
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 9 hlas/ů
PŘEHLED RECENZE
Image a styl
Výkon a dynamika
Jízda a zážitek
Pohodlí a všestrannost
Cena a výbava
Sdílejte

PŘIDAT KOMENTÁŘ: